برخی مسئولان برای تغییر ذائقه انقلابی جامعه تقلا می‌کنند

خبرگزاری تسنیم , 29 خرداد 1396 ساعت 15:52

فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان مثل همیشه نو و بدیع و جدید است، نگاه و کلام رهبری بازتاب بسیار گسترده‌ای دارد. برخی از اوقات محافل سیاسی ــ مطبوعاتی روزها و ماه‌ها درباره معنای سخن و حرف ایشان فکر می‌‌کنند.


به گزارش عصر امروز،  حضرت امام خامنه‌ای چندی پیش در دیدارشان با جمعی از دانشجویان در سخنانی فرمودند:«خطاب بنده در غیر از این جلسه به همه است؛ من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار.» این جمله رهبر معظم انقلاب با واکنش‌های فراوانی را در رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد. به همین مناسبت خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی را با حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی نماینده ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ انجام داده که در ادامه آن را می‌خوانید:
 
تسنیم: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیرشان در دیدار رمضانی دانشجویان از عبارت « آتش به اختیار»  استفاده کرده‌اند، به نظر شما چه عامل یا عواملی سبب شده تا رهبر انقلاب این‌گونه به جوانان و فرهیختگان دانشگاهی فرمان دهند؟
 
حجت الاسلام گواهی: مقام معظم رهبری در دیدار با هر قشری به تناسبِ موقعیت زمانی و آن قشر صحبت می­کنند مثلاً در جمع روحانیت قرار می­‌گیرند بحث شعارِ حوزه‌­های علمیۀ انقلابی را مطرح می­‌کنند در سال­های اخیر، در جمع خبرگان قرار می­‌گیرند و صحبت می­‌کنند می­‌گویند خبرگان انقلابی, در جمع متخصصین قرار می­‌گیرد یک بحث دیگری؛ این بار هم که دیدار با دانشجویان داشتند به تناسبِ زمان و مستمعین صحبت کردند.چه بخواهیم چه نخواهیم از دانشگاه به عنوان مغزِ متفکر هر کشور نام برده می‌شود، مراکز علمی حقیقتاً مغزِ این کشور هستند و هر چیزی که از تراوشات فکری دانشگاه است باید در کشور عمل شود، این دانشگاه اگر قرار است در مراکز تصمیم‌­گیری و تصمیم­‌سازی در آینده حضور داشته باشد باید مبانی انقلاب را هم خوب بلد باشد اگر مبانی انقلاب را بلد نباشد قطعاً دچار سوءتصمیم خواهد شد و تصمیم­‌گیری نادرستی خواهد داشت و واقع­گرایی را باید در متن کار دانشگاه قرار بدهد.
 
فرمایشات مقام معظم رهبری در تراوشات فکری دانشجویان تأثیر بسزایی دارد.دانشگاه اگر قرار است در مراکز تصمیم‌­گیری و تصمیم­‌سازی در آینده حضور داشته باشد باید مبانی انقلاب را هم خوب بلد باشد اگر مبانی انقلاب را بلد نباشد قطعاً دچار سوءتصمیم خواهد شد.
 
به همین جهت وقتی مقام معظم رهبری به موضوع مهمی به نام دانشگاه می­‌رسند یک وقت بیشتری می‌­گذارند مخصوصاً برای دانشجویان، می­‌بینیم سالی دو سه جلسه با دانشجویان برگزار می­‌کنند و موثر هم است و فرمایشات ایشان خیلی در دانشگاه­ها آنطور که ما می­‌بینیم و می‌­شنویم تاثیر بسیار زیادی هم در انقلابی بودن دانشجویان و هم در تراوشات فکری آنها تاثیر دارد و هم در مراکز علمی جای خودش را باز می­کند.
 
 فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان مثل همیشه نو و بدیع و جدید است، نگاه و کلام رهبری بازتاب بسیار گسترده‌ای دارد. برخی از اوقات محافل سیاسی - مطبوعاتی روزها و ماه‌ها درباره معنای سخن و حرف ایشان فکر می­‌کنند.
 
