سایت تحلیلی خبری عصر امروز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ و جامعه :: rss_full_edition http://asremrooz.ir/society Sat, 16 Dec 2017 18:56:36 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 {FILE_SERVER_DOMAIN}/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط سایت عصر امروز http://asremrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سایت عصرامروز آزاد است. Sat, 16 Dec 2017 18:56:36 GMT فرهنگ و جامعه 60 احتمال زمین لرزه پر قدرت طی ۴۸ ساعت آینده در ایران !!+سند http://asremrooz.ir/vdcirpa5.t1a3z2bcct.html به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز یکی از سایت های اپوزسیون در خبری به نقل از مرکز مونیتورینگ زمین لرزه های جهانی مدعی شد که کمتر از 48 ساعت دیگر زلزله گر قدرتی در ایران رخ خواهد داد!به گزارش خبرنگار ما این سایت آورده است: "مرکز مونیتورینگ زمین لرزه های جهانی دقایقی پیش اژیر خطر را برای ایران کشیده است. اگر به اعداد جلوی کشورهای مذکورتوجه کنید متوجه میشوید فعالیتهای ارتعاشی زیرزمینی در این منطقه در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالاست و بیم ان میرود که زمین لرزه شدیدی طی روزهای آینده در ایران رخ دهد.//این مرکز زلزله نگاری سابقه پیش بینی زمین لرزه های فراوانی را در کارنامه خود دارد. برای آگاهی از این خطر بالقوه خواهشمندیم این مطلب را به اشتراک بزارید تا دیگر هم میهنان عزیز نسبت به وقوع و اقدامات پیش گیرانه برای حوادث احتمالی آمادگی کسب کنند."به گزارش عصر امروز وقتی به سایت مرکز مونیتورینگ زمین لرزه های جهانی مراجعه کردیم متاسفانه با خبر دروغ این سایت خبری مواجه شدیم و در سایت مرکز زلزله نگاری جهانی در مقابل نام ایران هیچ علامتی مبنی بر وقوع زلزله فوری در ایران درج نشده است .تصویر فوق که از سایت مرکز زلزله نگاری اقتباس شده است به خوبی دروغ این شبکه های خبری برای به وحشت انداختن مردم را نشان می دهد و همینطور که ملاحظه می کنید در مقابل نام کشورمان هیچ علامتی مبنی بر وقوع زمین لرزه فوری نیست در صورتی که کشورهای دیگر خطر بالقوه زلزله در آنان نشان داده شده است. ]]> فرهنگ و جامعه Thu, 11 Apr 2013 08:58:06 GMT http://asremrooz.ir/vdcirpa5.t1a3z2bcct.html تفسیر سیاسی یک آیه از قرآن کریم http://asremrooz.ir/vdcefe8wvjh8wei.b9bj.html به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز در سوره نمل آیه پانزدهم خداوند چنین می فرماید که:(وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ ) ما به داوود و سليمان دانش داديم. و آن دو (باهم یا اول داوود بعد سلیمان به صورت جداگانه)گفتند که: سپاس از آنِ خدايى است كه ما را بر بسيارى از بندگان مؤمن خود برترى داد.  پیام های سیاسى آیه:  آنچه در این آیه آمده است چند مطلب است که خودش را نشان می دهد نخست آنکه: وظیفه یک سیاستمدار این است که حکم خدا را بفهمیده، زیرا که" علماً " در این آیه به معنای : فهماً است، تا بتواند آن را اجرایی کند و دوم: آنکه توانایی این را داشته باشد که دیگران را به اجرا کردن آن دستورات دعوت نماید، هم به صورت علمی و هم عملی و سوم :شایستگی و بایستگی برای اداره امور اگر در نزدیکان او دیده شد به آن ها سپرده شود و چهارم: تا زمانی که عالمان صالح در میان هستند اداره امور اصلی به دیگران داده نشود. اصل نياز به رهبری براى اداره جامعه، قابل انكار نبوده، حتی اگر هم در شيوه تعيين او اختلاف وجود داشته باشد که مستقیماً از طرف خداوند انتخاب شود یا به صورت غیر مستقیم این رهبر دانا انتخاب شود. نياز به رهبر سياسى که عالم و دانشمند باشد در همه اقوام گذشته و امروز در طول تاريخ بوده است.  لذا این آيه شريفه دلالت بر این دارد که برخلاف تصور رایج، زیبایی چهره و ثروت و حسب و نسب و مسائلی از این قبیل نیست که اشخاص را بالا می برد بلکه علم است که باعث صعود و جهل است که باعث سقوط سیاست مداران می شود و خداست که به هر آنکه صلاح بداند علم و نورانیت آن را عنایت می کند تا حق را از باطل و حرام را از حلال و خیر را از شر و مصالح را از مفاسد و ناچیز را از با ارزش تشخیص بدهد. سیاستمداران باید از اهل علم باشند(وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا). بدون دانایی الهی، تداوم نظام دینی و الهی امكان پذير نيست زیرا که عدم آگاهی باعث می شود که آسیب های غیر قابل جبرانی به دیگران وارد شود و پرواضح است که معنای «علم» در اینجا معنی گسترده ای دارد که شامل همه قوانین دینی و اخلاق اکتسابی و تمام علوم مرتبط برای سیاست ورزی که برای اداره امور لازم بوده است می باشد. پیام دیگر این آیه و مسئله مهم دیگر این است که در سیاست لازم است که احترام پیشکوت و آنها که سن بیشتری دارند همواره محفوظ بماند گرچه پدر و پسر باشند چون اول نام حضرت داوود(ع) بعد نام حضرت سلیمان (ع) بیان شده است. (دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ).  نکته های سیاسی آیه:  نکته اول: سیاست باید در دست صالح ترین افراد زمان خود باشد و احراز آن لازم است (دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ) ونه هر کسی که خود را سیاستمدار بداند بخواهد امور را در دست بگیرد.  