سایت تحلیلی خبری عصر امروز - آخرين عناوين سیاسی :: rss_full_edition http://asremrooz.ir/politic Wed, 15 Aug 2018 15:46:04 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 {FILE_SERVER_DOMAIN}/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط سایت عصر امروز http://asremrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سایت عصرامروز آزاد است. Wed, 15 Aug 2018 15:46:04 GMT سیاسی 60 کسانی که گفتند روحانی باید برود... http://asremrooz.ir/vdcguq9xwak9tx4.rpra.html به گزارش عصر امروز، نگاهی به اظهارات سیاسیون اصلاح‌طلب و رئیس جمهور سابق نشان می‌دهد که مطرح شدن مسئله‌ای با نام «استعفای رئیس‌جمهور روحانی» چگونه کلید خورده است.  نخستین بار، «سعید حجاریان» بود که ۳ سال قبل در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه اندیشه‌پویا سخن از استعفای روحانی به میان آورد.  او گفته بود: «آقای روحانی اگر شکست بخورد بحران در بحران ایجاد خواهد شد. فرض کنید که توافق برجام در یک جایی به لحاظ اجرا شکست بخورد و همه‌چیز هوا شود. روحانی هم استعفا می‌دهد و می‌رود، و یک نفر مثل معجزه‌ی هزاره‌ی سوم سر کار می‌آید. روحانی شکست می‌خورد.»[۱]  او به تازگی و پس از طرح دوباره این بحث نیز در مصاحبه با روزنامه اعتماد از «تحمل نشدن روحانی» صحبت کرده است.[۲]  پس از حجاریان، «علی صوفی» فعال اصلاح‌طلب و از وزرای دولت روحانی هم در مصاحبه با اعتماد آنلاین به مسئله استعفای روحانی اشاره کرده و با اشاره به مشکلات وضع موجود گفته بود: انفعال آقای روحانی بی‌تاثیر نبوده است، اگر آقای روحانی همچنان فعال، محکم و مقاوم ایستادگی می‌کرد وضع کشور قطعا بهتر از الان بود. رییس‌جمهور اگر رییس‌جمهوری باشد که پای تعهداتش بایستد ولو اینکه مجبور به کناره‌گیری هم شود، خیلی بهتر است تا اینکه منفعل باشد و اوضاع کشور در حالت بلاتکلیفی باشد.[۳]  حسین موسویان، دیپلمات سابق، همکار سابق روحانی و شخصی که یکی مروّجین اصلی برجام بعنوان مهمترین دستور کار رئیس‌جمهور روحانی بوده است نیز از همین جرگه است.  او چندی قبل به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود: اگر قرار است در سه سال آینده چنین وضعیتی داشته باشیم، بهتر است که آقای روحانی فداکاری کرده و برای حفظ کشور، انتخابات زودرس برگزار کند؛ این گزینه نامطلوب و بقول طلبه‌ها از باب "اکل میت" است.[۴]  اگرچه اظهارات موسویان با واکنش‌هایی از جانب اصلاح‌طلبان مواجه شد اما این پایان ماجرا نبود.  علی عبدالعلی زاده، وزیر مسکن دولت اصلاحات، نفر چهارمی است که به تازگی بحث استعفای روحانی را مطرح کرد.  او در مصاحبه‌ای با تسنیم با بیان اینکه حسن روحانی اصلاح‌طلب نیست اما اصلاح‌طلبان از دولت او حمایت کردند، گفت: بهتر است دولت روحانی استعفا دهد.  عبدالعلی‌زاده تصریح کرده بود: وقتی دولت کاری برای مردم نمی‌کند، بهتر است رها کند و برود.[۵]     محمود احمدی نژاد نیز در ادامه اقدامات جنجالی خود با انتشار ویدئویی مدعی شد که طی پنج سال گذشته کشور با حضور دولت حسن روحانی یک رکود پنچ ساله تحمیل شده و ضمن دادن امتیازت در برنامه هسته ای، ملت هم امتیازی بدست نیاورده است. وی خواستار استعفای روحانی از مقام ریاست جمهوری شد.   