به عنوان مثال یک روزی مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی را مطرح می­‌کنند, یک وقتی دایره را تنگ­‌تر می‌­کنند بحثِ شبیخون فرهنگی را مطرح می­‌کنند، یک وقتی دایره خیلی تنگ­تر می­‌شود بحثِ ناتوی فرهنگی را مطرح می­‌کنند، آن روزهای اول برای مسئولین سخت بود می­گفتند یعنی چه؟ در کشوری که 200، 300 هزار شهید دادیم می­‌گویند ناتوی فرهنگی، مردم هم نمازشان را می‌­خوانند روزه می‌­گیرند، شب­‌های قدرشان برقرار است، داستان چیست؟ پس این ناتوی فرهنگی یعنی چه؟ ما یک ظاهری را نگاه می­‌کنیم ایشان یک لایه­‌های درونی را نگاه می‌­کنند، آینده را نگاه می­کنند، فضا را کاملاً ارزیابی می‌­کنند و آنگاه مطلب را برای ما بازگو می­‌کنند.
 
این بار ایشان آمدندعبارت  «آتش به اختیار» را در دانشگاه مطرح کردند که این آتش به اختیار یعنی چه؟ معمولاً هم خبرنگاران و هم اصحاب رسانه و هم گاهی بعضی از سیاسیون به جملات قبل و بعد خبر خیلی توجه نمی­‌کنند و خیلی به جملات قبل و بعد از خبر کاری ندارند فقط به اصل مطلب می‌­پردازند, می­‌گویند آقا فرمودند شما دانشجویان آتش به اختیار هستید، حالا در چه موضوعی ایشان گفتند­ آتش به اختیار هستید؟ مثلا فرض کنید فضایی که الان در کشور داریم، بحران اقتصادی داریم، بحران اشتغال داریم که مشکل عمده است، چند کاندیدای ریاست جمهوری اولین و آخرین حرفشان محرومیت‌­زدایی بود، فقرزدایی بود، ایجاد اشتغال بود، رفع بیکاری بود, به چرخش درآوردن کارخانه­‌ها و صنایع بوده و مردم هم به این چیزها اقبال کردند و رای دادند و 42 دو میلیون نفر پای صندوق­های رای آمدند اگر امروز واقعاً دولت بخواهد موفق عمل کند باید به این گفته‌­ها و وعده­‌هایی که داده است عمل کند، لذا ایشان آتش به اختیار را مطرح کردند، قبلش و بعدش چه گفتند؟ فرمودند وقتی مرکزِ تصمیم­‌گیری یا فرماندهی خوب کار نکند و ایجاد اختلال شود و بعد مثال زدند بچه‌­ها خودشان تصمیم می­‌گرفتند بیسیم قطع می­شد، ارتباط قطع می­شود، فرمانده مرکز فرماندهی شهید می­‌شد یا شهید می‌­شد یا اسیر می­‌شد، آیا بچه‌­های جبهه و جنگ می­‌نشستند تا یک فرمانده دیگری از ردۀ بالا معرفی شود بعد بگویند ما می­خواهیم خط‌­نگهداری بکنیم، نه خط را نگه می­داشتند هیچ تغییری از نظر ماموریتی به بچه­‌ها داده نمی­شد، احساس نمی­‌کردند فرمانده شهید شده است.
 
من یک عکس از مقام معظم رهبری را گاهی نشان می­‌دهم، ایشان آن اوایل انقلاب که فرمودند همه با هم جهاد سازندگی، خود ایشان با لباس روحانی می‌­رفت سر زمین مردم کار دروی گندم را با آنان انجام می‌داد، این معنای عملی آتش به اختیار است.
 
