سایت تحلیلی خبری عصر امروز - پربيننده ترين عناوين تاريخ و حماسه :: rss_full_edition http://asremrooz.ir/history Mon, 26 Jun 2017 10:44:05 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 {FILE_SERVER_DOMAIN}/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط سایت عصر امروز http://asremrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سایت عصرامروز آزاد است. Mon, 26 Jun 2017 10:44:05 GMT تاريخ و حماسه 60 آخرین وصیت‌های امیرالمؤمنین(ع) به فرزندانش http://asremrooz.ir/vdchvmniw23nvkd.tft2.html به گزارش عصر امروز سید رضی در خطبه 47 نهج‌البلاغه از آخرین وصیت‌های امیرالمؤمنین(ع) به حسنین(ع) بعد از ضربت خوردن از ابن ملجم(لعنةالله علیه) آورده است که در ادامه می‌خوانید. شما را به تقوای الهی سفارش می‏‌کنم، و اینکه دنیا را مجویید گرچه دنیا شما را بجوید، و بر آنچه از دنیا از دستتان رفته متأسّف نباشید. حق بگویید و برای ثواب الهی بکوشید. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید. شما و همه فرزندان و خاندانم و هر که این وصیتم به او می‏‌رسد را به تقوای الهی و و نظم در زندگی، و اصلاح بین مردم سفارش می‏‌کنم، چرا که از جد شما (صلّی اللّه علیه و آله) شنیدم می‏‌فرمود: «اصلاح ذات البین از عموم نماز و روزه بهتر است». أُوصِیکُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَی شَیْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیَامِ. خدا را خدا را در باره یتیمان، آنان را گاهی سیر و گاهی گرسنه مگذارید، مباد که در کنار شما تباه شوند. اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُم‏ خدا را خدا را در رابطه با همسایگان، که مورد سفارش پیامبر شمایند، پیوسته به آنان سفارش داشت تا جایی که گمان بردیم میراث برشان خواهد ساخت. وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّةُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّی ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ‏ خدا را خدا را در باره قرآن، نیاید که دیگران در عمل به آن از شما پیشی جویند. خدا را خدا را در باره نماز، که نماز عمود دین شماست. خدا را خدا را در باره خانه پروردگارتان، تا وقتی هستید آنجا را خالی مگذارید، که اگر خالی گذاشته شود از کیفر حق مهلت نیابید. وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا. خدا را خدا را در باره جهاد با اموال و جان و زبانتان در راه خدا. بر شما باد به پیوند با هم و بخشش مال به یکدیگر، و بپرهیزید از دوری و قطع رابطه با هم. امر به معروف و نهی از منکر را وا نگذارید، که بد کارانتان‏ بر شما مسلّط شوند، آن گاه دعا کنید و به اجابت نرسد. وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ‏ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّی عَلَیْکُمْ [أَشْرَارُکُمْ‏] شِرَارُکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ. سپس فرمود: ای فرزندان عبد المطلب، نیابم شما را که به بهانه کشته شدن من در خون مسلمانان فرو افتید و گویید: امیرالمؤمنین کشته شد، امیرالمؤمنین کشته شد. معلومتان باد که فقط قاتلم باید قصاص شود. ملاحظه کنید هرگاه من از این ضربت او از دنیا رفتم تنها او را یک ضربت بزنید، و گوش و بینی و اعضای او را قطع نکنید که من از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله شنیدم می‏‌فرمود: «از مثله کردن دوری کنید هر چند در باره سگ گاز گیرنده باشد» ‏‏ ثُمَّ قَالَ‏ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ [قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ‏] أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی‏ انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُور ]]> تاريخ و حماسه Fri, 16 Jun 2017 12:27:36 GMT http://asremrooz.ir/vdchvmniw23nvkd.tft2.html می‌توانیم بر همه سختی‌ها و چالش‌ها، مؤمنانه فائق بیاییم/ خاطرات دوران دفاع مقدس یک ثروت ملی است http://asremrooz.ir/vdcawunu049nwu1.k5k4.html به گزارش عصر امروز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار جمعی از فرماندهان، رزمندگان و هنرمندان و دست اندرکاران برنامه‌های شب های خاطره دفاع مقدس، بیان خاطرات دوران 8 سال جنگ تحمیلی و استفاده از شیوه های هنری، ادبی و نو را برای انتقال آنها به نسل جدید، کاری بسیار با ارزش و مهم برشمردند و تأکید کردند: یکی از درس های ماندگار دوران دفاع مقدس این بود که اگر توکل بر خدا بصورت عملی با پذیرش از اعماق جان باشد، قطعاً می توان بر همه موانع و چالش ها، مؤمنانه غلبه کرد.  رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه، دوران دفاع مقدس در کنار خسارتهای مادی و انسانی، آثار مهمی برای امروز و آینده دارد، گفتند: حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه و ماندگاری انقلاب یکی از آثار آن دوران است و اگر آن حرکت جهادی و فداکارانه نبود، قطعاً روحیه انقلابی در معرض تهدید قرار می گرفت.  