تقویت روحیه نظارت پذیری و ارزشیابی

خبرگزاری مهر , 5 فروردين 1396 ساعت 12:12

این‌که یک مجاهد با تمام توان و قدرت مشغول انجام فعالیتی می‌شود و در تمام مراحل کار، خدا را ناظر به رفتارش ببیند، هرگز کم کاری و تنبلی معنا پیدا نمی‌کند.


به گزارش عصر امروز، متن زیر گزیده‌ای از کتاب سوژه‌های سخن ۱۰ (سبک زندگی مجاهدانه) حجت الاسلام ماندگاری که در ادامه می خوانید.
 
الف: نظارت پذیری آسمانی
 
این‌که انسان علاوه بر انگیزه‌های شخصی و اجتماعی بتواند نیرویی فراتر را ناظر بر اعمال و عملکرد خود قرار دهد، آن هم ناظری که همه جا هست و همه جا را می‌بیند و فراری از حکومتش نیست، قطعا عملکرد مثبت و فعال‌تری را به نمایش خواهد گذاشت؛ لذا یکی از تفاوت‌های زندگی مجاهدانه با غیر آن در همین ناظر دانستن خداوند است.
 
این‌که یک مجاهد با تمام توان و قدرت مشغول انجام فعالیتی می‌شود و در تمام مراحل کار، هشت دوربین الهی [۱] را ناظر به رفتارش ببیند، هرگز کم کاری و تنبلی معنا پیدا نمی‌کند. 
 
«ألَم یَعلَم بِأنّ اللّه یَری ؛ 
آیا انسان نمی‌داند که خداوند همه اعمالش را می‌بیند؟»[علق، ۱۴] 
 
«یَعلَم خائِنَة الاَعیُن و ما تُخفِی الصُّدور؛ 
خداوند چشم‌هایی را که به خیانت گردش می‌کند، می‌داند و بر آنچه در سینه‌ها پنهان است، آگاه می‌باشد.» [مؤمن، ۱۹] 
 
ب: ارزشیابی، محاسبه نفس، مراقبه شخصی و فردی
 
قطعاً یکی از مهم‌ترین مراحل موفقیت و رشد، محاسبه و نقد و بررسی عملکردها است که در لسان روایات با تعبیر محاسبه از آن یاد شده است. 
 
هر مجاهدی برای کسب موفقیت و رشد در مسیر مجاهدت و دوری از تنبلی نیاز به محاسبه عملکرد خود و ارزیابی آن دارد.
 
امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: 
«مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ و َمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛ 
آن کسی که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسی که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.» 
[نهج البلاغه، ص ۵۰۶] 
 
همچنین امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند: 
«لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ فی کُلِّ یَوْمٍ فَاِنْ عَمِلَ خَیْرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللّه َ عَلَیْهِ وَ اِنْ عَمِلَ شَیْئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وَ تابَ اِلَیْهِ؛ 
از ما نیست کسی که هر روز اعمال خود را محاسبه نکند تا اگر نیکی کرده از خدا بخواهد بیشتر نیکی کند و خدا را بر آن سپاس گوید و اگر بدی کرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نماید.»
 [الاختصاص ص ۲۶ و ص ۲۷]
 
 ج: ناامید نشدن از شکست‌ها و مغرور نشدن به پیروزی‌ها
 
سومین نکته در این مرحله، مغرور نشدن به موفقیت‌ها و ناامید نشدن از شکست‌ها است. انسانی که قصد دارد با «سبک زندگی مجاهدانه» زندگی کند باید در مشکلات و سختی‌ها به لطف و عنایت الهی امیدوار باشد و دست از تلاش و کوشش نکشد.
 
چه بسیار مردمی که به دلیل در نظر نگرفتن وعده‌ها و سنت‌های الهی، دست از کار و تلاش کشیدند، راحت طلبی را برگزیدند و از رسیدن به اهداف بلندشان منصرف شدند.
 
امام حسین علیه السلام با تکیه به همین وعده‌ها و سنت‌های [۲] الهی بود که پا در کار زار کربلا گذاشت و نتیجه آن شد که: 
«إِنَ لِقَتْلِ  الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَد؛ 
همانا در قتل حسین علیه السلام حرارتی در قلوب مومنین است که هیچ‌گاه سرد نمی‌شود.» [مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۰، ۳۱۸، ۴۹] 
 
پیروزی سیدالشهدا علیه السلام با تکیه به سنت‌های الهی بود نه جنگ و غلبه بر دشمن.
 
از طرفی خودباوری بیش از اندازه و غرور، سبب کوتاهی و کم کاری می‌شود. چون انسان خود را مستغنی و بی‌نیاز می‌بیند و در این حالت نیازی به تلاش و فعالیت احساس نمی‌کند.
 
در این حالت باید با یادآوری خداوند که «فعّال لما یشاء» است بدانیم  بدون عنایت او موفقیتی نیست و هر چه داریم از لطف اوست. لذا می‌بینیم وقتی خبر موفقیت بزرگ رزمندگان اسلام در باز پس گیری شهر خرمشهر را به حضرت امام رحمت‌الله علیه می‌دهند، ایشان برای این که رزمندگان و مردم را متوجه قدرت الهی بکنند در جمله‌ای حکیمانه می‌فرمایند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»
 
این همان درسی است که امام حسین علیه السلام در لحظه لحظه عاشورا به ما دادند و در سخنان و خطبه‌ها بر آن تاکید داشتند.
 
[۱] در آیات قرآن به هشت ناظر الهی اشاره شده است: خدا، پیامبر، امامان، زمین، زمان، ملائک، شهدا، جوارح
 
[۲] برخی از سنت‌های الهی که در قرآن به آن اشاره شده است: 
-محمد، ۷. ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.  
-انفال، ۲۹. ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا. 
-طلاق، ۲. و من یتق الله یجعل له مخرجا.  
-حجر، ۹. انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون


کد مطلب: 194324

آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcauyn6y49noe1.k5k4.html

عصر امروز
  http://asremrooz.ir