لذا منظور ایشان این است. می­‌فرمایند مگر اول انقلاب جهاد سازندگی برای مردم آب لوله‌­کشی می‌­برد، آب بهداشتی می‌­برد، خانه بهداشت درست می‌­کرد، حمام درست می­‌کرد، مدرسه درست می‌کرد، با دست جاده درست کردند، 30 کیلومتر از مسیری که من در منطقه خودمان می­‌شناسم بچه­‌ها جهاد سازندگی با دست و بیل و تراکتور درست کردند، اصلاً مشخص نبود این بچه­‌ها برای کجا هستند، نه حق ماموریت می­گرفتند، نه ماموریتِ تعریف­‌شده‌­ای داشتند نه دنبال این بودند که این ماموریت را می‌­خواهند بروند حتماً باید ماشین مدل­‌بالا داشته باشند، ماشین شاسی‌­بلند باشد، شب می‌­خواهند بخوابند در کدام هتل می‌­خواهند بخوابند، ماموریت­شان اینطوری نبود، جهاد سازندگی شب در مسجد می‌خوابیدند، با حضور سر زمین کشاورزی مردم با آن گندم‌ها را درو می­‌کردند، من یک عکس از مقام معظم رهبری را گاهی نشان می­دهم، ایشان آن اوایل انقلاب که فرمودند همه با هم جهاد سازندگی، خود ایشان با لباس روحانی می‌­رفت سر زمین مردم کار دروی گندم را با آنان انجام می‌داد، این آتش به اختیار است یعنی نیروی خوش‌فکر انقلابی منتظر نمی‌­ماند اگر برق این روستا قطع شد، حتماً شرکت برق بیاید، شرکت برق کوتاهی کرده وظیفه آنهاست، اگر امسال وضعیت کشاورزی در این منطقه خوب نبوده وضع معیشت مردم خراب است دولت باید کمک بکند, دولت به وظیفه‌­اش عمل نکرده است، اینجا باید جوان ایرانی آتش به اختیار باشد یعنی برود.
 
برخی از افراد و جریان‌های معلوم‌الحال با تعابیر قابل تاملی کلمه آتش به اختیار را معنا کردند این حرکت کاملاً غلطی است، این افراد اگر مجموعه سخنرانی‌ها و اظهارات رهبر معظم انقلاب را در طول دو دهه اخیر گوش کنند متوجه خواهند شد که ایشان چقدر تاکید می‌­کنند بر حرمت مردم، بر اینکه هر کاری و هر چیزی را تصمیم نگیرید، هر کس نباید خود بیاید در کوچه و بازار هر حرفی را بگوید.
 
شب­های قدر نمایانگر سیل جمعیتی از جوانان است که برای خودسازی در این ماه مبارک تلاش می‌کنند. این یعنی این که  فطرت جوان­ها پاک و انقلابی است منتها وقتی ما می­خواهیم ذائقه­‌ها را تغییر بدهیم مردم دوست ندارند ذائقه‌­شان تغییر کند، گاهی مسئولین با بعضی از کارها می­‌خواهند ذائقه مردم را تغییر بدهند.
 
حالا این آتش به اختیار در چه جاهایی؟ در عرصه فرهنگی، چه باید بکنیم؟ آقا فرمودند امروز معلوم است سیستم فرماندهی فرهنگی ما دچار اختلال است، چون نامه­‌نگاری می­‌کنند یا رایزنی می­‌کنند که صدای یک نفری پخش شود قبل از افطار آیا امروز واقعاً مشکلِ اصلی پخش صدای یک نفر یا سخنرانی یک نفر است؟ یک نفر ممنوع­ است سخنرانی کند، سخنرانی کند، یا امروز من صحبت کنم یا نکنم جهان اسلام دچار مشکل می­شود؟! این قطعاً حرف غلطی است، بعد فرمودند معلوم است اینجا دستگاه فرهنگی دچار اختلال شده است حالا ما باید کار فرهنگی بکنیم، باید اعتقادات مردم را درست کنیم وقتی اعتقادات درست شود همه چیز درست می‌شود. همین شب­های قدر سیل جمعیتی از جوانان است که برای خودسازی در این ماه مبارک تلاش می‌کنند، این یعنی این که فطرت جوان­ها پاک است، انقلابی است منتها وقتی ما می­خواهیم ذائقه­‌ها را تغییر بدهیم،مردم دوست ندارند ذائقه‌­شان تغییر کند، گاهی مسئولین با بعضی از کارها می‌­خواهند ذائقه مردم را تغییر بدهند باید مراقب این باشیم.
 