نکته دوم: خود خواهی در سیاست بی معنا است چون ممکن است دیگر مومنانی هم باشند که از آن سیاستمداران فضیلت بیشتری از هر لحاظ داشته باشند یا اینکه هم رتبه و مساوی باشند(فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ). اساس فضیلت علم است. (فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ)سه معنا می تواند داشته باشد: اول اینکه در صورت اعطای حکم مسئولیت تواضع لازم است. دوم آنکه همه مومنین درحکومت حقی دارند. سوم آنکه در هیچ زمانی این علو مرتبه برای صاحب آن حکم نباید مشتبه شود که بر دیگران برتری دارد. درباره این نکته باید گفته شود که علمیت برای سیاستمدار بودن در زمانه ی خود به تنهایی کافی نیست زیر (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا) کنایه از برتری های دیگری غیر از علمیت است که خداوند به حضرت داوود وسلیمان داده است که به دیگر اهل علم نداده است یا بلعکس(عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ) پس بنابراین روشن می شود که سیاستمداران باید ویژگی های دیگری نیز غیر از علمیت هم داشته باشند. نکته سوم: گفتار رهبران گذشته و رهبران آینده باید برای ذات اقدس الوهیت باشد که (قَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ) و امام خميني(ره) در تفسیر سوره حمد اینگونه بیان فرموده  است: "الحمدللّه‏ يعني، جميع انواع ستايشها مختص به ذات مقدس الوهيت است. ... چون حمد در مقابل نعمت و انعام و احسان است و منعمي جز حق در دار تحقق نيست، (پس)جميع محامد مختص او است.  نکته چهارم: نعمت های ویژه برای افراد مسئولیت های ویژه به ارمغان می آورد از جمله شکر آن نعمت نه عصیان و ظلم به آن نعمت و دلیل آنکه  پس  از بیان «علم»، سخن از «شکر» آمده است نه فخر فروشی و عُجب پس این روشن می شود که هر نعمتی را شکری مخصوص به خودش را لازم دارد، و حقیقت شکر در اینجا اولاً تنها به زبان نیست بلکه به عمل با اعضا و جوارح است و آن مشغول شدن و دعوت به طاعت ها و عبادت ها وترک معصیت ها است و ثانیاً آن که از نعمت در همان راهی که برای آن نعمت ها داده شده است استفاده شود. حجت الاسلام محمد ادریسی ]]> فرهنگ و جامعه Fri, 15 Dec 2017 12:55:24 GMT http://asremrooz.ir/vdcefe8wvjh8wei.b9bj.html حلقه مستحکم دفاعی و نظامی مسلمانان در منطقه ایجاد شده است http://asremrooz.ir/vdcjmxe8xuqe8xz.fsfu.html به گزارش عصر امروز، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نمازجمعه اظهار داشت: اینکه مسئولین سیاسی کشورها از شیطان بزرگ حمایت می کنند دلیل رذالت، خواری و پستی‌ آنها است، کسی نباید در برابر شیطان بزرگ که ظاهرا و باطناً گردن کلفتی می‌کند کوتاه بیاید چون در این صورت شیطان بزرگ تقویت می‌شود.   وی افزود: آنهایی که آمریکا و قدرت‌های استکباری را یاری می‌کنند و با برنامه‌ها و اشارات آنها برای مردمشان برنامه‌ریزی می‌کنند بدانند خدا آن ظالمان را بر خودشان مسلط می‌کند.   امام جمعه موقت تهران فشارها، سختی‌ها، مسئولین ناخلف و نابسامانی در امور اداری ار عکس‌العمل گناه جامعه دانست و گفت: همه مشکلات خصوصا مشکل اقتصادی با کلید تقوا قابل باز شدن است.   صدیقی تاکید کرد: مساله امروز جهان اسلام اظهارات خطرناک رئیس‌جمهور بحرانی، بحران‌زده، بی‌اصالت و منفور ایالات متحده آمریکا است که قدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی معرفی کرده و بنای انتقال سفارتش به این شهر شریف را اعلام کرده است.   وی افزود: البته این مساله سابقه دارد و سازمان ملل در دو قطعنامه که آنها هم به دلیل مشروعیت شناختن اسرائیل غاصب ظالمانه است اما در همان قطعنامه‌ها طبق تقسیم مصوب قدس از آن فلسطینی‌ها و مکانی که در اشتغال اسرائیل است معرفی شده است. اما بعدا کنگره آمریکا آن را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد.   امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ترامپ یک شرور بدون نقاب و روسای قبلی آمریکا شرور با نقات بودند. آنها این نظر کنگره که خلاف نظر سازمان ملل است را به دلیل منافع ک شورمان اجرایی نکردند اما ترامپ از این نظر که یک داماد صهیونیست دارد و ریاست جمهوری‌اش توسط همین صهیونیست‌ها شکل گرفت منافع و سیاست سرش نمی‌شود. ترامپ شاخ دارد و عقل ندارد و این بی‌عقلی او برای کشور خودش و جهان بشریت مشکلاتی به بار آورده است.   صدیقی اظهار داشت: ملت ما به پیروی از رهبر عالیقدر خود راه حق را ادامه می‌دهد و همواره دست غیب الهی را در حمایت از انقلاب و جبهه مقاومت دیده‌ایم.   وی خاطرنشان کرد: دشمنان داعش را ساخته بودند که حصار امنی برای اسرائیل غاصب ایجاد شود، اما به این هدف شوم خود نرسیدند و باعث شدند نفوذ عاطفی، سیاسی و نظامی ما در کل منطقه تعمیق شود و اتحادی مبارک با دیگر کشورها اسلامی تحت عنوان زینبیون، فاطمیون، حیدرویون، نجبا و ... ایجاد شود و اکنون یک حلقه مستحکم دفاعی و نظامی بوجود آمده و با این مقدمات زوال اسرائیل نه به مدت طولانی و بلکه به همین زودی‌ها غیرقابل انکار است.   امام جمعه موقت تهران در ادامه تصریح کرد: یکی از اهداف شومی که دشمنان داشتند ایجاد فتنه داخلی در کشورهای اسلامی بود تا مساله اصلی فلسطین را به حاشیه ببرند که تا حدی هم موفق بودند اما حرف ابلحانه ترامپ باعث شد مسلمانان واکنش نشان دهند و باز اولویت فلسطین در جای خود قرار گیرد و شاهد انزوای آمریکا در جهان باشیم.   صدیقی با اشاره به انتفاضه سوم فلسطین گفت: این انتفاضه‌ای که شروع شده باید به توصیه هوشمندانه و الهی پرچمدار نهضت مستضعفان حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای به تسلیح فلسطینیان توجه کنند و مقاومت مسلحانه را ادامه دهند.   وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی به یک قطعنامه بسنده نکنند و به میدان بیایند و به سفارش ابر عرب و ابر مرد مقاومت سید حسن نصرالله مبنی بر تعطیلی سفارت‌های اسرائیل و احضار سفرای آمریکا در کشورهای اسلامی اقدام کنند. همچنین باید کالاهای آمریکایی و اسرائیلی تحریم شود.   امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اوضاع یمن اظهار داشت: امداد الهی شامل حال مردم یمن شد و علی عبدالله صالح چهره فتنه‌گر تحت تاثیر عربستان خائن کشته و مردم یمن منسجم‌تر شدند. ما امیدواریم رژیم سفاک کودک‌کش سعودی که نه مسلمان است و نه عرب بزودی به سزای عملش برسد.   صدیقی در پایان با اشاره به تاثیر غرب بر دانشگاه‌های کشورمان اظهار داشت: اگر حوزه‌ها نقش خود را به درستی در هدایت دانشگاه ایفا کنند و به علم آنها جهت بدهند قطعا وضع جامعه بهتر خواهد شد. ]]> فرهنگ و جامعه Fri, 15 Dec 2017 09:53:33 GMT http://asremrooz.ir/vdcjmxe8xuqe8xz.fsfu.html نمره خوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی نداریم/ معیار اقتصاد نباید متر سیاسی باشد http://asremrooz.ir/vdcci4qse2bqp18.ala2.html به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود  با کارگران به مباحث مهمی اشاره کردند و بار دیگر به موضوع «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره و تصریح کردند: «پیام اصلی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این است که مسئولان باید برای یکایک بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی و آنها را به ‌صورت واقعی اجرا کنند.»  بنا بر این گزارش چند سالی می شود که رسیدن به یک اقتصاد درون زا دغدغه مقام معظم رهبری است و همواره نسبت به جدی گرفتن و اهتمام ورزیدن نسبت به آن به مسئولان تاکید می کنند. اما اینکه بعد از چند سال و بارها و بارها تاکید مقام معظم رهبری در این خصوص مسئولان تاکنون چه  اقداماتی انجام داده و چه مقدار برنامه ریزی برای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی داشته اند و یا حتی چه گام هایی را در اقدام و عمل برداشته اند؟ و از طرفی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی وظیفه مردم در این برهه زمانی چیست؟ چنانکه رهبر انقلاب تولید داخلی را امری مقدس شناخته و حمایت از آن، یک «وظیفه» تلقی می کنند که مردم باید در این عرصه خود را نشان دهند. همچنین عنوان می کنند «در عرصه‌هایی که تولید داخلی داریم، وارد کردن و فروش و مصرف کالاهای خارجی باید به‌عنوان یک ضد ارزش تبلیغ و شناخته شود.» سوالاتی است که ما را پای سخنان «یحیی آل اسحاق» از فعالان اقتصادی و رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نشانده است. این مصاحبه را پیش رو دارید.  *عصر امروز: بفرمایید گام های مسئولان را در مسیر رسیدن به یک اقتصاد درون زا چطور ارزیابی می کنید؟ و اینکه طی این سال ها از زمان طرح اقتصاد مقاومتی توسط رهبر تقلاب تاکنون چه برنامه ریزی هایی برای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی انجام شده است؟ ببینید اقتصاد مقاومتی در حقیقت مجموعه  هزینه، فایده ها وفرصت ها همچنین چالش هایی که ما ظرف ۳۷ سال گذشته در حوزه  اقتصاد داشتیم که بابت آن هزینه های فراوانی هم متقبل شده ایم. در عین حال در بعضی موارد هم استفاده ها و فایده هایی هم بردیم و مجموعش آنچیزی است که در اقتصاد کشور انجام شده است. بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری و بقیه دست اندرکاران (مجلسی ها، دولتی ها، صاحب نظران و کسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت می کنند) ما نمره خوبی در برنامه ریزی و عمل به اقتصاد مقاومتی نیاورده ایم. علی رغم اینکه در خیلی از حوزه ها، از جمله نظامی، منطقه ای، فناوری، حوزه های مختلف اقتدار و مقاومت در مقابل دشمن و جنگ خوب که گاهی همه را هم به تعجب واداشته است که البته عنایت الهی هم بوده است و نمره های بسیار بالایی را آوردیم. ولی متأسفانه در حوزه  اقتصاد نمره قبولی و نمره خوبی نداریم. این در شرایطی است که امکانات و آورده هامان اگر از رقبای خودمان بالاتر نباشد، پایین تر هم نیست یعنی ما از نظر منابع نیروی انسانی بنا بر آنچه که همه صاحبنظران سازمانهای جهانی می گویند توسعه یافته ترین درمنطقه هستیم؛ از نظر انسان های تحصیل کرده و بارور شده، بالای پنج میلیون نفر فارغ التحصیل و دانشجو داریم.  به تعبیری حدود پانزده میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی ما در رده های مختلف مربوط به گذشته و حال در کشور اکنون فعال هستند. پس از نظر نیروی انسانی و تحصیل کرده و خصوصا جوان یعنی متوسط سنی بالای ۶۰درصد از جامعه حدود ۳۰ سال است در وضعیت مطلوبی قرار داریم. از نظر استعدادی هم استعداد متوسط به بالا داریم و از نسل آریایی هستیم. از نظر اعتقادات و آرمان ها هم معتقد به کامل ترین ادیان الهی یعنی اسلام هستیم لذا از نظر انسانی، اعتقادات، آرمانها و استعدادها مشکلی نداریم و خیلی هم خوب هستیم. از نظر منابع طبیعی هم باز به همین ترتیب بعنی از نظر نفت و گاز و انرژی که امروزه یکی از بزرگترین آورده های هر کشوری است، ما در وضعیت خوبی هستیم چنانچه از نظر ذخایر نفت و گاز همیشه یا اول یا دوم هستیم. از نظر معادن هم ما تقریبا جدول مندلیف را در کشور داریم؛ یعنی اینکه ما تمام مواد معدنی که امروزه در جهان مورد استفاده و به نوعی دارایی است را داریم ولی متأسفانه ۲۰درصد آن را بیشتر استفاده نمی کنیم. از نظر موقعیت جغرافیایی هم ما بهترین موقعیت را به لحاظ استراتژیک در منطقه داریم و با ۱۵تا کشور، همسایه هستیم همچنین در ارتباطات منطقه ای بیشترین ارتباطات را داریم. از نظر سرمایه گذاری های قبلی که کردیم، ظرفیت های تاریخی، ظرفیت های اجتماعی و زیر بناهایی که مخصوصا بعد از انقلاب انجام شده، وارد هر شهری که شویم دو سه تا شهرک صنعتی مملؤ از ماشین آلات جدید، زیر بناها آب، برق، گاز، جاده و سوله همه اینها را داریم. ولی کشور هایی مثل ترکیه، کره و اندونزی نسبت به ما در  یک رده بالاتری از نظر اقتصاد هستند در حالیکه امکانات و  آورده ما بالاتر است.