حضرت آیت الله خامنه ای در بیان یکی دیگر از آثار دفاع مقدس، آن دوران را صحنه «توکل عملی به خدا» و «نهراسیدن از قدرتها» و «فائق آمدن بر موانع به واسطه این توکل عملی» دانستند و افزودند: هر جامعه در حال حرکت به سمت پیشرفت، به‌طور طبیعی با موانع و چالش هایی مواجه است و اگر این جامعه دارای آرمانهای معنوی و ضد قدرت طلبی و ضد دنیاطلبی باشد، قطعاً موانع بیشتر خواهد بود و در چنین جامعه ای، توکل عملی به خدا و احساس توانایی برای غلبه بر موانع، بسیار مهم است.  ایشان خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی اکنون می تواند مدعی پیروزی بر همه چالش های پیشِ روی خود شود، زیرا تجربه‌ی غلبه بر موانع فراوان و سخت را در دوران دفاع مقدس دارد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ایمان در دل و توکل بر خدا در عمل وجود داشته باشد، کوهها نیز در مقابل چنین اراده‌ای هموار خواهند شد و قدرت مقاومت نخواهند داشت.  حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شرایط بسیار سخت در آغاز جنگ تحمیلی گفتند: از نیمه دوم سال 1359 تا اوایل سال 1361، شرایط بسیار سختی در عرصه جنگ وجود داشت و ما از لحاظ تجهیزات نظامی و نیروی مسلح آماده و منسجم، در بدترین شرایط بودیم و دشمن بعثی در 10 کیلومتری اهواز مستقر شده بود.  رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اما فرماندهان و رزمندگان، با توکل بر خداوند متعال و شناخت قدرت و توانایی های خود و اتکاء بر آنها، توانستند شرایط را دگرگون کنند و در نیمه اول سال 1361، دو عملیات بزرگ فتح المبین و بیت المقدس انجام شد که نتیجه آن، گرفتن هزاران اسیر از متجاوزان بعثی و بازپس گیری بخش وسیعی از سرزمین و آزادسازی خرمشهر بود.  ایشان با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی، همه قدرتهای دنیا اعم از آمریکا، ناتو، شوروی سابق و مرتجعین منطقه، در مقابل جمهوری اسلامی قرار داشتند، افزودند: در چنین شرایطی توانستیم بر همه این قدرتها فائق بیاییم آیا این تجربه های عملی، برای اطمینان و آرامش قلبی ما کافی نیست؟  رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیه قرآن کریم مبنی بر اینکه نباید به دل خود، اندوه و سستی راه دهیم، تأکید کردند: اگر به خدا ایمان واقعی داشته باشیم و به او توکل کنیم، می توانیم بر همه سختی ها و چالش ها، مؤمنانه فائق بیاییم. حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه گسترش این روحیه و این توکل عملی بواسطه پاسداشت خاطره‌های دوران دفاع مقدس امکان پذیر خواهد بود، افزودند: کتابهایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم هایی که در این خصوص ساخته می شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم تر و ماندگارتر شوند.  ایشان خاطرات دوران دفاع مقدس را یک ثروت ملی خواندند و با تأکید بر لزوم استمرار جمع آوری این خاطرات و همچنین استفاده از شیوه‌های هنری جذاب برای انتقال آنها به نسل جدید و پرهیز از اغراق در بیان آنها افزودند: انتقال این خاطرات به جامعه، یک صدقه و حسنه و یک انفاق بزرگ معنوی است و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند در واقع واسطه‌های رزق معنوی و الهی به کشور هستند.  رهبر انقلاب اسلامی، راهیان نور را نیز از جمله این صدقات و حسنات برشمردند و با اشاره به وجود انگیزه‌هایی برای تضعیف آثار و درسهای دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: همان انگیزه‌هایی که به کشورهای اسلامی فشار می‌آورند تا موضوعات جهاد و شهادت را از کتابهای درسی حذف کنند در داخل نیز استمرار پیدا می‌کنند و خود را بصورت خرده سیاستهای فرهنگی نشان می دهند.  حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نباید غفلت کرد، گفتند: باید دفاع مقدس و جهاد و شهادت زنده نگه داشته شوند تا نسل امروز به همان نسلی که اوج تاریخ دفاع مقدس را آفرید، ملحق شود. ایشان، الحاق نسل امروز به نسل دوران دفاع مقدس را، الحاق این نسل به صالحین دانستند و افزودند: اکنون نیز همانند دهه شصت، جوانانی را می‌بینیم که با اشک و اصرار به دنبال حضور در عرصه دفاع از حرم هستند و انتقال روحیه و ارزشهای دوران دفاع مقدس به نسل امروز نتیجه تلاشها و زحمات مجموعه‌هایی است که برای انتقال خاطرات آن دوران فعالیت کردند.  رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه خاطرات دوران دفاع مقدس سرشار از روحیه و منطق است، گفتند: اگر تا پنجاه سال آینده هم برای جمع آوری حقایق و خاطرات و گنجینه‌های آن دوران، کار و تلاش شود، باز هم به انتها نخواهیم رسید.  در ابتدای این دیدار آقایان:  -    مرتضی سرهنگی – مسئول دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری -    ابوالفضل کاظمی – نویسنده کتاب «کوچه نقاشها» -    اصغر نقی زاده – رزمنده و بازیگر فیلمهای دفاع مقدس -    مهدی طحانیان – رزمنده و راوی کتاب «سرباز کوچک امام» -    ماشاءالله شاهمرادی – رزمنده و کارگردان تلویزیونی مجموعه «روژان» -    ماموستا ملاقادر قادری – امام جمعه پاوه -    علی خوش لفظ – رزمنده و راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» -    علیرضا مرادی – سرهنگ بازنشسته ارتش -    ابراهیم حاتمی کیا – کارگردان فیلمهای دفاع مقدس -    و خانم مریم کاتبی – از امدادگران دوران دفاع مقدس و همرزم جاوید الاثر متوسلیان  به بیان خاطراتی از رشادتها و حماسه آفرینی‌های رزمندگان و ایثارگران پرداختند.  