تسنیم: آن‌گونه که اشاره کردید به نظر می‌رسد برخی از دستگاه‌ها و مراکز تصمیم‌سازی با تغییر جایگاه مسائل فرعی به مسائل اصلی بعضا در مسیر حرکت انقلاب اسلامی اختلالاتی را ایجاد می‌کنند، به نظر شما علت یا علل این گونه اقدامات چیست؟
 
حجت الاسلام گواهی:من فکر می­‌کنم در این عرصه آقایان روانشناسی می­‌کنند ببینند خواسته‌­های یک عده معدود در جامعه چیست تا خواسته این عده را بزرگ‌نمایی بکنند و بگویند جامعه امروز این را می­‌خواهد، جامعۀ ما جامعۀ متدین و شهیدپروری است. امروز فهم و بصیرت جوانان ما از جوانان سال 60 به مراتب بالاتراست. حضرت امام خمینی (ره) نیز این نکته را در وصیت‌نامه‌ سیاسی - الهی خود تشریح و تبیین کرده‌‌اند.  اکنون مشاهده می‌کنیم که جوانان انقلابی و متعهد برای رفتن به سوریه صف می­‌کشند، برای شهادت و ایثارگری اعلام آمادگی می‌کنند، به نظر می­‌رسد برخی از متولیان امور دچار یک توهم شده‌اند که مثلا اگر مسائل فرعی را مطرح و اصرار کنیم مقبولیت بیشتری پیدا می­‌کنیم و یک عده بیشتر به ما توجه می‌­کنند حتی در جذب آرا هم ممکن است بی­‌تاثیر نباشد، بنابراین تصمیم می‌گیرند که از اصل و قاعدۀ انقلابی خود دست بردارند  و  به سوی اهداف فردی و جناحی بروند و می­‌شود همان تفسیرِ به رای، اصول انقلاب را تفسیر به رای می­‌کنیم، امام رضوان­ الله­ تعالی از ابتدای انقلاب تا روز رحلتشان ذره­‌ای از اصول انقلاب کوتاه نیامدند، یا این که مقام معظم رهبری به خاطر اینکه برخی دولت‌ها خوششان بیاید حرفهایی را بگویند، اما ایشان از مسیر انقلاب خارج نشده و بر اصول انقلاب پافشاری می‌کنند و هر جا لازم باشد با تمام وجود و قوا ورود کرده و می‌کنند همین سخنرانی اخیر ایشان در جمع مسئولان نظام، فرمودند ما به آمریکا اعتماد نداریم، اعتماد نخواهیم کرد و آنها هم بدانند مشکلِ اصلی آنها ما هستیم خیلی حرف است، بعضی­ها هم اگر بخواهند با کسی دشمن باشند در لفافه می­خواهند دشمن باشند ایشان می­فرمایند آنها هم بدانند دشمنِ اصلی آنها ما هستیم یعنی انقلاب ماست، چون اهداف انقلاب با خواسته­‌های آمریکا منطبق نیستند آنها دنبال یک چیز دیگری هستند، انقلاب یک چیز دیگری است.
 
برخی از متولیان امور دچار یک توهم شده‌اند که مثلا اگر مسائل فرعی را مطرح و اصرار کنیم مقبولیت بیشتری پیدا می­‌کنیم و یک عده بیشتر به ما توجه می‌­کنند.وقتی جوانی سالها تحصیل کرده و امروز احساس می‌­کند جایی نمی­‌تواند مشغول کار شود و مزیت معیشت­ او بد است، او احساس پوچی می­‌کند, وقتی احساس پوچی کرد مسائل فرهنگی جامعه بهم ریخته می­‌شود.
 
لذا به نظر می­‌رسد مسئولین اولویت‌­ها را درنظر نمی­گیرند، امروز اولویت کشور چیست؟ آیا اولویت کشور ادعاهایی است که اینها مطرح می کنند یا اولویت چیز دیگری است؟ چرا وضع فرهنگی کشور خراب می­‌شود؟ ریشه در چه دارد؟ ریشه در بی‌­عدالتی دارد، یک عده‌­ای از همه چیز برخوردار باشند یک عده جوان احساس پوچی می­کنند.
 
