کارآفرین به چه کسی اطلاق می‌شود؟

خبرگزاری فارس , 23 دی 1396 ساعت 18:09

کارآفرین فردی است که نسبت به رویدادهای محیط کار و جامعه خود حساس است و می‌تواند با ارائه راهکارهای خلّاقانه و نوآورانه و ترکیب منابع، نیروی کار، مواد و سایر دارایی‌ها، ارزش‌افزوده ایجاد کن


به گزارش عصر امروز، در (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه کارآفرین/Entrepreneur آمده است: فرد خلّاق، مستعد، نو اندیش و کاردانی که توانایی دارد ایده‌های جدید خود را، در قالب تأسیس یک بنگاه یا مؤسسه، به‌صورت محصول یا خدمات ارائه کند و متعهّد می‎شود مخاطره‌های فعالیت‌هایش را سازماندهی، مدیریت و تقبل کند. او به توانمندی‌های خود اعتماد دارد، دارای قدرت تشخیص و نسبت به رویدادهای محیط کار و جامعه خود حساس است و می‌تواند با ارائه راه‌کارهای خلّاقانه و نوآورانه و ترکیب منابع، نیروی کار، مواد و سایر دارایی‌ها، ارزش‌افزوده ایجاد کند. خلق چیزی نو، یافتن منابع یا تولید کالای جدید یا ارائه روش بدیع در فرآیند تولید، گشایش بازاری تازه و ایجاد هرگونه تشکیلات و سازمان جدید در صنعت و خدمات از فعالیت‌های کارآفرینان است.
 
از کلمه فرانسوی «انترپرندر» به معنای متعهّد شدن نشأت گرفته است؛ کسی که با شناسایی فرصت و بسیج منابع، اقدام به راه اندازی یک کسب و کار جدید می‌کند.
 
کارآفرینی/Entrepreneurship: فرآیند منظم، خلاقانه و سازمان‌یافته‌ای برای بهره‌گیری از فرصت‌ها، گسترش کمی و کیفی فعالیت‌ها و دستیابی به نتایج نـو‌آورانه، از راه ترکیب مجموعه منحصر به فردی از منابع، ایده‌ها و طرح‌های بدیع و نیز صرف وقت و تلاش بسیار و پذیرش مخاطرات آن برای ایجــاد رضایت‌مندی به‌دست آوردن منابع مالی، ایجـاد ارزش‌افزوده، استقلال یا تقاضای جدید. به عبارتی کارآفرینی تنها خلق محصول یا خدمت جدید نیست، بلکه مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها و خلق فرصت‌های جدیدی است که می‌توان آن را متناسب با نیازهای بازار و تقاضاهای موجود برای رفع مشکل جهانی به جامعه ارائه کرد.
 
تأسیس شرکت یا مؤسسه
 
کارآفرینی سازمانی/Organizational Entrepreneurship: فرآیند سازمان‌یافته و خلاقانه‎ای که سازمان‌ها و ادارات با استفاده از مجموعه فرصت‌ها و شایستگی‌های خویش موجب تنوع محصولات یا خدمات و در نهایت توسعه سازمانی می‌شوند.
 
در یک تعریف دیگر، کارآفرینی سازمانی، فرآیندی است که فعالیت‌های سازمانی را به سمت خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری، پیشتازی و کارآمدی سوق می‌دهد.‌
 
کارآمد/Efficient: فرد توانمند، شایسته و کاردانی که کارها را در زمان مشخص به بهترین و منظم‌ترین شیوه و با کمترین اتلاف انجام می‌دهد تا نتایج مطلوب به‌دست آید.
 
کاردان، کارآزموده، شایسته، کسی که کارها را به‌خوبی انجام می‌دهد، آن که کارها را به نیکویی انجام دهد، آن که کار داند، چیزی که به کار آید و سودمند باشد.
 
کارآیی خارجی آموزش/External Efficiency of Education: میزان و چگونگی ارتباط بازده (برونداد) آموزش یا نظام آموزشی (تربیت نیروی کار متخصص و مورد نیاز، ارتقای سطح دانش، پیشرفت در علوم و فناوری، دانش آموختگان کارآمد، دانش، مهارت و خدمات و امثال آن) با نیازهای توسعه و تغییر و تحولات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه. به عبارت دیگر، استفاده بهینه از منابع یک جامعه و ایجاد تعادل بین هزینه‌ها و منافع اجتماعی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های ملّی؛ در طرح‌های آموزشی هدف آن است که جامعه در مقابل هزینه‌های انجام شده، به خواسته‌هایی که از قبل تعیین کرده است، نایل آید.
 
سودمندی و اثربخشی، میزان عملکرد مناسب آموزش با توجه به منابع به‌کارگرفته‌شده در شرایط معین.
 