پس چرا نمره قبولی نداریم؟ یکی از دلایل این امر بر می گردد به میزان تدبیر ما یعنی تدبیرهایی که برای اداره امور اقتصادی کشور داشتیم که تدبیر جامع و کاملی نبوده است. اولین مشکل ما عبارت بود از اینکه نظام تدبیر ما، دیدگاه هایمان، سیاست ها و خط مشی هایمان، برنامه ها و فرآیند های عملیاتی مان مطابق با آنچه که باید باشد، نبوده است. پس یکی از مشکلات ما نظام تدبیر ما بود. یکی دیگر از مشکلات ما مسایل سازماندهی و نظام مدیریت ما در اجرای مسایل اقتصادی است. یک مشکل دیگر ما حاشیه بودن اقتصاد نسبت به حوزه  سیاسی بوده که این خیلی مهم است یعنی اقتصاد ما هنوز به متن نیامده و در حاشیه قرار دارد.  یعنی آنچه که الویت دارد در تصمیم گیری های حاکمیتی بیشتر اولویت دارتر از هر چیزی مسایل سیاسی است. ظرف ۳۷ سال گذشته سایه مسایل سیاسی برهمه مسایل اقتصادی چربیده یعنی باید و نباید، زشت و زیبا، خوب و بد و حتی اقتصاد با متر سیاسی متر شده است. اگر بگوییم یک کاری باید  انجام شود از شکار اقتصادی تا سرمایه گذاری برای یک توسعه، تجارت، صادرات و حتی واردات با مقیاس سیاسی سنجیده می شود که آیا از نظر سیاسی این درست یاغلط است. در اداره امور یک بنگاه در تخصیص منابع در جهت گیری های نوی توسعه، همه و همه یعنی هر مسأله ای که در حوزه اقتصاد مطرح شده با سیاست اندازه گیری شده است و به همین دلیل است که عملکرد ما در حوزه اقتصاد همچنین اقتصاد مقاومتی قابل قبول نیست. در صورتی که جنس مسأله سیاسی با جنس مسأله اقتصادی  متفاوت است. مسأله سیاسی بیشتر مسائل حوزه  قدرت است که چگونه قدرت را به دست بگیرم؟ چگونه از قدرت رقیب جلوگیری کنیم؟ چگونه مجلس برویم؟ چگونه رییس جمهور و عضو شورا شویم؟ در حالیکه اقتصاد، حوزه سوده، فایده است، درآمد ملی است، بهره وری است، کیفیت است، خدمات است، خدمات بعد از فروش است، معیشت است. از دیگر سو حوزه سیاسی معمولا کوتاه مدت و حوزه اقتصادی بلند مدت است یعنی یک سرمایه گذاری که امروز انجام شود نهایتا ۴ سال دیگر جواب می دهد. حوزه اقتصاد احتیاج به ثبات دارد احتیاج به آرامش دارد بعضا در حوزه ی سیاسی شوک لازم است یعنی باایجاد یک شوک و یک تلاطم طرف مقابل به نتیجه می رسد و ضربه می خورد. شاید به دلیل همین ورود سیاست در حوزه اقتصاد است که تاکنون نتوانسته ایم برنامه ریزی های موفقی داشته و به نتیجه برسیم و در نهایت این شده است که علی رغم داشتن منابع نتوانسته ایم از این ظرفیت ها بهینه استفاده کنیم. مهم تر از همه اینکه در اقتصاد موضوع زمان مطرح است. یعنی همین زمانی که ما در گیر تلاطمات اقتصادی بودیم رقبای ما فرسنگ ها از ما جلوتر رفتند و اگر نگاه کنید، در این فرآیند ۳۷ ساله تقریبا تمام تئوری ها و مدل های اقتصادی را پیاده کردیم. اقتصاد جنگی، اقتصاد دولتی که ۸۰ درصد اقتصادمان بوده است، اقتصاد مدیریت شده، اقتصاد سرمایه داری، اقتصاد با موضوع بانک جهانی، اقتصاد با موضوع رفاه زمان آقای احمدی نژاد، اقتصاد اعتدال زمان آقای روحانی، هر مدلی که در اقتصاد عمل کردند کشورهای مختلف در تاریخ های مختلف، همه را مااینجا پیاده کردیم. لذا اگر نگاه کنید قوانین ومقررات، فرآیندها و سیاست های اقتصادی ما ملقمه ای از همه مدلها است. بعد از ۳۷سال حدود ۴،۵ سال است که مقام معظم رهبری به جد خودشان وارد صحنه شدند و راهکارهای متناسب با شرایط ارائه کردند. دشمن بد کردار ما که از اول انقلاب با ما بوده، به عناوین مختلف با ما درگیر شده  است. دشمن در همه صحنه ها از جنگ نرم تا فرهنگی که شکست خورده راهی را که انتخاب کرده حوزه  اقتصادی بوده است. دشمن جنگ اقتصادی بزرگی علیه ما راه انداخته، ۱+۵ که به صورت مشخص با ما درگیری ظاهری و باطنی دارد بنابراین مشکلاتی که گفتم، یکی هم تهدیدهای بیرونی است که مجموعه ی این تهدیدهای بیرونی، نارسایی ها و تجربیات داخلی تبدیل شده است به یک نسخه اداره امور اقتصادی که الان برای این نسخه بعنوان اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی می کنیم. *عصر امروز: چرا هنوز اقتصاد مقاومتی آنطور که باید به ثمر ننشسته و برخی آن را باور نکرده اند؟ الگوهای این افراد برای جایگزینی با اقتصاد مقاومتی چیست و آیا در ایران پاسخگو هست؟ آیا بی اعتمادی به اقتصاد مقاومتی و اعتماد به رابطه با آمریکا می تواند گره های اقتصادی کشور را باز کند؟ به دلیل همان ملاحظات سیاسی که عرض کردم و اینکه اقتصاد با مقیاس سیاست سنجیده می شود و خوب و بد آن بر این اساس برایش برنامه ریزی می شود. نسخه های غیر بومی و جایگزین نیم تواند در کشور ما پاسخگو باشد چنانچه این تجربه در سال های قبل هم وجود داشته است. بی اعتمادی به اقتصاد درونزا کمک کننده نیست چرا که اگر ارتباط با آمریکا قرار بود نتیجه داشته باشد چرا پیش از انقلاب و یا در کشور های دیگر که با این کشور در ارتباط هستند جوابگو نبوده است. * عصر امروز: وظیفه مردم در اقتصاد مقاومتی چیست؟ چنانکه طبق فرمایشات رهبر انقلاب مهمترین مسئولیت کارگران در این بخش، «درست، با کیفیت و با استحکام انجام دادنِ کار» است. در چنین شرایطی آیا وظیفه مردم اعتماد به کارگران ایرانی نیست؟ آیا خرید کالای داخلی و اعتماد به تولید ملی سهم مردم در اقتصاد مقاومتی نیست؟  