نکته دومی که وجود دارد بحث عدم اشتغال است. وقتی جوانی سالها تحصیل کرده و امروز احساس می‌­کند جایی نمی­‌تواند مشغول کار شود و وضعیت معیشت­ او بد است، نمی­‌تواند ازدواج کند، مسکن مناسبی ندارد، شغل مناسبی ندارد او احساس پوچی می­‌کند وقتی احساس پوچی کرد مسائل فرهنگی جامعه بهم ریخته می­‌شود چون من اعتقادم این است اگر برای هر انسانی 4 چیز را فراهم کنیم او هویت پیدا می‌­کند، تحصیلات، مسکن، اشتغال و ازدواج، هر انسانی این 4 چیز را داشته باشد خواسته یا ناخواسته هویت پیدا می‌کند، چگونه هویت پیدا می­‌کند؟ پوشش او هویت پیدا می‌­کند هر لباسی را نمی­‌پوشد چون می‌خواهد مثلا برود در یک سازمانی کار کند طبیعی است که باید خودش را با پوشش آن سیستم وِفق دهد، با هر کسی رفت و آمد ندارد، به موقع به خانه برمی­‌گردد و به موقع با خانواده‌­اش در ارتباط است، روابط خانوادگی او تنگاتنگ و بهتر می­‌شود، اما وقتی بیکار باشد احساس سرخوردگی می­‌کند و دچار یاس و ناامیدی می­شود.
 
به نظرم اولویت را دولت باید در کار خودش قرار بدهد، اولویت امروز چیست؟ یک زمانی مقام معظم رهبری فرمودند چرا گاهی به من می­‌گویید شما چرا اینقدر در ارتباط با مسائل اقتصادی صحبت می­کنید؟ مسائل فرهنگی چه؟ فرمودند آن هم می­دانم اولویت دارد بعضی از کارهای فرهنگی ریشه در مسائل اقتصادی دارد باید وضعیت اقتصادی کشور درست شود تا وضعیت فرهنگی کشور درست شود.
 
تسنیم: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حفظ روحیه انقلابی­‌گری برای مقابله با دشمن تاکید می­‌کنند، اما در مقابل عده­‌ای روحیه انقلابی­‌گری را به معنای افراطی‌­گری تعبیر کرده و با این روحیه مقابله می‌­کنند و می­‌خواهند این روحیه را تضعیف کنند، راه­‌حل مقابله با این شیطنت‌ها چیست؟
 
حجت الاسلام گواهی: یک موضوعی که خیلی مهم است.بحث تاکیدات مقام معظم رهبری بر انقلابی­‌گری است، یعنی به توجه همه گروه­‌های جامعه به این مساله اشاره کردند، در دیدار خبرگان اشاره کردند، در دیدار حوزه­های علمیه اشاره کردند، در دیدار با مسئولین نظام اشاره کردند، در دیدار با دانشجویان اشاره کردند، در دیدار با جوان­ها و این موضوع را به همه اقشار گوشزد می­‌کنند، طبیعی است که 4 دهه از انقلاب اسلامی گذشته است، ایشان دارند یک بازخوانی از اصول انقلاب می­‌کنند که مبادا نسل امروز تلاش‌­ها و زحمات دورۀ گذشته را نادیده بگیرید، فرمایش ایشان در سالگرد امام راحل در حرم ایشان، به دهه 60 می­‌پردازد، بخش عظیمی از سخنرانی خودشان را به دهه 60 اختصاص می­دهند، در دهه 60 چه اتفاقی افتاد؟ وقتی تعدادی از جوانان ما توسط داعش یا در حادثه تروریستی به شهادت می‌­رسند یک بازتاب عظیمی در بین مردم پیدا می­کند مثلاً اگر تا دیروز گشت بسیج را و یا بازرسی در حرم امام را، مردم می­‌گفتند عجب برای چه بازرسی می‌­کنند؟! اما شب­های قدر در مساجد مردم آمادگی برای بازرسی را دارند، چون حادثه دیدند.
 