در این مراسم همچنین نوجوانان گروه سرود نسیم قدر، سرود «ارغوان» را در خصوص مدافعان حرم اجرا کردند. ]]> تاريخ و حماسه Wed, 24 May 2017 18:59:35 GMT http://asremrooz.ir/vdcawunu049nwu1.k5k4.html خداحافظ ای کریم ترین همنشین ! http://asremrooz.ir/vdca0inue49nwm1.k5k4.html به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز سخت است سخن از جدایی چیزی که سراسر خیر و برکت و رحمت و آمرزش بود و نمی دانستیم چه بگوییم و چگونه با این ماه ضیافت الهی، ماه عبادت و بندگی وداع کنیم و سخن بگوییم در جایی که مولا و امامان حضرت علی ابن الحسین(علیهم السلام) با او این گونه وداع می کند و چنین می فرمایند: "این ماه ما را به جایگاه حمد و ستایش خدا رساند.  و با ما مثل یک دوست و همراه خوش رفتار همنشینی کرد. و بهترین سود و نفع عالم را به ما رساند. و اکنون که وقتش تمام گشته از ما جدا می شود. و ما هم با او وداع می کنیم ، مانند وداع کسی که دوری و جدائیش برای ما سخت است..."بنا بر این گزارش، انگار همین دیروز بود همه برای این ماه بزرگ و دوست داشتنی خودمان را آماده می کردیم اما با چشم برهم زدنی گذشت و آخرین ساعات و آناتش درحال سپری شدن هست. و باید اعتراف کنیم که دربهای بهترین و زیبا ترین مهمانی ای که در طول عمرمان بدان دعوت بوده ایم را دارند می بندند.هر چند عید فطر؛ عید پایان یافتن رمضان نیست. عید برآمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است. رمضان کوره ای است که گناهان انسان را می سوزاند و آدمی نو با جانی تازه از آن سر بر می آورد اما باید با گریه و انابه اذعان کنیم که: کم کم غروب ماه خدا دیده می شود صد حیف از این بساط که برچیده می شودو ان شاءالله بناست که رمضان الکریم با سحرها و مناجات هایش با شبهای قدر و احیاهایش از ما آدم بسازد و می شود این حس خوب ماه رمضان المبارک را در تمام سال با خود داشت به شرط عزم و اراده قوی، عمل به دانسته ها و توکل بروجود لایزال الهی. ]]> تاريخ و حماسه Sun, 25 Jun 2017 10:04:07 GMT http://asremrooz.ir/vdca0inue49nwm1.k5k4.html علی(ع) یعنی نفس پیامبر(ص) http://asremrooz.ir/vdcgnn9xnak9zx4.rpra.html به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز امشب شب شهادت انسانی است که پیشوائى الهى و ربّانى و تجسّم نور و روشنائى است او مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان عالم است که عروجش یتیمی امتی را در پی دارد.شخصیت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی ابن ابیطالب (علیه السلام) دارای چنان وجوه و شؤون منحصر بفرد و متفاوتی است كه هر كس با هر سلیقه، اندیشه، گرایش و پایبندی ویژه ای، علی(علیه السلام) این فرزندى پاك از خانواده پاكان و گوینده‌ى حقّگو و هدایتگر و مركز و محور امامت و رهبریّت را پیشوای خود قرار داده است.زیرا وقتی خداوند تبارک و تعالی آیه شریفه، یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم...، را نازل فرمودند حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) برای مردم در خطبه ای این آیه را در شان امیر مومنان علیه السلام دانسته و فرمودند: ایها الناس ان الله امركم ان تطیعوه فی نبیه وتطیعونی فی وصیتی و وزیری و خلیفتی فی حیوتی و ولی الامر من بعد وفاتی و خیر من اخلف بعدی علی بن ابیطالب الا و من اطاع علیا فقد اطاعنی و من اطاعنی اطاع الله، و من فارق علیا فقد فارقنی و من فارقنی فقد فارق الله، و من فارق الله فعلیه لعنة الله.خدای تعالی فرمودند كه: طاعت او دارید در حق من و طاعت من دارید در باب وصی و وزیر و خلیفه من در حیات من و امامت پس از وفات من، و بهترین خلیفه پس از من علی ابن ابیطالب(علیه السلام) است. هر كه طاعت او دارد طاعت من داشته باشد، و هر كه طاعت من دارد طاعت خدای داشته باشد، و هر كه از او مفارقت كند از من مفارقت كرده باشد، و هر كه از من مفارقت كند از خدای مفارقت كرده باشد - یعنی از دین خدا - و هر كه از خدا مفارقت بكند لعنت خدا بر او باد.آقا و مولای ما کسی است که سعادت تولد در خانه خدا را دارد که هیچ احد دیگری چنین شرافتی را ندارد، سعادت اولین ایمان آورنده به پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله را دارد، سعادت وصایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دامادی دختر او را دارد و سعادت شهادت در مسجد و خانه خدا را دارد. اینها همه از افتخارات مولای عالمیان می باشد.امام علی علیه السلام نمادی از انسان کامل  امیرالمؤمنین علی علیه السلام پنج سال حکومت کرد ولی نه آجری روی آجر و نه خشتی روی خشت گذاشت و نه زمینی و ملکی را برای خود برداشت و نه طلا و نقره ای به ارث گذاشت. آن حضرت به عثمان بن حنیف فرماندار بصره نوشت: «الا و انّ امامکم قد اکتفی من دنیاه بطمریه و من طعمه بقرصیه ألا و انکم لا تقدرون علی ذلک و لکن اعینونی بورع و اجتهاد فو الله ما کنزت من دنیا کم تبراً و لا ادّخرت من غنائمها و فرا و لا اعددت لبالی ثوبی طمراً». آگاه باش که پیشوای شما از دنیا به دو جامه کهنه بسنده کرده است، و از غذاها به دو قرص نان، بدانید که شما هرگز توان آن را ندارید ولی با پارسایی و تلاش و عفت و راستی و درستی، مرا یاری کنید. به خدا سوگند، از دنیایتان سیم و زری نیندوختم و از ثروتهای آن مالی ذخیره نکردم، ولی برای کهنه جامه ام شور و اشوری فراهم نساختم. و مهمتر از همه اینکه در