قطعا همینطور است، خرید کالای داخلی و اعتماد به تولید داخلی همانطور که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید می کنند سبب رشد و رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری می شود و در نتیجه سبب بیکار شدن کارگر خارجی و شاغل شدن کارگر داخلی می شود. ]]> فرهنگ و جامعه Mon, 02 May 2016 07:22:20 GMT http://asremrooz.ir/vdcci4qse2bqp18.ala2.html عایدی ایران به بزرگی صفر؟! http://asremrooz.ir/vdcb5zb8wrhbs8p.uiur.html به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز اظهارات ولی الله سیف رییس بانک مرکزی در مورد اینکه تقریبا هیچ چیزی از برجام عاید ایران نشده است و بي آبرويي بزرگي است براي مناديان و مدعيان برجام از اهمیت بالایی برخوردار است. بنا بر این گزارش اعترافات آقاي سيف رييس کل بانك مركزي دولت روحاني، که بي پرده گفته است ايران به همه تعهداتش عمل كرده است اما در زمينه تحريم ها "هيچ اتفاقي نيفتاده است انسان را یاد هشدارهای صریح رهبر معظم انقلاب از ابتدای مذاکرات می انداخت که بر بدعهدی و حیله گری دشمنان از جمله آمریکا تاکید کرده بودند اما با صد افسوس دولت یازدهم برای ارتباط گیری با آمریکا تا حد مکالمه تلفنی روحانی و اوباما و دست دادن وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهور آمریکا پیش رفت!به گزارش خبرنگار ما با این حال اکنون پس از گذشت چند ماه از تصویب برجام شاهد آن هستیم که سخنان رهبر معظم انقلاب محقق شده است و بدعهدی آمریکا باعث شده، «تقریبا هیچ چیز» از برجام عاید ایران نشود تا جایی که رییس بانک مرکزی همانکسی که دولت منتقدان را برای کسب اطالعات بدانجا حواله می داد تاييد كرده است که روي كاغذ مختصر اتفاقاتي افتاده اما رژيم حقيقي تحريم ها تحت فشار آمريكا همچنان پابرجاست. به گزارش عصر امروز اکنون باید بررسی شود که از زمان آغاز مذاکرات هسته ای دولت یازدهم با 1+5 چه چیزهایی عاید طرف مقابل خصوصا آمریکا شده است که همچنان با اصرار شدید تاکید به اجرای برجام دارند اما خود را از انجام تعهدات آن برحذر داشته اند؟ و عایدی آنها از برجام چه بوده و هست؟و اما در این طرف میز ضررهای جمهوری اسلامی ایران از برجام چه بوده است و قرار است تا کجا ایران به تعهدات یک طرفه خود پایبند باشد. ]]> فرهنگ و جامعه Wed, 20 Apr 2016 05:31:20 GMT http://asremrooz.ir/vdcb5zb8wrhbs8p.uiur.html بی تدبیری دولت مدعی تدبیر در خصوص مسکن مهر http://asremrooz.ir/vdciqvaz3t1awr2.cbct.html به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز «کندی پیشرفت پروژه های مسکن مهر و بی تعهدی دولت یازدهم به تعهدات دولت دهم» این روزها مشکلات عدیده ای را برای قشر مستضعف جامعه که ولی نعمتان انقلاب هستند بوجود آورده است.بنا بر این گزارش علی رغم آنکه بارها و بارها رهبر معظم انقلاب نسبت به اجرای تعهدات دولت گذشته در دولت فعلی خصوصا درباره اتمام پروژه های مسکن مهر به دولت تذکر داده اند و در این خصوص تاکید فرموده اند، اما هنوز شاهدیم که بسیاری از پروژه های مسکن مهر به کندی پیش می رود و در برخی از مناطق یا تعطیل شده و یا به دلیل عدم اتصال انشعابات، تحویل داده نشده است. این در حالی است که دولت به تعهدات در پروژه مسکن مهر عمل نکرده و بسیار عقب تر از زمان به سر می برد، حتی برخی از مصوبات دولت قبل را هم باطل کرده است. به طوری که باوجود بخشنامه دولت قبل مبنی بر افزایش بازپرداخت اقساط تسهیلات از 15 سال به 20 سال براساس جدیدترین اخبار این مدت با کاهش یک ساله به ۱۴ سال رسیده است. این درحالی است که اکثر دارندگان مسکن مهر از اقشار ضعیف اجتماعی هستند و توان پرداخت اقساط بالا را ندارند. به گزارش خبرنگار ما دولت برای عقب نگه داشتن پروژه های مسکن مهر، همچنان یا مشکل زا بودن این طرح را عنوان می کند و یا طرح های جایگزینی همچون «مسکن اجتماعی» را عنوان کرده است. این درحالی است که تا به امروز نه مسکن اجتماعی به نقطه قطعی رسیده و نه مسکن مهر طبق تعهدات دولت دهم پیش رفته است. به گزارش عصر امروز دولت در شرایطی مردم را به امیدهای برجام دلبسته کرد و وقت فراوانی از کابینه را به مذاکرات هسته ای اختصاص داد که نه تنها برجام «تقریبا هیچ دستاورد و عایدی» برای مردم و کشور نداشت، که هنوز پروژه های مسکن مهر که یکی از نیازهای اساسی مردم نیازمند است، به اتمام نرسیده است و اما هر بار در این زمیه به مردم وعده داده می شود که تا فلان تاریخ همه پروژه ها تحویل داده می شود. و این در حالی است که تاکنون بارها این تاریخ ها به تعویق افتاده و در تاریخ وعده داده شده، هیچ ملکی به مشترکین تحویل داده نشده است. ]]> فرهنگ و جامعه Thu, 28 Apr 2016 07:02:26 GMT http://asremrooz.ir/vdciqvaz3t1awr2.cbct.html برخی ارقام جداول لایحه بودجه ۹۷ با هم جور در نمی‌آید + سند http://asremrooz.ir/vdcb0ab50rhb5ap.uiur.html به گزارش عصر امروز، لایحه بودجه 97 براساس گفته محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، دارای ویژگی‌ متمایزی نسبت به سال‌های قبل است.  به عقیده کارشناسان، لایحه بودجه 97 در سال پس از انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری، با نگاه جسورانه نسبت به موضوع افزایش نرخ حامل‌های انرژی، حذف یارانه غیر نیازمندان و ایجاد اشتغال و تولید تدوین شده است.  پیش تر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود، در حالی که هزار ردیف بودجه‌ای وجود دارد، اما دولت در سال 97 بودجه مربوط به 340 دستگاه، ردیف ملی و دستگاههای استانی را بر اساس قیمت تمام شده تخصیص خواهد داد و 337 ردیف متفرقه به 139 ردیف کاهش خواهد یافت و سهم اعتبارات متفرقه از 20 درصد به 12 درصد کاسته می‌شود.  