نسل امروز ما حقیقتاً دهه 60 را ندیده است، دهۀ 60 دهه خیلی خطرناکی برای جمهوری اسلامی بود، ما صبح یک حادثه داشتیم، ظهر یک حادثه و شب هم یک حادثه داشتیم در مدت کوتاهی رئیس‌­جمهور و نخست­‌وزیر ما شهید شدند، چند روز قبل آن 72 نفر از بهترین مسئولین جمهوری اسلامی با سید و سالار شهیدان انقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی شهید می­‌شوند، چند روز قبلش شهید مطهری شهید می­‌شوند حتی به محراب عبادت نفوذ پیدا کرده بودند و شهدای محراب ما مشتی از استخوان بودند، شهید صدوقی، شهید دستغیب، شهید مدنی، شهید قاضی، شهید اشرفی‌­اصفهانی که به شهادت می‌رسند، در مراکز تصمیم‌­گیری ما خود رهبر معظم انقلاب مورد سوءقصد قرار می‌­گیرد، اغلب مسئولین در سوءقصد قرار می­گیرند، یعنی دهه 60 دهه وحشتناکی بود، گروه­های معاند و منافقین در اوج دست‌­اندازی برای جمهوری اسلامی شدند این یک طرف، نفوذِ همین عناصر در دستگاه­های مختلف حتی تا مرکز قائم­‌مقامی رهبری حضور پیدا می­‌کنند و آنجا را هم دچار اختلال می‌­کنند.
 
آقا فرمودند جای جلاد و شهید را عوض نکنید، در انتخابات چقدر به این موضوع اشاره شد و چقدر به دهه 60 تاختند اگر امروز آقایی که در مجلس و یا حرم امام بمب­‌گذاری کرد او را زنده می­‌گرفتند مردم همه می­‌گفتند ما بیاییم او را تیرباران کنیم، اینها چه کردند؟ 4 نفر از مردم عادی و یا مسئول ما شهید شدند، وقتی رئیس­‌جمهور ما و نخست‌­وزیر ما در یک روز شهید می­‌شوند، شهید بهشتی با 72 نفر در یک روز شهید می­‌شوند، هواپیمای حامل شهید محلاتی و جمعی از فرماندهان در یک جا شهید می­‌شوند، شهید فلاحی و فکوری و غیره در یک حادثه در یک جا شهید می­‌شوند، آیا این حوادثِ کمی بود؟ این غیر از جریان کردستان و جریان سیستان و بلوچستان و جریان ترکمن­‌صحرا و جریان پان­ترکیسم و جریان پان­عربیسم و غیره را مطرح کردند، اینها را راحت می‌­شد به مردم معرفی کنیم، چرا ما دهه افتخار جمهوری اسلامی را که سرشار از افتخارات مردم است را زیر سوال می­بریم؟ به خاطر اینکه یک هدفی را می­‌خواهیم دنبال کنیم مثلاً یک شخصی را بکوبیم یا یک گروهی را بکوبیم، قطعاً این خطرناک خواهد بود.
 
من شاهد بودم در اوایل انقلاب در کردستان دموکرات و کومله، مردم را سر می‌­بریدند، سر پاسداران را می­‌بریدند  و جنایاتی از این دست که روح و ذهن جامعه را درگیر می‌کرد.
 