آیه مباهله حضرت علی(علیه السلام) "نفس" پیامبر شمرده شده که بسیار اهمیت دارد و یا در آیه اکمال سوره مائده  که می فرماید" الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا" که برخی از اهل سنت و تمام علمای شیعه تأکید دارند که در این آیه منظور ولایت امام علی(علیه السلام) است و سوره "عادیات" نیز در فضیلت مبارزات حضرت توصیفاتی دارد. اینها فقط گوشه هایی بو از فضایل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام. ]]> تاريخ و حماسه Thu, 15 Jun 2017 18:39:49 GMT http://asremrooz.ir/vdcgnn9xnak9zx4.rpra.html روزی که مجلس به توپ بسته شد http://asremrooz.ir/vdcjyme8yuqeyxz.fsfu.html به گزارش عصر امروز، روز دوم تیر 1287 ساختمان مجلس شورای ملی توسط قزاقان مسلح روس با توپخانه هدف حمله قرار گرفت و آسیب دید. این حادثه در دومین سال سلطنت محمدعلی شاه قاجار و در شرایطی که مجلس شورای ملی اولین دوره تجربه قانونگذاری را پشت سر می‌گذاشت‌، اتفاق افتاد.  حادثه به توپ بستن مجلس که از خشن‌ترین مقاطع حوادث عصر مشروطه بود، نقطه اوج خصومت نظام استبدادی قاجار با مردم بود. این حادثه در دومی هفته رئیس الوزرائی میرزا احمدخان مشیرالسلطنه و در شرایطی که محمدعلی شاه با راهنمایی نظامیان روس نقاط مختلف تهران را به ستاد عملیاتی خود علیه مشروطه خواهان تبدیل کرده بود، رخ داد.  محمدعلی شاه که از زمان مرگ پدرش (مظفرالدین شاه‌) مایل به هیچگونه سازش و مماشات بارهبران نهضت مشروطه نبود، عملاً روبروی مردم‌، مشروطه خواهان و نمایندگان مجلس قرار گرفت‌.  او پس از 2 سال مقاومت در برابر مشروطه‌، سرانجام در خرداد 1287 برنامه خود را برای سرکوب مشروطه‌خواهان به اجرا درآورد. وی یکی از درباریان ـ مشیرالسلطنه ـ را که کاملاً مطیعش بود به صدراعظمی برگزید.  مقام وزارت جنگ را نیز به میرزاحسین پاشاخان امیربهادر سپرد و لیاخوف ـ سردار روسی ـ را به فرمانداری نظامی تهران منصوب کرد.  با این انتصاب در اولین روزهای تابستان 1287، نقاط حساس تهران به تصرف نظامیان قزاق تحت فرماندهی افسران روسی درآمد. اطراف میدان بهارستان و مدرسه سپهسالار محاصره شد و توپخانه و سواره‌نظام در مقابل مجلس مستقر شدند. تمام روزنامه‌ها توقیف شدند و جنگ بین قوای قزاق و مشروطه خواهان آغاز شد.  روز دوم تیر 1287 که ساختمان مجلس به توپ بسته شد، اوج جنگ بود. این جنگ که در ساعات ظهر فروکش کرد، 300 کشته و 500 زخمی به جای گذاشت. بسیاری از بازداشت شدگان در باغشاه تهران به زنجیر کشیده شدند وتعدادی از وعاظ، روزنامه‌نگاران‌، نمایندگان مجلس و سیاسیون به قتل رسیدند و تعدادی از آنان نیز به سفارتخانه‌های خارجی پناهنده شدند.  حادثه دوم تیر سبب انحلال مجلس اول و به هم ریختن اوضاع تهران شد، ولی قیام‌هایی در تبریز، گیلان‌، اصفهان‌، مشهد و نقاط دیگر رخ داد. با این همه‌، استبداد صغیر دوامی نداشت و در کمتر از یکسال عمر حکومت محمدعلی شاه قاجار به پایان رسید.  روز 25 تیر 1288 تهران به تصرف مخالفان محمدعلی شاه درآمد و در پی این واقعه شاه به اتفاق اعضای خانواده و صدها قزاق مسلح به باغ سفارت روسیه در زرگنده پناهنده شد وشورای 22 نفره‌ای که بعدها تشکیل شد، محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کرد.  *آرشیو موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی ]]> تاريخ و حماسه Fri, 23 Jun 2017 12:26:14 GMT http://asremrooz.ir/vdcjyme8yuqeyxz.fsfu.html تصاويري از تنبيه بدني(فلك بستن) در تهران قديم http://asremrooz.ir/vglcaoq482bq1.5s22.la,.html ]]> تاريخ و حماسه Sat, 30 Apr 2011 10:12:15 GMT http://asremrooz.ir/vglcaoq482bq1.5s22.la,.html اسناد خیانت بنی‌صدر را در یک چمدان جمع کردم http://asremrooz.ir/vdcd990xfyt0zf6.2a2y.html به گزارش عصر امروز، «مصطفی مهذب» ذی حساب و مدیرکل ریاست جمهوری که در طی یک سال و نیم مسئولیت بنی صدر شاهد خیانت وی به انقلاب اسلامی و انقلابیان بود، سرانجام مهر سکوت را شکسته و اسنادی را در اختیار مرحوم آقای آیت قرار می‌دهد. دو روز بعد مرحوم آیت با یک چمدان مدارک علیه بنی صدر وارد صحن مجلس شد و اعلام کرد که مدارکی دال بر خیانت رئیس جمهور وقت را در اختیار دارد. آن زمان تمام نگاه‌ها به سمت مهذب کشانده شد.  خبرنگار دفاع‌پرس جهت بازخوانی خیانت‌های بنی صدر از زبان شاهد عینی ماجرا، به گفت‌وگو با «مصطفی مهذب» پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:  دفاع پرس: از چگونگی ورودتان به دفتر ریاست جمهوری برایمان بگویید.  مهذب: سال 58 ذی حساب وزارت دفاع بودم. در همان زمان اولین ذی حساب جمهوری اسلامی در قانون تصویب شد و حکم آغاز فعالیت را دادند. من از سوی دیوان محاسبات کشور به سمت ذی حساب ریاست جمهوری انتخاب شدم. روزی با لباس اتوکشیده و مرتب وارد دفتر ریاست جمهوری شدم. در آن‌جا دکتر تقوی من را نپذیرفت و گفت که قرار نیست ما ذی حسابی را قبول کنیم که او را نمی‌شناسیم. من را نپذیرفتند و برگشتم. دو ماه و نیم از این ماجرا گذشت و دیوان محاسبات کشور، بودجه دفتر ریاست جمهوری را به جهت رد ذی‌حساب، از خزانه دولت حذف کرد. از آن‌جایی که مخارج دفتر ریاست جمهوری در دوران بنی صدر زیاد بود، پس از حدود دو ماه با من تماس گرفتند و گفتند که مجبوریم شما را بپذیریم.  