زندگی حضرت زهراء(ع) آرمانشهری خیالی نیست

تسنیم , 26 بهمن 1398 ساعت 8:37

قائم‌مقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: زندگی حضرت زهراء(ع) و امیرالمؤمنین(ع) یک آرمانشهر خیالی نیست بلکه نمونه‌ای محقق و عینی است که تجسم پیدا کرد.


به گزارش عصر امروز حجت‌الاسلام عباس حیدری‌پور قائم‌مقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها گفت: انقلاب اسلامی حادثه‌ای متصل به گذشته تاریخ تشیع است و در عین حال رو به سوی آینده دارد، این آینده تأسیس یا احیای تمدن نوین اسلامی است. اکنون در یک نزاع تمدنی تمام عیار به‌سر می‌بریم. تمدن به معنای عینیت فرهنگ است؛ یعنی مجموعه‌ای از نظام ارزش‌ها که وقتی تحقق پیدا کند، در وضعیتی تمدنی قرار می‌گیریم.

خانواده در غرب وضعیت بسامانی ندارد

وی افزود: غرب تمام داشته‌ها و سرمایه‌های فرهنگی خود را در عرصه‌های مختلف به کار گرفته و هر جا حفره یا خلأ وجود داشته باشد، به آن چنگ می‌اندازد و حضور پیدا می‌کند. انقلاب اسلامی درصدد مغلوب کردن این نزاع است و به لطف خدا توفیق بزرگی در این مسیر داشته است. یکی از داشته‌های قدرتمند ما عرصه خانواده است، امروز خانواده در غرب وضعیت بسامانی ندارد. زمانی می‌رسد که انسان وضعیت مطلوب را حس می‌کند و به این باور می‌رسد که این حس مطلوب با تمامیت وجودی او همراه نیست.

قائم‌مقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: هر جامعه‌ای آرمانشهر خود را توصیف و به سمت آن حرکت می‌کند؛ غرب هم این کار کرده است. در آیین تشیع زندگی حضرت زهراء سلام‌الله علیها و امیرالمؤمنین علیه‌السلام یک آرمانشهر خیالی نیست بلکه یک نمونه محقق، واقعی و عینی است که تجسم پیدا کرد. این نقطه قوت می‌تواند دل‌ها و عقل‌ها را تسخیر و هدایت کند.

حجت‌الاسلام حیدری‌پور خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ماجرای انقلاب اسلامی وجود دارد، بحث بازخوانی حیات خانوادگی است. در حدیث شریف کساء مواجهات کلامی مطرح شده میان امام علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) و همینطور فرزندان بسیار ویژه است و باید آنها را برجسته کرد.

«رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از «معنویت و اخلاق» به عنوان یکی از شاخص‌ها اصلی تمدنی نام بردند. هر انسانی ممکن است دلزدگی از حیات روزمره‌اش داشته باشد اما حس بازگشت به خدا هم دارد. سطح معنویتی که ما در حیات حضرت زهراء و تفکر بنیادین شیعه می‌بینیم، بسیار غنی‌تر این اینهاست، یعنی اتصال و بلکه انقطاع إلی‌الله دائمی را در خانواده حضرت زهراء مشاهده می‌کنیم؛ حضرت زهراء بتول است و در تعبیر قرآن نیز واژه «تَبَتُّل» به کار رفته که معنای آن انقطاع إلی‌الله است.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: امام خمینی(ره) بی‌تردید وارد افق دیگری از معرفت با آموزه‌های ویژه‌تری شده بود. چرا ایشان که بیانگذار انقلاب اسلامی بود، در سخنرانی‌هایشان وارد سطح بالایی از معارف می‌شد؟ چون نیاز زیادی در جامعه می‌دید، اگر معنویت جامعه معنویت بنیان‌دار و در عالی‌ترین سطوح نباشد دچار سایش می‌شود.

قائم‌مقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: شهید سلیمانی را ببینید، یکی از برترین ویژگی‌های او رقّت قلب ایشان بود، در صحنه‌ای که رهبر انقلاب می‌خواستند برترین نشانه نظام کشور را به او بدهند، گریان شد و رقّت قلب پیدا کرد، این رفتار او حاصل این است که او برای خود هیچ دارایی قائل نبود، این انکسار او دلیل بر این است که مراحلی از انقطاع إلی‌الله برای او حاصل شده است. وقتی یک سردار ما این شدّت انقطاع إلی‌الله را دارد، این شدّت توفیقات را هم باید داشته باشد.

چرا هنوز ضرب دستِ امام(ره) کوبنده و قوی است؟

حجت‌الاسلام حیدری‌پور افزود: دلیل اینکه گاهی میزان توفیقات ما مطلوب نیست و دچار فرسایش است، این است که در عمق معنویت مشکل داریم. چرا هنوز ضرب دستِ امام (ره) کوبنده و قوی است؟ امام راحل حتی در جنگ ظاهری می‌فرماید: خرمشهر را خدا آزاد کرد و این بیانگر یک مکتب تربیتی است که او خدا را در لحظه لحظه حیات می‌بیند.

به گفته وی، در زیارتنامه حضرت زهراء تعابیری به کار رفته که برای تفسیر آنها باید ده‌ها رساله نوشت «یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَكِ»؛ منظور از خلق اول و دوم چیست؟ اگر نمی‌خواستند ما چیزی در این باره بدانیم که بیان نمی‌کردند اما این مفاهیم و معارف بیان شده و نشان می‌دهد ما به این سطح از معرفت نیاز داریم. نزاع‌های آخرالزمانی نزاع‌های شدیدی است و باید بنیه معارفی خود را در این سطح که مطلوب اهل‌بیت(ع) است، برسانیم.


کد مطلب: 277449

آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcay0nuo49n0y1.k5k4.html

عصر امروز
  http://asremrooz.ir