کارآیی داخلی آموزش/Internal Efficiency of Education: مقایسه بین ستانده‌های نظام آموزشی که عموماً غیر قابل تقویم به واحدهای پولی است؛ مثل کسب مهارت‌های شناختی و هزینه‌های نهاده‌های آموزشی که قابل اندازه‌گیری به واحدهای پولی است.
 
سودمندی و اثربخشی الگوی اصلی آموزش در ارتقای کیفیت.
 
کارآیی/Efficiency: کارآمدی
 
کارکنان آموزشی و تربیتی/Education and Training Staff: مجموع افراد شاغل در واحدهای آموزشی، اعم از مدیر، معاون آموزشی، معاون اجرایی و فنّی، معاون فناوری، متصّدیان آزمایشگاه و کارگاه، سرپرست بخش، معاون پرورشی، مربی پرورشی، مشاور، مربی بهداشت و سلامت، معلّم ورزش، هنرآموز، مربی فنّی، استاد و معلّم خصوصی که در یک مؤسّسه یا سازمان کار آموزش را به‌عهده دارند و عمده ساعات کاری آنان را آموزش تشکیل می‌دهد.
 
کارکنان آموزشی واجدشرایط حرفه‌ای/Professionally Qualified Teaching Staff: کلیه کارکنان آموزشی که دوره‌های تربیت‌معلّم یا دبیری یا دوره‌های آموزش صلاحیت حرفه‌ای را گذرانده و گواهی‌نامه مربوط را دریافت کرده باشند.
 
کارکنان پاره‌وقت مدارس غیر‌دولتی/Part-Time Employees of Private Schools: کارکنان شاغل در مدارس و مراکز غیر‌دولتی که طبق ساعات تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیر‌دولتی، به انجام فعالیت‌ها‏ی فوق‌برنامه می‌پردارند و ساعات موظف‎خود کمتر از ساعات موظف یک کارمند تمام‌وقت است.
 
کارکنان تمام‌وقت مدارس غیر‌دولتی/Full-Time Employees of Private Schools: کارکنانی که طبق ساعات تعیین شده آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیر‌دولتی، به‌صورت تمام‎وقت، در مدارس غیردولتی به انجام فعالیت‌ها‏ی فوق‌برنامه می‌پردارند.
 
کارگاه آموزشی/Traininig workshop: جلسات آموزشی که معمولاً به‌صورت موقت در کنار سمینارها و گردهمایی‌ها برای طرح و بررسی مسائل علمی یا بررسی بیشتر موضوعات مورد بحث در گردهمایی، ارائه راه‏‎حل‌های آن، با همفکری و همکاری شرکت‏کنندگان، تشکیل می‎شود و شرکت کنندگان فعالانه در باره مسائل خاصّی به‌صورت گروهی بحث و تبادل‌نظر و با کسب آگاهی جدید آن را به‎کار مربوط می‌کنند. یک کارگاه مؤثر زمانی پدید می‎آید که از دیدگاه شرکت کنندگان، عملی و مرتبط با فعالیت‌ها‏یشان بوده و خود کارگاه نیز برای موضوع مورد نظر بر پا شده و بر روی آن متمرکز باشد. کارگاه آموزشی را می‌توان از یک جلسه چندین ساعته تا چندین جلسه در یک دوره چند روزه برقرار کرد.
 
مکانی )اتاق یا ساختمانی( که برای انجام کار عملی در باره موضوعات یک حرفه یا برنامه‌های آموزشی تجهیز شده و دانش‌آموزان یا کارآموزان در آنجا مهارت‌های لازم را بر اساس دستورالعمل‌ها و استانداردهای مصوب، کسب می‌کنند.
 نوعی نشست که در آن شرکت کنندگان، ایده‌ها، فنون، طرح‌ها، یافته‌های جدید و مسائل آموزشی را مبادله می‌کنند و همچنین جلسه‌ای برای حل مشکلات گروهی است و اساساً بر یک مسئله کاری و عملی به انتخاب گروه متمرکز می‎شود که هدف آن رسیدگی لازم و کمک به اشخاصی است که مشکل یا علاقه مشترک دارند.
 
ورک‌شاپ، اتاق کارهای عملی
 
کارگاه مهارت آموزی/Skill Gaining Workshop: مکان یا روشی که در آن دانش‌آموزان علاقه‌مند تحت نظارت مربی، در حوزه‌های مختلف و در قالب فعالیت‌های گروهی به فراگیری و کسب مهارت‌های تخصّصی می‌پردارند.


کد مطلب: 227096

آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcdn50x9yt0xz6.2a2y.html

عصر امروز
  http://asremrooz.ir