دفاع پرس: پس از ورود به دفتر ریاست جمهوری شاهد چه وقایعی بودید؟  مهذب: غائله 14 اسفند ماه در دانشگاه تهران، حضور زنان بی‌حجاب در خیابان پاستور، اعزام افرادی به آمریکا و... از جمله فعالیت‌هایی بود که بنی صدر انجام می‌داد. این در حالی است که بنی صدر این امور را تکذیب می‌کرد اما من تنها کسی هستم که از این ماجرا باخبر می‌شدم، زیرا حکم تامین مالی این امر را امضا می‌کردم. برخی مسائلی که سیاسی بوده و نمی‌خواستند هیچ‌کس مطلع شود، هزینه‌های آن را از منابع دیگری حتی آمریکا و صهیونیست‌ها تامین می‌کردند.  دفاع پرس: چگونه مدارکی علیه بنی صدر جمع آوری کردید؟  مهذب: در ذی حسابی، شش نفر فعالیت می‌کردند. این افراد را خودم انتخاب کردم تا معتمد باشند. تمام اسناد و مدارک فعالیت‌های بنی‌صدر بعد از بخش اداری، به دفتر ذی حساب می‌آمد. من هم از تمام مدارک یک کپی گرفتم. شماره‌های دفتر که ارجاع داده شده بود را لاک‌های کاغذی می‌گرفتم.  دفاع پرس: اعتماد بنی صدر و اطرافیان را چگونه به دست آوردید؟  مهذب: در وزارت دفاع و دفتر ریاست جمهوری فعالیت داشتم. تمام تلاشم را بر جلب اعتماد اطرافیان بنی صدر انجام دادم تا آنجایی که من را در برخی جلسات با خودشان همراه می‌کردند.  یک جلسه 18 نفره‌ای در دفتر رییس جمهور در زمان بنی صدر برگزار می‌شد. برخی از آن‌ها در دولت مسئولیت داشتند و برخی دیگر ناشناس و به عنوان مشاور آمده بودند. تصمیمات مهم کشوری در این جلسات گرفته می‌شد. در این جلسات به گونه‌ای برخورد می‌کردم که آن‌ها گمان کنند، پشتیبان بنی صدر هستم. با وجود اینکه طرفدار شهید بهشتی بودم اما پشتیبانی از وی در آن محفل امکان پذیر نبود.  آن‌ها بسیار محتاطانه نسبت به اطرافیان برخورد می‌کردند و کسی را در خصوص مسایل سیاسی دخالت نمی‌دادند اما از آن‌جایی مسائل مالی به من مربوط می‌شد، توانستم اعتمادشان را جلب کنم.  دفاع پرس: در میان نمایندگان مجلس چرا به آقای آیت اعتماد کردید؟  مهذب: چند نماینده را تحت نظر داشتم اما از ترس لو رفتن، با چند نفر مشورت کرده و در نهایت آقای آیت را انتخاب کردم. آقای آیت را از نظر مذهبی می‌شناختم ولی ارتباطی با وی نداشتم. یک شب با چمدانی خدمت آقای آیت رفتم و مدارک را تحویل دادم و گفتم: «این امانت دست شما باشد. از تمام بودجه‌های که صرف فعالیت های بنی صدر شده است یک کپی گرفتم تا شما جهت اعلام خیانت‌های بنی صدر، مستند داشته باشید.»  دفاع‌پرس: آقای آیت چطور به شما اعتماد کرد؟  مهذب: آقای صدقیانی نماینده سلماس در مجلس، دکتر نمازی از وزارتخانه و آقای آشنا کارشناس لوایح، من را تایید کردند و آقای آیت اینگونه به من اعتماد کرد. آقای آیت هم به دنبال اسنادی بود که بتواند خیانت‌های بنی صدر را برملا کند و این اسناد می‌توانست راهگشا باشد که دو روز بعد آقای آیت با یک کیف سامسونت به صحن مجلس آمد و اعلام کرد که مدارکی دال بر خیانت بنی صدر را در اختیار دارد.  اعضای دفتر بنی صدر به من شک کردند. جلسه‌ای متشکل از آن 18 نفر تشکیل دادند و به من گفتند که طی بررسی‌های صورت گرفته این مدارک تنها می‌تواند از دفتر من خارج شده باشد.  چنین احضاری را پیش‌بینی می‌کردم، از این رو با آقای اسرافیلیان نزد مرحوم آیت رفتم و توضیح دادم که در صورت اعلام حقایق لو می‌رویم و تنها راه برای تبرئه، اهانت به آقای آیت بود. ایشان اجازه دادند که هر چه می‌خواهم بگویم.   ]]> تاريخ و حماسه Wed, 21 Jun 2017 15:33:19 GMT http://asremrooz.ir/vdcd990xfyt0zf6.2a2y.html ردپای عمیق «خلیج فارس» در اسناد تاریخی http://asremrooz.ir/vdch-mni623nvwd.tft2.html به گزارش عصر امروز، خلیج فارس در تمامی اسناد بین الملل و جغرافیایی جهان ثبت شده است و سازمان ملل متحد هم بارها در بیانیه، اصلاحیه و مصوبه های گوناگون با انتشار نقشه های رسمی، نه تنها بر رسمی بودن نام خلیج فارس تاکید دارد بلکه از هیات های بین المللی خواسته در مکاتبات رسمی به ویژه در اسناد سازمان ملل از نام کامل خلیج فارس استفاده کنند. با این وجود، برخی با غرض ورزی و پیش کشیدن اسناد جعلی، سعی در بکاربردن نامی دیگر بر این خلیج همیشه فارس دارند. نمونه اخیر آن، سخنان «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، در یک سخنرانی تلویزیونی با موضوع خاورمیانه در 19 خرداد ماه جاری بود که از یک عبارت جعلی برای نام بردن از خلیج فارس استفاده کرد. سخنانی که با واکنش مستقیم از سوی وزارت خارجه ایران روبه رو شد. «بهرام قاسمی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: سیاستمداران آمریکایی کاملا آگاه هستند که خلیج فارس نامی دیرینه است و جناب تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز با توجه به اینکه سابقا از مدیران نفتی بوده است حتما به این مهم توجه دارد؛ البته شاید وی از تاریخ و جغرافیا ناآگاه است که من در این صورت به وی توصیه می‌کنم در کنار مطالعات نفتی مطالعات تاریخی و جغرافیایی نیز داشته باشد. وی اظهار کرد: همچنین به وزیر خارجه آمریکا توصیه می‌کنم تا به کتابخانه کنگره این کشور و مراکز اسناد و آرشیو وزارت خارجه‌ کشورهای جهان مراجعه کند تا با واقعیت‌های تاریخی بیشتر آشنا شود. برهمین اساس، برجسته سازی و یادآوری اسناد تاریخی خلیج فارس ضرورتی است که مانع تغییر تاریخ و تمدن و فرهنگ با دلار و معامله و تجارت و نفت خواهد بود.  **فهرست اسناد سازمان ملل درباره نام «خلیج فارس» اهمیت خلیج فارس و موقعیت استراتژیک آن را می توان در اسناد بین المللی که از پیشینه چند هزار ساله این نامگذاری حکایت دارند، جست و جو کرد. نامی که گاه و بیگاه کشورهای عربی غرض ورزانه آن را مورد تحریف قرار داده و اسناد جعلی ارایه می دهند. پژوهش های بسیاری درباره اسناد و پیشینه تاریخی خلیج فارس و نام آن از گذشته های دور تا حال صورت گرفته و در هیچ برهه ای از زمان به نام دیگری خوانده نمی شده است. این اسناد عبارتند از: 1. سند شماره 61 نشست بیست و سوم سازمان ملل متحد در وین (28 مارس تا 4 آوریل 2006) با عنوان «رسمیت تاریخی، جغرافیایی و حقوقی نام خلیج فارس» 2. سند ST/CS/SER.A/29/Add.2 در تاریخ 18 اوت 1994 (27 مرداد 1373) 3. قطعنامه UNLA 45٫8.2 در تاریخ 10 اوت 1984 (19 مرداد 1363) 4. قطعنامه UNAD 311/Qen در تاریخ 5 مارس 1971 (14 اسفند 1349) 5. نقشه رسمی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا، شماره 3978 چاپ سازمان ملل (سپتامبر 2007) 6. نقشه رسمی ایران، شماره 3891 چاپ سازمان ملل (ژانویه 2004) 7. نقشه رسمی غرب آسیا، شماره 3978 چاپ سازمان ملل (نوامبر 1998) 8. فهرست اسناد سازمان های مهم درباره نام «خلیج فارس» 9. در وب سایت معروف www.fifa.com که سایت فدراسیون جهانی فوتبال است، دربخش اطلاعات جغرافیای کشورهای حاشیه خلیج فارس به هر چهار زبان اصلی خود یعنی (انگلیس،آلمانی،اسپانیولی و فرانسوی ) ازلغات هم معنی خلیج فارس (persian gulf,golfe persique,persischer golf,golfo persico) استفاده شده است.لازم بذکر است که گستردگی فیفا تاحدی است که تعداد کشورهای عضو آن از تعداد کشورهای عضو سازمان ملل بیشتر است.  **کتاب های منتشره در وصف فارسی بودن خلیج کتاب «وصف خلیج‌فارس در نقشه‌های تاریخی» نخستین کتاب از مجموعه اسناد و مدارک خلیج‌فارس است که توسط معاونت پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی، در راستای ارایه حقایق مستند شده خلیج‌فارس، همزمان با روز ملی «خلیج‌فارس» انتشار یافت. وصف خلیج فارس در نقشه های تاریخی ، دربرگیرنده مجموعه‌ای از نقشه‌های مختلف با محوریت موضوع و نام خلیج‌فارس از سراسر جهان در طی دوران‌های مختلف تاریخی و شیوه‌های گوناگون نقشه‌نگاری است. بر این اساس این اثر با صراحت، درباره نام و نشان خلیج‌فارس، بر پایه اسناد جغرافیایی مشهور، مسلم و مستند سخن می‌گوید. دیگر کتاب های نگاشته شده با موضوع خلیج فارس، عبارتند از: کتاب «اسناد نام خلیج فارس، میراثی کهن و جاودان» نوشته «محمد عجم»،کتاب «خلیج فارس و نقش استراتژیک تنگه هرمز» به قلم «محمدرضا حافظ نیا»،کتاب های «خلیج فارس؛ کشورها و مرزها» و «کشورها و مرزها در منطقه» و «امنیت و مسایل سرزمینی در خلیج فارس» نوشته «پیروز مجتهدزاده»، کتاب «خلیج فارس در عصر ظهور اسلام» تالیف «علی اکبر ولایتی»، کتاب «از مروارید تا نفت:تاریخ خلیج فارس» تالیف «رضا طاهری»، کتاب «خلیج فارس در تفاسیر اسلامی» نوشته «محمود تقی‌زاده داوری» و هزاران نوشته دیگر که همگی سندی ماندگار از نام جاودانه خلیج فارس است. همچنین کتاب «وقایع نگاری خلیج فارس، بخش تاریخ ایران» با عنوان اصلی «The Gazetteer of The Persian Gulf, Oman and Centeral Arabia, Calcutta, India, 1915» است که به وقایع‌نگاری تاریخی، جغرافیایی،‌ اجتماعی و… کشورهای حوزه خلیج فارس می‌پردازد. این کتاب توسط «عبدالمحمد آیتی» از متن عربی به فارسی ترجمه شده است. اما بر خلاف نیات مغرضانه برخی همسایگان ایران، این آب‌ها، تاریخچه و گذشته دور و درازی دارند؛ گذشته‌ای که مرور آنها، ثابت می‌کند این‌گونه تحریف‌ها، که برخی آنها را ظاهری و سطحی و برآمده از تعصبات قومی می‌دانند، پشتوانه‌ای قوی و برنامه‌ریزی کاملا حساب‌شده، در ورای آن نهفته است.  **برجسته بودن نام خلیج فارس در اطلس های کهن در تمامی نقشه‌ها و اطلس‌های کهن، نام خلیج فارس حک شده است به عنوان نمونه، در اطلس «العراق فی الخوارط القدیمه» به ترسیم «احمد سوسه» (بغداد 1959) شامل 40 نقشه از منابع عربی قرون وسطی است. در اطلس «کویت فی الخوارط العالم» نیز نام خلیج فارس در نقشه‌ها به کار رفته است. نقشه ایران در دوره افشاریه که نام «Persian Sea» دریای پارس در آن به وضوح قابل مشاهده است، این نقشه را «امانوئل بوئن» جغرافی‌دان بریتانیایی ترسیم کرده است. «فیثاغورث» نیز در سفرنامه خود این آبراه را دریای پارس نامیده است. یکی از مهم‌ترین اسناد در این زمینه نقشه جهان به ترسیم «هکاتوس» جغرافیدان (472 تا 509 پیش از میلاد) است. در این نقشه خلیج فارس و خلیج عرب (دریای سرخ) به وضوح از یکدیگر تمیز داده شده‌اند. در نقشه هرودوت، مورخ مشهور یونان (425 تا 484 پیش از میلاد) نیز خلیج عربی همان دریای سرخ امروزی معرفی شده است. نقشه مصر در زمان عثمانیان هم خلیج فارس را با عنوان «خلیج العجم» مشخص کرده است. 30 اطلس تاریخی شامل اطلس «توماس هربرت» 1628 ، اطلس پاریس دانشگاه لوساج 1863 ، اطلس آلمان 1861 ، اطلس پاریس انویلی 1760 ، اطلس جغرافیایی مدرن 1890 پاریس دارای 10 نقشه با ذکر نام خلیج فارس، اطلس لندن 1873 ، اطلس «ارنست امبروسیوس» 1922 ، اطلس بیلفیلد 1899 ، اطلس هارمسورث قرن 19 لندن هم از نام خلیج فارس استفاده کرده اند.