بیان مساله ای به نام «استعفای روحانی» از زبان اصلاح طلبان و افرادی مانند احمدی نژاد با واکنش رهبر معظم انقلاب نیز مواجه شد:  اینهایی که خطاب میکنند به دولت که بایستی دولت برکنار بشود و از این قبیل حرفها، اینها دارند در نقشه‌ی دشمن کار میکنند. نخیر، دولت باید با قوّت سرِ کار بماند، کارها را باید این دولت انجام بدهد. رئیس‌جمهور، منتخب مردم است[۶]  ۱_https://www.farsnews.com/news/13940616001449  ۲_mshrgh.ir/856806  ۳_http://etemaadonline.ir/content/189841  ۴_http://tn.ai/1765722  ۵_http://tn.ai/1775975  ۶_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40273 ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 11:13:51 GMT http://asremrooz.ir/vdcguq9xwak9tx4.rpra.html اعضای شورای نگهبان با کلیت طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان موافقت کردند http://asremrooz.ir/vdcjmve8auqex8z.fsfu.html به گزارش عصر امروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مورد بررسی قرار گرفت و اعضا نسبت به این طرح نظر موافق داشتند و با کلیت طرح موافق بودند.  وی اضافه کرد: در بررسی طرح ۲ سوال جزئی باقی مانده که برای مجلس ارسال خواهد شد و بعد از پاسخگویی به این سوالات، نظر نهایی شورای نگهبان اعلام می‌شود. ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 10:32:27 GMT http://asremrooz.ir/vdcjmve8auqex8z.fsfu.html دویچه وله: اروپا قصد ندارد مقابل تحریم‌های آمریکا بایستد http://asremrooz.ir/vdciqzarqt1a5r2.cbct.html به گزارش عصر امروز دویچه‌وله آلمان در تحلیلی نوشت: اتحادیه اروپا توانایی مانع شدن از ماجرای تحریم‌های آمریکا را ندارد. قانونی که اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی کرده، مستقل از نیت تصویب‌کنندگان، در عمل تاثیری بر تحریم‌ها و کاستن فشار ناشی از آنها ندارد. نسخه جدیدی است از قانونی به نام «Blocking Statute»  که اتحادیه اروپا سال 1996 در برابر تحریم‌های کوبا توسط آمریکا تصویب کرده بود. قدرت اروپا در برابر تحریم‌های ترامپ علیه ایران محدود است. در واقع، آن دسته از شرکت‌های کشورهای اتحادیه اروپا که تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، می‌توانند مجازات شوند. افزون بر آن، هیچ‌کس نه می‌تواند و نه می‌خواهد شرکت‌های اروپایی را وادار کند با ایران همکاری اقتصادی کنند یا در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند. آزادی عملکرد و انتخاب شرکت‌ها در شمار حقوق بنیادینی است که اتحادیه اروپا نیز تمایلی به محدود کردن این حقوق ندارد. این شرکت‌ها امکان دیگری ندارند، آنها چاره‌ای ندارند مگر به سود حضور در بازار آمریکا تصمیم بگیرند و به فعالیت‌های اقتصادی خود با ایران خاتمه دهند. بسیاری از این شرکت‌های اروپایی خروج از ایران و پروژه‌های مشترک با این کشور را اعلام کرده‌اند، شرکت‌های دیگر نیز به زودی از این سیاست پیروی خواهند کرد. حتی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» که متعلق به اعضای اتحادیه اروپاست،  اعلام کرده که حاضر به سرمایه‌گذاری و فعالیت مالی در ایران نیست. علت آن را واهمه از مجازات‌های آمریکا اعلام کرده‌اند. این امکان که آن بخش از شرکت‌های اروپایی که در اثر مجازات‌های برخاسته از سیاست‌های تحریمی آمریکا زیان ببینند، می‌توانند به دادگاه‌های اروپا علیه دولت آمریکا شکایت کنند و خواستار جبران خسارت شوند نیز، بیشتر یک امکان نظری