لذا ما به این توجه کنیم این روحیۀ انقلابی­گری یعنی بازخوانی انقلاب، من و شما نمی­‌دانیم 50سال قبل چه اتفاقی افتاده است؟ چون 50سال قبل را نمی­‌دانیم.وقتی ما می­گوییم خرمشهر را بچه­‌ها با دستِ خالی آزاد کردند، چند ده هزار کیلومترمربع خاک جمهوری اسلامی دست دشمن بود و بچه‌­ها آزاد کردند وقتی می­گوییم دهه 60 بنی­‌صدر رئیس­‌جمهور جمهوری اسلامی خیانت کرده است، رجبی و دار و دسته‌­اش خیانت کردند، حزب توده در کشور چه تاثیرات بدی گذاشته بود، منافقین چه تاثیراتی داشتند، جبهۀ ملی چه کارهایی کرده، این اختناق‌­هایی که به وجود آوردند و در جنگل آمل یک روحانی و پسرش را از ماشین پیاده می­‌کنند و سرشان را می­‌برند در جلوی مردم، من شاهد بودم در کردستان دموکرات و کومله سر مردم را می­‌بریدند، سر پاسداران را می­‌بریدند در پای عروس سر پاسدار را می‌­بریدند یا سر یک بسیجی را به جای سر یک گوسفند می­‌بریدند، اینها در دهه 60 بود، چرا این دهه را بازگو نمی‌­کنیم؟ چرا بازخوانی نمی‌­شود؟ چرا رهبر انقلاب در حرم امام بحث­‌های عقیدتی و فکری امام را بازگو می­‌کنند بعد ما چاپ می‌­کنیم و می­‌گذاریم در طاقچه و کاری نداریم؟ امام محال است که سخنرانی می­‌کرد و به منافقین لعن نمی‌­گفت، محال بود امام سخنرانی می­‌کرد و به کسانی که شهید رجایی و دیگران را شهید کردند لعن نمی­گفت، حالا امروز اینها برای ما شدند خشونت، اینها خشونت بود؟! کجا خشونت بود، 17 هزار نفر از مردم و مسئولین ما را شهید کردند و گاهی مردم بیگناه هم در بین آنها بودند همانطور که آقا فرمود کاسب و زن و بچه هم میان آنها بود.
 
پس ما در انقلابی­گری باید اول مبنای انقلاب را برای مردم معرفی کنیم بعد ببینیم روی مبنا قرار گرفتیم یا نه، یک چارچوبی، آیا الان مردم در این چارچوب هستند یا نیستند؟ آیا مسئولین و دانشجویان در این چارچوب هستند یا نیستند؟ لذا بر این اساس تاکید ایشان بر انقلابی­‌گری است و اگر این ترویج نشود در آینده ممکن است ما صدمات و ضرباتی را بخوریم.
 
نکته‌‌ای که در پایان عرایضم بر آن تاکید می‌کنم این که  در مواجهه با فرمایشات رهبری و فرمایشات بزرگان «نُومنُ ببعض و نکفر ببعض» نشویم، سخنان ایشان را گزینشی انتخاب نکنیم. هجمه سنگین تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه را علیه عبارت آتش به اختیار شاهد بوده‌ایم. آتش به اختیار یعنی جهاد سازندگی سال 60، یعنی همین بسیج سازندگی که امروز می‌­رود در مناطق مختلف و منتظر نمی‌­ماند فرماندار آن شهر به وظیفه عمل کرده است یا خیر، دانشجو شب عید می­‌آید در بسیج سازندگی می­‌رود در نقاط دور زاهدان و سیستان و بلوچستان و کردستان برای مردم کار می‌­کند این می­‌شود آتش به اختیار، آن زمان اینطور بود الان بچه‌­ها بنشینند تصمیم ‌گیری کنند، الان قدرت فکری خیلی بالا رفته است تصمیم بگیرند این کار باید بشود و مسئولین را وادار به انجام کار کنند، حالا این کار فرهنگی است یا کار اقتصادی است یا کار سیاسی، فرقی نمی­کند، آتش به اختیار یعنی 9 دی، من برای آتش به اختیار چند مصداق را می­گویم: یعنی 9 دی، 9 دی مردم ننشستند قوه قضاییه تعیین تکلیف بکنند، مردم ننشستند قوه مقننه تعیین تکلیف بکند، مردم خودشان آمدند پای انقلاب ایستادند و فتنه­‌گران را ساکت کردند، آتش به اختیار یعنی وقتی در یک شهر اتفاقی رخ داد بچه‌­های جوان و انقلابی کمک کنند این هجمه یا فرهنگی است یا هجمه سیاسی یا اقتصادی است فرقی نمی­کند ما باید در اینجا اظهارنظر بکنیم.
 
-----------------------------
گفت‌و‌گو: علیرضا خوب‌بخت
-----------------------------


کد مطلب: 205816

آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcjvie8muqeyoz.fsfu.html

عصر امروز
  http://asremrooz.ir