دایره المعارف لاروسکا ، آمریکانا و … تمام دایره المعارف های مشهور از قدیم تا کنون خلیج فارس را با همین واژه ثبت نموده اند. ]]> تاريخ و حماسه Tue, 20 Jun 2017 11:31:22 GMT http://asremrooz.ir/vdch-mni623nvwd.tft2.html هشدار تاریخی آیت الله کاشانی به مصدق پیش از کودتا http://asremrooz.ir/vdcjhie8yuqeymz.fsfu.html به گزارش عصر امروز، در روز بیست‌ و هفتم‌ مرداد، آیت‌ الله‌ کاشانی‌ طی‌ نامه‌ای‌ به‌ دکتر مصدق‌ او را از شرایط‌ جدیدی‌ که‌ کودتاچیان‌ تدارک‌ دیده‌ بودند، مطلع‌ ساخت‌ و از او خواست‌ که‌ با همکاری‌ با او تصمیمات‌ لازم‌ برای‌ جلوگیری‌ از کودتا را تدارک‌ ببیند.  هر چند دوستان‌ دکتر مصدق‌ بسیار کوشیدند که‌ در صحت‌ نامه‌ تردید ایجاد کنند تا به‌ نحوی‌ بار مسئولیت‌ اهمال‌ در مقابله‌ با کودتا و رها کردن‌ نهضت‌ دراوج‌ خطر را از دوش‌ دکتر مصدق‌ و همکارانش‌ بکاهند. توجه‌ به‌ این‌ واقعیت‌ تاریخی‌ که‌ با همکاری‌ آیت‌ الله‌ کاشانی‌ و دکتر مصدق‌ امکان‌ جلوگیری‌ از کودتا و سلطه‌ بیست‌ و پنج‌ ساله‌ آمریکا وجود داشته‌ است، امری‌ در خور توجه‌ است‌ که‌ برای‌ ملت‌ ایران‌ در شرایطی‌ این‌گونه‌ می‌تواند راهگشا باشد اما دکتر مصدق‌ در اوج‌ مشکلات‌ و مخاطرات‌ دست‌ حمایت‌ دوستان‌ و همکاران‌ خود را نفشرد معذلک‌ اصرار و ابرام‌ دوستان‌ دکتر مصدق‌ در مقصر جلوه‌ دادن‌ دیگران‌ از جمله‌ آیت‌الله‌ کاشانی‌ و یا حزب‌ توده‌ و سازمان‌ نظامی، هیچ‌ از بار مسئولیت‌ اهمال‌ در برابر کودتا نمی‌کاهد. و هر دولتی‌ مکلف‌ است‌ از امانت‌ مردمی‌ خویش‌ به‌ طور جد‌ی‌ مراقبت‌ و دفاع‌ نماید. صرف‌نظر از دستخط‌ و امضا، متن‌ و فضای‌ حاکم‌ بر آن‌ و ادبیات‌ نوشتاری‌ آیت‌ الله‌ کاشانی، پاسخ‌ رسمی‌ دکتر مصدق‌ و امضای‌ وی‌ در پای‌ نامه‌ نیز هیچ‌ تردیدی‌ در صحت‌ صدور آن‌ باقی‌ نمی‌گذارد. متن‌ نامه‌ بدین‌ شرح‌ است:  «حضرت‌ نخست‌ وزیر معظم‌ جناب‌ آقای‌ دکتر مصدق‌ دام‌ اقباله‌  «گرچه‌ امکانی‌ برای‌ عرایضم‌ باقی‌ نمانده‌ است‌ ولی‌ صلاح‌ دین‌ و ملت‌ برای‌ این‌ خادم‌ اسلام‌ بالاتر از احساسات‌ شخصی‌ است.... خودتان‌ بهتر از هر کسی‌ می‌دانید که‌ تمام‌ هم‌ و غمم‌ در نگهداری‌ دولت‌ جنابعالی‌ است‌ که‌ خودتان‌ به‌ بقای‌ آن‌ مایل‌ نیستید از تجربیات‌ روی‌ کار آمدن‌ قوام‌ و لجبازی‌های‌ اخیر بر من‌ مسلم‌ است‌ که‌ می‌خواهید مانند سی‌ام‌ تیر کذائی‌ یکبار دیگر ملت‌ را تنها گذاشته‌ و قهرمانانه‌ بروید. حرف‌ اینجانب‌ را درخصوص‌ اصرارم‌ در عدم‌ اجرای‌ رفراندم‌ نشنیدید مرا لکه‌ حیض‌ کردید خانه‌ام‌ را سنگ‌ باران‌ و یاران‌ و فرزندانم‌ را زندانی‌ فرمودید و مجلس‌ را که‌ ترس‌ داشتید شما را ببرد بستید حالا نه‌ مجلسی‌ هست‌ و نه‌ تکیه‌ گاهی‌ برای‌ این‌ ملت‌ گذاشته‌اید. زاهدی‌ را که‌ من‌ با زحمت‌ در مجلس‌ تحت‌ نظر و قابل‌ کنترل‌ نگه‌ داشته‌ بودم‌ با لطایف‌ الحیل‌ خارج‌ کردید و حالا همانطور که‌ واضح‌ بود درصدد به‌ اصطلاح‌ کودتا است.  اگر نقشه‌ شما نیست‌ که‌ مانند سی‌ ام‌ تیرماه‌ عقب‌ نشینی‌ کنید و به‌ ظاهر قهرمان‌ بمانید... همان‌ طور که‌ گفتم‌ آمریکا ما را در گرفتن‌ نفت‌ از انگلیسی‌ها کمک‌ کرد حالا به‌ صورت‌ ملی‌ و دنیاپسندی‌ می‌خواهد به‌ دست‌ جنابعالی‌ این‌ ثروت‌ ما را به‌ چنگ‌ آورد و اگر واقعاً‌ با دیپلماسی‌ نمی‌خواهید کنار بروید این‌ نامه‌ من‌ سندی‌ است‌ در تاریخ‌ ملت‌ ایران‌ که‌ من‌ شما را با وجود همه‌ بدی‌های‌ خصوصی‌تان‌ نسبت‌ به‌ خودم‌ از وقوع‌ حتمی‌ یک‌ کودتا توسط‌ زاهدی‌ که‌ مطابق‌ با نقشه‌های‌ خود شماست‌ آگاه‌ کردم‌ که‌ فردا جای‌ هیچ‌ گونه‌ عذری‌ نباشد اگر براستی‌ در این‌ فکر اشتباه‌ می‌کند با اظهار تمایل‌ شما.... سید مصطفی‌ و ناصر خان‌ قشقایی‌ را برای‌ مذاکره، خدمت‌ می‌فرستم. سیدابوالقاسم‌ کاشانی»  دکتر مصدق‌ در پاسخ‌ نامه‌ آیت‌ الله‌ کاشانی‌ نوشت:  «27 مرداد ماه‌ مرقومة‌ حضرت‌ آقا توسط‌ آقای‌ حسن‌ سالمی‌ زیارت‌ شد اینجانب‌ مستظهر به‌ پشتیبانی‌ ملت‌ ایران‌ هستم. والسلام. دکتر محمد مصدق.»  با این‌ پاسخ‌ دکتر مصدق، آیت‌الله‌ کاشانی‌ را از دخالت‌ در حوادث‌ آینده‌ منع‌ کرد و حتی‌ اعلام‌ حمایت‌ وی‌ را نیز لازم‌ نشمرد.  کودتای‌ 28 مرداد و سقوط‌ دکتر مصدق‌  با شکست‌ طرح‌ اولیه‌ کودتا و استفاده‌ از ارتش، که‌ بیشتر با برنامه‌ آمریکائی‌ها همخوانی‌ داشته‌ است، مرحله‌ دوم‌ کودتا در بیست‌ و هشتم‌ مرداد ماه‌ توسط‌ شاپور جی‌ و عوامل‌ انگلیسی‌ و حمایت‌ آمریکائی‌ها به‌ اجرا گذاشته‌ شد.  براساس‌ برنامه‌ریزی‌های‌ سرهنگ‌ حسن‌ اخوی، طراح‌ اجرائی‌ کودتا، باید از مردم‌ و جمعی‌ از اراذل‌ و اوباش‌ علیه‌ مصدق‌ و دولت‌ او استفاده‌ گردد. خاصه‌ آن‌ که‌ دولت‌ مصدق‌ دستور داده‌ بود که‌ هوادارانش‌ خیابان‌ها را ترک‌ نمایند و این، بهترین‌ فرصت‌ را برای‌ کودتا فراهم‌ کرده‌ بود.  طرح‌ کودتای‌ 28 مرداد  مراحل‌ طراحی‌ عملیات‌ اجرائی‌ کودتای‌ بیست‌ و هشتم‌ مرداد به‌ شرح‌ زیر بود:  -1 از نقاط‌ مختلف‌ شهر جمعیت‌ هائی‌ تشکیل‌ شود و تعداد تقریبی‌ هر جمعیت‌ و رهبر هر گروه‌ معلوم‌ گردد.  -2 هر یک‌ از جمعیت‌ها در مسیرهای‌ تعیین‌ شده‌ به‌ مرکز شهر حرکت‌ نمایند و همزمان‌ به‌ مقصد محل‌ خیابان‌ شاه‌ - نادری‌ برسند.  -3 باشگاه‌های‌ ورزشی‌ مانند باشگاه‌ تاج‌ نیز به‌ حرکت‌ درآیند.  -4 شعار کلیه‌ افراد سلطنت‌ محمدرضا باشد.  -5 افراد گارد جاویدان‌ به‌ جمعیت‌ بپیوندند.  -6 خانه‌ دکتر مصدق‌ را محاصره‌ و وی‌ را دستگیر نمایند.  -7 دستگیری‌ دکتر مصدق‌ از رادیو اعلام‌ و زاهدی‌ با تانک‌ به‌ نخست‌ وزیری‌ برود و از شاه‌ دعوت‌ به‌ بازگشت‌ کند.  در روز بیست‌ و هشتم‌ مرداد، طرح‌ فوق‌ به‌ طورکامل‌ اجرا شد و واحدهای‌ نظامی‌ طرفدار دکتر مصدق‌ دخالتی‌ در خنثی‌ سازی‌ کودتا نکردند.  در روز بیست‌ و هشتم‌ مرداد دولت‌ مصدق‌ هیچ‌ اقدام‌ عملی‌ علیه‌ کودتاچیان‌ نکرد و از مردم‌ نیز برای‌ مقابله‌ با کودتا دعوت‌ ننمود رئیس‌ شهربانی‌ را که‌ مشکوک‌ به‌ همکاری‌ با کودتاچیان‌ بود، برکنار و خواهرزاده‌ خویش، سرتیپ‌ دفتری، را که‌ از همکاران‌ جدی‌ کودتاچیان‌ بود، به‌ ریاست‌ شهربانی‌ منصوب‌ کرد.     اکنون اسناد مربوط به نامه مرحوم آیت الله کاشانی در 27 مرداد ماه 1332 به دکتر مصدق (دستخط ) قبل از کودتای 28 مرداد همان سال وپاسخ دکتر مصدق به این نامه در ذیل می آید.   نامه مرحوم آیت الله کاشانی در 27 مرداد ماه 1332 به دکتر مصدق (دستخط ) قبل از  کودتای 28 مرداد همان سال  متن نامه مرحوم آیت الله کاشانی به دکتر مصدق در دوران نخست وزیری او, و جوابیه وی که در سطر آخر کلماتی حذف شده به این مضامین ؛  (خدا به همه رحم بفرماید )  جواب مصدق: (مرقومه حضرت آقا بوسیله آقای حسن سالمی زیارت شد.  اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم والسلام.) ]]> تاريخ و حماسه Sun, 18 Jun 2017 14:29:40 GMT http://asremrooz.ir/vdcjhie8yuqeymz.fsfu.html شب قدر قلب ماه مبارک رمضان است http://asremrooz.ir/vdcefe8wnjh87oi.b9bj.html به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان اول شبهای قدر است. همان شبی که در تمام سال به خوبی و فضیلت آن شبی نمی رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن تقدیر امور سال می شود و ملائکه و روح الامین که اعظم ملائکه است باذن پروردگار بر زمین نازل می شوند و خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض می کنند.بنا بر این گزارش اینکه چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است امام زین‌العابدین (علیه السلام) طی روایتی این گونه جواب می‌دهند: خدا به رسول خود محمد (صلی الله و علیه و آله) فرمود: «آیا مى‌دانى براى چه شب قدر از هزار ماه برتر است، اظهار داشت: «نه!»، خداوند فرمود: «براى این که در این شب، فرشتگان و روح به اذن بارى تعالى هر امرى را فرود مى آورند»،. همچنین در روایت دیگر می‌خوانیم: «شب قدر از هزار ماه بهتر است، زیرا بر امت‌هاى پیشین، هزاران ماه گذشت و آنان در تاریکى‌ها و گمراهى‌ها به سر مى‌بردند».به گزارش عصر امروز نگاهی به روایاتی در خصوص شب قدر اهمیت امشب را به خوبی بیان می نماید. شب سرنوشت‏ ساز قال الصادق (علیه السلام) راس السنة لیلة القدر یكتب فیها ما یكون من السنة الى السنة. آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏ شود. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۸ ح ۸)برترى شب قدر قیل لابى عبد الله (علیه السلام) كیف تكون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر. از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: كار نیك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۶، ح ۲ )تقدیر اعمال قال الصادق (علیه السلام) التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین. برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى ‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویكم و تنفیذ آن در شب بیست‏ سوم. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۹ )برداشتن عذاب در این شبپیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): «مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَةِ القابِلَةِ»؛ هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او بر داشته می ‏شود. (اقبال الأعمال، جلد ۱، صفحه ۳۴۵) بخشش گناهان در شب قدرهمچنین ایشان در روایتی دیگر فرمودند: «مَن قامَ لَیلَةَ القَدرِ إیماناً وَاحتِساباً، غُفِرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ»؛ هر که از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته ‏اش آمرزیده می‏شود. (فضائل الأشهر الثلاثه، صفحه ۱۳۶) قلب ماه رمضان-امام صادق (علیه السلام): «قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ» قلب ماه رمضان، شب قدر است. (بحار الأنوار، جلد ۵۸، صفحه ۳۷۶) شناخت فاطمه (سلام الله علیها) شناخت شب قدر استدر روایتی دیگر صادق آل محمد(علیهما السلام) می‌فرماید: «مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ»؛ هر که فاطمه را، آن گونه که سزاوار است، بشناسد، بی ‏تردید شب قدر را درک کرده است. (بحار الأنوار، جلد ۴۳، صفحه ۶۵) اعمال مخصوص شب نوزدهم  ۱- صد مرتبه "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه". ۲- صد مرتبه " اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ". ۳- دعای "یا ذَالَّذی کانَ..." خوانده شود . ۴- دعای " اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ..." خوانده شود.  ]]> تاريخ و حماسه Tue, 13 Jun 2017 12:01:16 GMT http://asremrooz.ir/vdcefe8wnjh87oi.b9bj.html