آیت الله بهجت: منظور از"و علم ادم الاسماء کلها" چیست؟

تسنیم , 18 بهمن 1394 ساعت 7:13

مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: منظور از اسما در آیه‌ی (و علم ادم الاسماء کلها)(۱)؛ (و تمامی اسما را به حضرت آدم(ع) آموخت.) علم به حقایق است که موجب امتیاز انسان از حیوانات بلکه فرشتگان می‌گردد.


به گزارش عصر امروز، مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: منظور از اسما در آیه‌ی (و علم ادم الاسماء کلها)(1)؛ (و تمامی اسما را به حضرت آدم(ع) آموخت.) علم به حقایق است که موجب امتیاز انسان از حیوانات بلکه فرشتگان می‌گردد.

بنابراین، مقصود از «اسما» حقایق اسما است نه تنها اسم بدون مسمی، که به جهت وحدت اسم و مسمی، اسم بر مسمی اطلاق شده است؛ و (باسماء هولاء)(3), (به اسامی اینان) در ذیل آیه یعنی «هولاء المسمیات»؛ (به این مسمی‌ها)، زیرا علم به اثر تفصیلا، علم به موثر است اجمالاً و حقیقت مطلب، همان خداشناسی است.
 
1-سوره بقره، آیه 31.
کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 36
محمد حسین رخشاد


کد مطلب: 149708

آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcgzy9q7ak9tu4.rpra.html

عصر امروز
  http://asremrooz.ir