است تا یک راه‌حل عملی. هیچ نمونه مشابه تاریخی وجود ندارد که بتوان با رجوع به آن به صحت چنین امکانی باور آورد. در فرجامین مرحله، قاضیان دادگاه‌های اروپا می‌توانند مثلا دارایی‌های آمریکا را به منظور پرداخت‌ خسارت بلوکه کنند. چنین کاری مخاطرات زیادی به همراه دارد، امری است زمان بر و بسیار گران. بدیهی است که بسیاری از شرکت‌ها از همان ابتدا از درغلتیدن به چنین ماجراجویی خودداری خواهند ورزید. افزارهایی که اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای با ایران در اختیار دارد، بسیار محدود هستند. یعنی قدرت آمریکا، بیشتر از اتحادیه اروپا است. به زودی شاهد آن خواهیم بود که شرکت‌های روسی و چینی در معامله و همکاری با ایران جای شرکت‌های اروپایی را خواهند گرفت که صحنه را ترک کرده‌اند. لبه تیز تحریم‌ها و مجازات‌های آمریکا شرکت‌های روسی و چینی را چندان تهدید نمی‌کند، چون آنها در بازار آمریکا از نقش کمتری برخوردارند. ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 08:34:39 GMT http://asremrooz.ir/vdciqzarqt1a5r2.cbct.html لابی‌اش را با دولت می‌کنند فحشش را به شورای نگهبان می‌دهند http://asremrooz.ir/vdch-znim23nkid.tft2.html به گزارش عصر امروز عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران به تابناک گفته است: مردم، مجلس را در راس امور نمی‌دانند، این موضوع دلایل گوناگونی دارد اما به نظر من، یکی از دلایل آن نظارت استصوابی است. وی افزود: نتیجه و محصول این نوع نظارت مجلسی است که ما در آن حضور داریم، من خود به عنوان نماینده اعتقاد دارم که مجلس آن جایگاهی را که در گذشته به عنوان در راس بودن داشته، از دست داده است. وی گفت: مردم از مجلس ناراضی هستند؛ اتفاقاتی که در این 4 سال افتاده، در چهل سال گذشته رخ نداده است؛ البته درست است که در زمان احمدی‌نژاد ارز یک باره سه برابر شد، اما این‌گونه لجام‌گسیخته نبوده است. هاشم‌زایی گفت: این افزایش قیمت ارز به معنی کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم است و درواقع آن‌هایی که درآمد ثابت دارند، درآمد آنها یک‌سوم شده است. با اتفاقات کنونی، مردم اتکایی جز نمایندگان ندارند و می‌گویند که مجلس برای ملت چه کار کرده اما برخی‌ها هم جایگاه مجلس را نمی‌دانند، آنها نمی‌دانند که مجلس در این سال‌ها تضعیف شده است. وی گفت: لابی‌ها در راهروهای مجلس زیاد است البته خودشان می‌گویند که ما شخص استیضاح‌کننده یا سوال‌کننده را قانع می‌کنیم تا امضای خود را پس بگیرد، اما متاسفانه برخی نماینده‌ها نیز وارد مباحث دیگری می‌شوند. اظهارات این عضو فراکسیون امید (لیست تقلیدی «تکرار می‌کنم») درحالی است که خط فکری و انقلابی شورای نگهبان با بسیاری از سوءعملکردهای طیف حاکم بر دولت در تعارض قرار دارد و از آن سو، همین طیف فراکسیون امید، در هماهنگی کامل با دولت عمل کرده و کمترین مطالبه را از دولتمردان به ویژه در این معیشت مردم داشته‌اند. این طیف درواقع غالبا چک سفید امضا به دولتمردان داده و در حد وکیل‌الدوله و روابط عمومی جز دولت عمل کرده‌اند. با این اوصاف عجیب است که عضو فراکسیون امید، به جای اینکه خود و هم‌فراکسیون‌های خویش را به خاطر دنباله‌روی از دولت (یا پدرخوانده‌های اصلاح‌طلبان در بیرون مجلس) سرزنش کند، شورای نگهبان را تخطئه می‌کند؟ کسانی که کلاه برجام را سر ملت گذاشتند، باید به مردم توضیح دهند که چرا قبل از برجام، آشفتگی اقتصادی فعلی نبود؟ و چرا با وجود اذعان به سوءمدیریت دولت، نه خاتمی، نه جبهه اصلاح‌طلبان و نه فراکسیون امید، کمترین مواخذه‌ای نسبت به دولت برای تغییر رویکرد غلط انجام نمی‌دهند؟! آیا این شورای نگهبان است که با نماینده‌ها برای عدم طرح سوال و استیضاح لابی می‌کند، یا وزیران و مدیران؟! چرا این لابی‌ها را برملا نمی‌کنند؟ ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 08:23:38 GMT http://asremrooz.ir/vdch-znim23nkid.tft2.html شایعه عجیب فروش دریای خزر و انفعال دولت در شفاف‌سازی http://asremrooz.ir/vdcg3q9xtak9tx4.rpra.html به گزارش عصر امروز برخی از کاهش سهم ایران از دریای خزر نوشتند و برخی دیگر از این توافقنامه به عنوان ترکمانچای دوم یاد کردند. عده‌ای دیگر هم با طرح شایعات عجیبی درباره فروش دریای خزر مدعی شدند که هدف از اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر، امضای رژیمی حقوقی است که قرار است با این امضا، ایران سهم ۵۰ درصدی خود از دریای خزر را نادیده بگیرد و به روسیه و دیگر کشورها بفروشد! این حواشی واکنش کارشناسان و پژوهشگران این حوزه و همچنین برخی چهره‌های سیاسی را در پی داشت و هرکدام از زاویه دید خود به این موضوع پرداختند. «محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس در‌باره نشست رژیم حقوقی دریای خزر مثل همیشه واکنشی جنجالی داشت و با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس در جریان توافقات نیستند در توئیتر خود نوشت: «رئیس‌جمهور در حالی عازم آکتائو شده که مفاد توافقات درباره رژیم حقوقی دریای خزر در هاله‌ای از ابهام است؛ آیا راست است که سهم ۵۰ درصدی ایران به ۱۱ درصد سقوط کرده؟! آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟ مردم بدانید! نمایندگان مجلس اصلا در جریان توافقات پشت پرده نیستند.» سهم ۵۰ درصدی ایران  از دریای خزر پروپاگاندا یا واقعیت؟ عبدالله شهبازی تاریخ‌پژوه هم در کانال تلگرامی خود به حواشی و شایعات مطرح شده این‌گونه پاسخ داد: تبلیغاتی که... درباره «سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر» شروع شده، که گویا اکنون به شدت تنزل یافته، مبنای تاریخی و حقوقی ندارد و تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) است. اگر ایران در دوران پهلوی حکومتی «ملی» بود و روابطی مشابه با هند دوران نهرو با شوروی داشت، سهم ما از دریای خزر در چند موقعیت استثنایی و عالی به سود ایران می‌توانست تعیین شود و سهمی البته نه ۵۰ درصد ولی مثلاً ۳۰- ۴۰ درصد برای ایران کسب کند. ولی حکومت رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی خط مقدم جبهه غرب علیه شوروی و در تحریکات و «جنگ سرد» علیه شوروی به شدت فعال بودند و بنابراین منافع ملی ما را هم در دریای خزر و هم در خلیج ‌فارس به باد دادند.» وی همچنین در ادامه نوشت: «رضا شاهی که در عالی‌ترین و استثنایی‌ترین فرصت‌های تاریخی حتی این جربزه را نداشت که با شوروی قرارداد منعقد کند و سهمی خوب برای ایران در دریای خزر به دست آورد و در منطقه جنوبی خلیج‌ فارس نیز اقتدار ایران را تماماً، منطبق با برنامه‌های کانون‌های قدرت غربی، به نفع آل‌سعود حذف کرد.» ادعای سهم 50 درصدی  مبنای حقوقی و منطقی ندارد سید سجاد طباطبایی پژوهشگر روابط بین‌الملل هم در مجله مهر نوشت: «بر