یکی دیگر از مباحث این لایحه، به موضوع شیوه بودجه‌ریزی آن باز می‌گردد که طبق گفته نوبخت بخش‌هایی از آن بر مبنای قیمت و هزینه تمام شده و به صورت بودجه عملیاتی تدوین شده است.  با مداقه‌ نسبت به ارقام و اعداد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در جدول شماره 6 و 7 و حتی پیوست چهارم لایحه بودجه 97 شاهد اختلاف و آشفتگی آماری در این مباحث هستیم.  این وارسی نشان می‌دهد، سرجمع کل اعتبارات در سه جدول ذکرشده متفاوت بوده که به وضوح در عکس نمایان است.  طبق نظام بودجه‌ریزی، ارقام مربوط به جدول 6 و 7 باید یکسان و مشابه باشد، در حالی که با نگاهی نه چندان عمیق به این دو جدول شاهد تفاوت و اختلاف ارقام هستیم. به طوری که جمع کل 3 ردیف برآورد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای (دستگاه‌های اجرایی ملی، ردیف متفرقه، منابع و مصارف دستگاه‌های اجرایی، محلی در استان‌ها) هم‌خوانی ندارند.  در جدول 6 این رقم(جمع کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای) 3.937.212.890 میلیون ریال بوده و در جدول 7 این رقم 4.249.110.891 میلیون ریال درج شده است.  با دقت و وارسی بیشتر علت این اختلاف در حقیقت عدم پیش‌بینی اعتبار مربوط به تملک دارایی‌های مالی در جدول 6 بوده که خود رقمی بالغ بر 311.898.001 میلیون ریال است. این رقم در جدول 8 لایحه وجود دارد.     براین اساس تامل روی ارقام و اعداد کلان لایحه آن هم در مورد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سردرگمی و بی دقتی تهیه کنندگان را تداعی می‌کند که نشان از غیرشفاف بودن لایحه دارد.  مصداق بارز دیگر آن باز هم به جدول 6 باز می‌گردد. در این جدول به صورت اشتباهی ارقام مربوط به تملک دارایی‌های مالی با سایر ردیف‌ها جمع خورده است، در حالیکه جزئیات و ستون مربوط به آن موجود نیست. اگر فرض کنیم تملک دارایی مالی نباید در جدول 6 و 7 باشد، این سوال مطرح می‌شود پس چرا در جدول 7 عدد آن آورده شده است؟  با فرض لزوم درج اعتبار ذکرشده، چرا در جدول شماره 6 مستنداتی مشاهده نمی‌شود و فقط در جدول 7 گنجانده شد؟ در حالیکه باید اعداد جدول شماره 6 و 7 با یکدیگر یکسان و همخوان باشند. این روند به گونه‌ای بوده که جمع کل جدول را نیز تغییر داده و عملاً نوشته‌های آن قروقاطی شده است.  همچنین در جدول پیوست چهارم جلد یک که مربوط به برآورد اعتبارات هزینه و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب امور، فصل و برنامه در سال 1397 تهیه شده جمع کل اعتبارات هزینه‌ای نسبت به دیگر جداول نادرست است.  سرجمع اعتبارات در جداول دقیق بیان نشده و در مقایسه با جدول 6 و 7 مغایرت چشمگیری دارد. معلوم نیست چرا این ارقام در ویرایش نهایی بررسی و کنترل نشده است.  همچنین جمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در ردیف امور 10گانه مربوط به جدول شماره 6 و صفحه 416 پیوست چهارم یکسان نیست و ارقام آن فاصله زیادی با هم دارند و بدین‌ترتیب جمع کل ارقام را تغییر داده و عملاً نمی‌توان روی این اعداد کلان حساب باز کرد، زیرا برخلاف آنچه گفته شد که لایحه باید شفاف باشد، نیست.  بدتر آنکه جمع تملک دارایی سرمایه‌ای در ردیف امور 10گانه صفحه 416 مبلغ 296.727.575 میلیون ریال و جمع کل آن 3.121.756.680 میلیون ریال است که باید مشابه جدول 6 باشد، اما در این جدول 443.880.276 میلیون ریال بوده و جمع کل آن 2.831.176.194 میلیون ریال است.  در جدول 6 با وجود آنکه در ستون جمع تملک دارایی سرمایه‌ای ردیف امور 10گانه رقم بزرگتری نسبت به مورد مشابه در جدول صفحه 416 دارد، اما جمع‌کل آن کوچکتر از رقم جدول این صفحه است. یعنی آنکه حتی در محاسبه جمع کل ارقام نیز اشتباه فاحش و نادرستی وجود دارد.  رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود، تغییرات انجام شده در بودجه 97 در 4 دسته قابل ذکر است که شامل اصلاحات ساختاری بودجه،  بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای و حرکت به سمت تمرکززدایی است. ]]> فرهنگ و جامعه Fri, 15 Dec 2017 10:36:23 GMT http://asremrooz.ir/vdcb0ab50rhb5ap.uiur.html بودجه ۹۷ به کام کیست؟دولت آدرس غلط ندهد http://asremrooz.ir/vdccs0qis2bqip8.ala2.html به گزارش عصر امروز هفته گذشته دو اتفاق تقریبا به طور همزمان رخ داد که هر کدام می‌تواند محلی برای نقد عملکرد و مطالبه پاسخگویی دولت باشد. نخست آنکه لایحه بودجه سال آینده کشور با اعداد و ارقامی نگران‌کننده از طرف دولت به مجلس تحویل شد و دیگر آنکه نتیجه گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و رقم 15 هزار میلیارد تومانی این فساد در کمیسیون آموزش مجلس تأیید و قرار شد به هیئت رئیسه ارسال گردد تا علی لاریجانی درباره قرائت آن در صحن مجلس تصمیم بگیرد. با این وجود دولت به همراه جریان رسانه‌ای حامی‌اش همانند سال‌های اخیر، زمان ارائه لایحه بودجه را فرصت مناسبی برای تسویه‌حساب سیاسی با نهادهای فرهنگی غیرهمسو و سرپوش گذاشتن بر فسادهای اقتصادی آشکار شده تشخیص داده‌اند تا هم مرکز توجه افکار عمومی از عواقب خطرناک بودجه 97 و سوراخ‌های بزرگ آن منحرف گردد و هم تا مدتی از پاسخگویی نسبت به فسادهای اقتصادی رخ داده شانه خالی کنند. «نظارت بر بودجه‌بگیرهای ویژه»، «حذف ردیف‌های بودجه‌ای غیرشفاف»، «حذف جدول شماره 17» و... از جمله تیترهایی بود که از سوی این رسانه‌ها انتخاب شد تا بودجه برخی نهادهایی که در سال‌های بعد از انقلاب خدمات بسیاری به حوزه دین و فرهنگ ارائه کرده‌اند را تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که مردم و کارشناسان از رقم‌های دیگری که دولت برای بودجه 97 پیش‌بینی کرده همچون قیمت غیرواقعی دلار، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حذف حدود 30 میلیون یارانه‌بگیر، افزایش فشار مالیاتی، بودجه‌های سرسام‌آور برای امور جاری برخی نهادهای وابسته به دولت و ... اظهار نگرانی می‌کنند. غربت امور فرهنگی و قرآنی در دولت دوازدهم اما آیا استقبال از حذف ردیف بودجه نهادهای فرهنگی‌(جدول 17) و ادعاهایی که در تخطئه بودجه این مجموعه‌ها که در سال‌های گذشته خدمات زیادی به مردم و جامعه علمی کشور ارائه کرده‌اند، صورت می‌گیرد رواست؟ از یک طرف این بودجه‌ها در برخی موارد با کاهش‌های تأسف‌باری مواجه شده است به طوری که پژمان‌فر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی از بی‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی در بودجه سال ۹۷ انتقاد کرده و در اظهاراتی تکان‌دهنده از کاهش ۸۰ درصدی بودجه حوزه قرآنی خبر داده است. مواجهه دولت روحانی با بودجه نهادهای فرهنگی و قرآنی، حتی صدای نمایندگان اصلاح‌طلبی همچون فرزانه سلحشوری را هم درآورده به طوری که نشر فرهنگ قرآنی در جامعه را یک ضرورت دانسته و گفته است موضوع کاهش بودجه قرآنی را در کمیسیون فرهنگی مطرح می‌کند. از سوی دیگر هزاران کارشناس در حوزه‌های علوم انسانی و فرهنگی هر ساله تربیت می‌شوند که نباید برای اشتغال آنها برخورد قهر‌آمیز صورت گیرد. در شرایطی که همین الان هم تعداد زیادی از هنرمندان و اهالی حوزه فرهنگ بیکار هستند، چرا دولت به اقتصاد فرهنگ بی‌توجه است؟ فربه شدن «نهادهای فرهنگی تعطیل»! رئیس سازمان برنامه و بودجه در توجیه علت حذف جدول شماره 17 بودجه که در سال‌های گذشته به بودجه برخی از این نهادها اشاره داشت، گفته که قرار است این بودجه از کانال نهادهای دولتی به مجموعه‌های فرهنگی مذکور تخصیص یابد. این ادعا در حالی است که این نهادهای فرهنگی دولتی خود تعطیل هستند و در تخصیص بهینه منابع خود هم ناکارآمد بوده‌اند. چنان‌که رهبر انقلاب فرمودند «گاهی دستگاه‌های مرکزیِ فکر، فرهنگ و سیاست، دچار اختلال و تعطیلی می‌شوند که در این وضعیت، باید افسران جنگ نرم، با شناخت وظیفه خود، به صورت آتش به اختیار، تصمیم‌گیری و اقدام کنند.» بنابراین این بودجه اگر از زیر دست نهادهای دولتی بگذرد، درگیر همان ناکارآمدی کنونی خواهد شد و تضمینی نیست که دیگر همین نتایج کنونی را هم داشته باشند. در نهایت بر اساس اصول اقتصادی مرسوم، دولت باید وظایف حاکمیتی را برعهده بگیرد و مسئولیت‌های تصدیگری خود را کاهش دهد، اما دولت با این اقدام دارد وظایف نهادهای فرهنگی که کارایی دارند را می‌گیرد و به دست نهادهای فرهنگی که تعطیل هستند می‌دهد. سرپوشی بر فسادهای نجومی چنان‌که گفته شد، حمله به بودجه برخی نهادهای فرهنگی و مذهبی تنها یک روی سکه جنجال رسانه‌ای رسانه‌های زنجیره‌ای است و فسادهای کلانی که در چهار سال اخیر رخ داده  از مواردی است که پشت این هیاهوی رسانه‌های حامی دولت پنهان گردیده است. یکی از این فسادها، پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان است که هفته گذشته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از این صندوق، از برآورد رقم 15 هزار میلیارد تومانی فساد پرونده و تائید گزارش این کمیته در کمیسیون آموزش مجلس خبر داده است. به گفته جبار کوچکی‌نژاد قرار بود این گزارش برای قرائت در صحن به هیئت رئیسه مجلس ارسال شود. این نماینده مجلس که از محرز شدن تخلف 15 هزار میلیارد تومانی مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد، به خبرگزاری خانه ملت گفته است که قوه قضائیه همان‌طور که بابت اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی امیرمنصور آریا، وی را به پای چوبه دار کشاند، باید برای تخلف مالی بیش از 15 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز اشد مجازات را در نظر بگیرد چرا که مردم و فرهنگیان از قوه قضا اشد مجازات را برای عاملین و اختلاس‌کنندگان انتظار دارند. این قبیل فسادهای اقتصادی که ریشه در دو دهه قبل دارد، در دولت سازندگی بنا نهاده شد و در دولت‌های بعد هم ادامه یافت و برخی موارد آن هم در دولت یازدهم بروز یافته، عامل قابل تأملی است که برخی رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت را به‌خط کند که به جای پرداختن به کسانی که در به‌وجود آمدن این فسادها نقش داشته‌اند، به موضوعات حاشیه‌ای بپردازند. ولخرجی نهادهای دولتی موضوع دیگری که مورد سوال است ولی در لابه‌لای اخبار این رسانه‌ها گم شده، هزینه‌های شگفت‌انگیزی است که در بودجه 97 برای نهادهای دولتی یا وابسته به دولت در نظر گرفته شده است. مشرق در این باره گزارش داده است که برای سال آینده تعداد جلسات مربوط به اداره امور هیئت دولت 270 جلسه برآورد شده و هزینه برگزاری هر جلسه برای اداره امور هیئت دولت مبلغ 37 میلیون تومان لحاظ شده است. به عبارت دیگر بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، اعتبار 10 میلیارد تومانی برای برنامه اداره امور هیئت دولت برای برگزاری 270 جلسه خرج خواهد شد. علاوه بر این مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که مدیریت آن را حسام‌الدین آشنا به عهده دارد، قرار است در سال آینده ۳۰ نشست و همایش برگزار کند که میانگین اعتبار هر یک از این نشست‌ها ۱۱۳ میلیون تومان و بودجه مجموع آن 3/4 میلیارد تومان اعلام شده است. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین برای تهیه ۲۵ گزارش درباره سیاست‌ها و راهبردهای مرتبط با فرآیند جهانی شدن مجموعا 3/5 میلیارد تومان بودجه خواهد گرفت که سهم هر یک از این گزارش‌ها ۱۴۱ میلیون تومان برآورد شده است. نود اقتصادی هم گزارش داده است که در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده بابت هر گزارش تحلیل داده‌های آماری برای معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، ۴۰ میلیون تومان حق‌الزحمه داده شود. همچنین مطابق لایحه بودجه ۹۷، هر جلسه دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده ۸ میلیون تومان هزینه دربر دارد! دولت و نمایندگان دولت باید عملکرد نهادهای دولتی و غیردولتی را به‌ویژه در حوزه فرهنگ به دقت بررسی کنند تا فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کشور قربانی جنجال‌های رسانه‌ای برای پوشاندن فسادهای اقتصادی و مشکلات اساسی بودجه نشود. ]]> فرهنگ و جامعه Fri, 15 Dec 2017 19:10:01 GMT http://asremrooz.ir/vdccs0qis2bqip8.ala2.html کشف ۴۵۰ کیلو گوشت خرس و الاغ در جند واحد صنفی تهران! http://asremrooz.ir/vdchzkni-23nimd.tft2.html به گزارش عصر امروز، سرهنگ مهدی تاجیک رییس پایگاه نهم پلیس امنیت پایتخت بیان کرد: در پی گزارشات واصله مبنی بر اینکه افرادی سودجو در واحد های  صنفی خود اقدام به عرضه گوشت های آلوده از نوع خرس ،گراز وحشی ،الاغ و مرغ می نمایند عوامل پایگاه فعالیت های شناسایی خود را آغاز کردند.    وی افزود پس از بررسی های اطلاعاتی و شناسایی دقیق اماکن موصوف و همچنین هماهنگی با مقام محترم قضایی در معیت تیمی از شبکه بهداشت و درمان شهر ری نسبت به بازرسی از محل اقدام که در نتیجه مقدار ۴۵۰ کیلوگرم گوشت آلوده و فاسد کشف و ضبط گردید که به تایید کارشناسان شبکه بهداشت رسید.   وی در خاتمه اشاره کرد واحدهای متخلف پلمب و متهمین جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند. ]]> فرهنگ و جامعه Fri, 15 Dec 2017 19:41:51 GMT http://asremrooz.ir/vdchzkni-23nimd.tft2.html خلاف گویی به نام دین/ چرا دادگاه ویژه روحانیت برخورد نمی کند؟ http://asremrooz.ir/vdcjiaevouqeimz.fsfu.html به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز مقوله مبارزه با فساد در جامعه و برخورد با پدیده علنی مظاهر فساد از مواردی است که عموم مردم متدین بارها از حکومت خواسته اند تا مورد عمل قرار بگیرد.بنا بر این گزارش اما متاسفانه در سالهای گذشته هر دولتی که سرکار آمده است اصل مهم هشتم قانون اساسی را به فراموشی سپرده و در مواردی هم که مردم به صورت خودجوش و یا نیروی انتظامی به خاطر نوع وظیفه اش خواهان برخورد بوده اند با ممانعت دولتها و افراد مغرض و بی سواد مواجه گردیده اند.به گزارش خبرنگار ما در سالهای گذشته وقتی امت حزب الله از روی دغدغه دینی در خیابان بصورت دست جمعی، به امر معروف و نهی از منکر اقدام می کردند رسانه های زنجیره ای و اصلاح طلبان به مخالفت با آنان بر می خواسته و این نوع اقدامات را از وظایف حکومت برمی شمردند و مردم را از وظیفه دینی خود برحذر می کردند!اما حالا که نیروی انتظامی قصد برخورد با پدیده بدحجابی در ماشینها و سطح خیابان را دارد باز برخی، زبان به اعتراض گشوده و جالب اینکه به اسم دین و برخلاف نص صریح دین با این نوع اقدامات مقابله می نمایند.به عنوان نمونه هفته گذشته حسین انصاری راد روحانی اصلاح طلب در گفتگو با شرق اظهاراتی را بر زبان جاری نموده که هر طلبه ای که کمی درس خارج خوانده باشد متوجه می شود که وی با اغراض سیاسی تمام و قلب متون دینی و فقط برای خوش آمد برخی، چنین مطالبی را بیان نموده است که جای آن نه در روزنامه بلکه در مباحث طلبگی و دروس حوزوی می باشد.علاوه بر اینکه مواردی که وی به عنوان تجسس برشمرده است هیچ ربطی به اقدامات نیروی انتظامی که می خواهد با موارد فساد علنی برخورد نماید ندارد ولی معلوم نیست که چطور وی بین این دو مقوله هیچ تفکیکی قائل نشده است.وی در بخشی از اظهارات خود گفته است که: " به‌هرحال افراد در رفت‌وآمد خود در سطح شهر ممکن است خطایی مرتکب شوند، اینکه افرادی، شماره پلاک خودرو که مثلا ممکن است متعلق به پدر یا مادر آن جوان باشد را بردارند و سپس با والدین تماس بگیرند و آبروی آن جوان را ببرند، چه ملاک دینی و قانونی‌ای دارد؟..."باید به وی گوش زد نمود که کجای دین گفته است که می شود با لوازم دیگران خلاف شرع انجام داد و شخص از پیگرد معاف باشد پس حرمت جامعه و حقوق سایر شهروندان که نادیده گرفته می شود چه می شود؟ و ثانیا مگر این پدر و مادر در قبال فرزندان خود تکلیف ندارند که آنان را برای ایجاد مزاحمت سایرین رها می نمایند و ثالثا آن جوان اگر از رفتن آبرویش نزد پدرو مادر هراسان بود که دست به ایجاد مزاحمت برای مردم نمی زد! که الان باید تاوان آن را پس بدهد.ولی با تمام اظهارات بی ربط انصاری راد که دست آویز سایر رسانه های معاند برای حمله به نظام گردیده است باید گفت، آنچه که نیروی انتظامی قصد برخورد با آن را دارد مبارزه با فساد علنی می باشد که متاسفانه در جامعه فراوان به چشم می خورد و نیازی به تجسس از احوالات شخصی افراد را ندارد. اینکه افرادی در ماشین کشف حجاب می نمایند و یا صدای موسیقی آنان گوش دیگران را آزار می دهد، و یا برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می نمایند، کجایش نجسس در احوالات شخصی است که این عالم نما، اصل اقدام ارزنده نیروی انتظامی را مورد حمله و تخطئه قرار داده است و معلوم نیست که چرا دستگاه محترم قضایی و مخصوصا دادگاه محترم ویژه روحانیت با وی هیچ برخوردی نمی نمایند. ]]> فرهنگ و جامعه Sat, 23 Apr 2016 14:15:27 GMT http://asremrooz.ir/vdcjiaevouqeimz.fsfu.html