مبنای یک اعتقاد عامیانه، عده‌ای مدعی‌اند از آنجایی که روزگاری دریای خزر محصور بین ایران و شوروی بوده است در نتیجه فارغ از اینکه بعدا شوروی تجزیه شده و عدد کشورهای ساحلی به ۵ رسیده است، سهم کشور ما از منابع دریای خزر ۵۰ درصد و سهم بقیه کشورهای ساحلی ۵۰ درصد شوروی سابق است. البته چنین چیزی نه مبنای حقوق بین‌الملل دارد و نه مبنای منطقی (اگر نه یک کشور مثلا به اسناد مرزها ۵۰۰ سال پیشش می‌توانست مدعی منافع جغرافیایی بشه و بالعکس). اما یک استثنا وجود دارد و آن هم اینکه وضعیت بهره‌برداری از منابع بحر محصور قبل از فروپاشی یا تجزیه مشخص شده باشد.» مورد عجیب «صفراف»  و دروغ‌پراکنی تلویزیون ملکه انگلیس این ماجرا برای شبکه‌های فارسی‌زبان که با جعل واقعیت و بعضا با وارونه جلوه دادن رویدادها، برنامه‌های ویژه علیه ایران را پیش می‌برند، نیز موضوع جدیدی بود که برای گسترش اختلافات در داخل ایران از آن استفاده شد و «بی‌بی‌سی فارسی» نقشی اساسی در این میان ایفا کرد و با بهره گرفتن از فردی به نام «رجب صفراف» توانست برای چند روز بخشی از مردم ایران را که اطلاعات کمی درباره دریای خزر و تقسیم‌بندی‌های آن داشتند با خود همراه کند. شبکه تلویزیونی منتسب به خاندان سلطنتی انگلیس (بی‌بی‌سی) یکشنبه گفت‌وگویی با «رجب صفراُف» رئیس ‌مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه که در این برنامه تحت عنوان «عضو هیئت کارشناسی روسیه در مذاکرات قزاقستان» معرفی شد، انجام داد و صفراف در این گفت‌وگو مدعی حضورش در مذاکرات خزر در سال 1996 میلادی شد و ادعا کرد که «وقتی بحث برگزاری رژیم حقوقی دریای خزر در سال 1996 شروع شد ما و کارشناسان در روسیه برای اولین جلسه جمع شدیم که در کدام چارچوب این موضوع حل و فصل شود و همه انتظار داشتیم که ایران طبق قرارداد 1921 و 1940 میلادی درخواست 50 درصد حق خود را خواهد کرد، ولی در جلسه اول یکی از طرف ایران گفت که دریای خزر باید برابر تقسیم شود و هر یک از پنج کشور کمتر از 20 درصد داشته باشند که برای ما عجیب و غریب بود که چگونه ایران از سهم خود گذشت می‌کند.» گرچه این فرد روس دو روز بعد طی گفت‌و‌گویی مجدد با همین شبکه همه حرف‌های خود را پس گرفت با بیان اینکه چنین ادعایی (سهم 50 درصدی ایران از خزر) با حقایق تاریخی منطبق نیست و از اساس آن را انکار کرد، اما بی‌بی‌سی فارسی در یک شیطنت رسانه‌ای توانست بخشی از مردم ایران را به مسئولان بی‌اعتماد کرده و موجب مطرح شدن موضوع خیانت و وطن‌فروشی درخصوص دریای خزر در داخل ایران شود. واکنش دیرهنگام وزارت خارجه  به ادعای جنجالی صفراف این درحالی است که وزارت امور خارجه سه روز پس از انتشار چنین شایعه‌ای در اقدامی دیرهنگام در مقام پاسخگویی برآمد و بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان سِمت و اظهارنظر تحلیلگری که شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی به عنوان عضو هیئت کارشناسی روسیه در مذاکرات قزاقستان به اظهاراتش استناد کرد، را دروغ و غیر واقعی عنوان کرد و گفت: بررسی سوابق نشان می‌دهد که او هیچ‌گاه فرد مذاکره‌کننده از جانب هیئت مذاکره‌کننده روسیه با هیئت ایرانی در مذاکرات خزر نبوده است. وی افزود: بدون تردید سخنان و ادعاهای نامبرده اساسا فاقد هرگونه اعتبار است. تردیدی وجود ندارد که طرح این ادعاهای بی‌اساس در این برهه با اهداف مشخص و هدایت شده از سوی عناصر و مراکز خاص صورت می‌پذیرد. انفعال وزارت خارجه در اقناع افکار عمومی در این میان مصطفی نجفی دبیر کارگروه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام از انفعال دستگاه دیپلماسی کشورمان در اقناع افکار عمومی در ماجرای رژیم حقوقی دریای خزر انتقاد کرد و در یادداشتی نوشت: «ماجرای رژیم حقوقی دریای خزر آنچنان موجی از بدگمانی را در جامعه ایجاد کرده که اگر دستاوردی هم داشته باشد، کامل تحت‌الشعاع نگاه منفی جامعه قرار گرفته است. طبق اظهارات بسیاری از کارشناسان حوزه اوراسیا و دریای خزر، رژیم حقوقی این دریا، در کنار تهدیداتی که برای ایران می‌تواند به همراه داشته باشد، فرصت‌هایی نیز در پی خواهد داشت و تحدید حدودی هم صورت نگرفته و به بعد موکول شده است. هم اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا بخش مربوط به دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه تلاشی برای اقناع افکار عمومی پیش از امضای کنوانسیون مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر به خرج نداد؟ چرا در حالی که می‌توانست از ظرفیت کارشناسان این حوزه برای رفع بدگمانی‌های جامعه بهره گیرد، آنها را نادیده گرفت و بالعکس، آنها را در مقابل خود و دستاوردهای مذاکره‌کنندگان قرار داد؟» وی در ادامه تصریح کرد: «جامعه خواسته یا ناخواسته، درست یا نادرست حق دارد نسبت به خزر و مسائل آن بدگمان شود، چون عزمی از سوی دستگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه برای مدیریت و اقناع افکار عمومی دیده نمی‌شود و در مقابل بی‌بی‌سی فارسی از طریق مصاحبه با یک کارشناس روس همه افکار عمومی را علیه این رژیم حقوقی امضا شده بسیج می‌کند.به نظر می‌رسد، کار از کار گذشته است و هرگونه توضیح دقیق و مبتنی بر سندی از سوی کارشناسان دیگر نمی‌تواند افکار عمومی را با خود همراه سازد که مقصر این ماجرا، جایی جز مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه نمی‌تواند باشد.» زمان برای امضای این کنوانسیون مناسب نبود در این میان برخی دیگر به موقعیت زمانی امضای این کنوانسیون و همچنین نوع رفتار دولت در این اجلاس انتقاد داشتند. الهه کولایی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در توئیتر خود اینگونه به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت: «شرایط داخلی و خارجی کشور برای توافق در مورد «رژیم حقوقی دریای خزر» مناسب نیست. نباید سندی را برای تعیین «حقوق و تکالیف» مردم ایران در این دریاچه امضاء کرد. بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، آشکارا بیانگر تامین منافع روسیه در پیش‌نویس اکتائو- قزاقستان است.» وی همچنین در گفت‌و‌گو با ایلنا درخصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم‌های جدید علیه ایران بر توافق صورت گرفته در آکتائو گفت:‌ «نکته مهم در این خصوص این است که ایران تحت فشار آمریکا و کشورهای حامی آن در منطقه قرار گرفته و چنین وضعیتی نشان می‌دهد زمان مناسبی برای نشستن پشت میز مذاکره رژیم حقوقی دریای خزر انتخاب نشده است.» چرا دولت نمایندگان مجلس را  همراه خود نبرد؟ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم ضمن آنکه گفت تصمیمات جدید در نشست آکتائو باید به تصویب مجلس برسد، از وزارت خارجه به خاطر همراه نبودن اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در این سفر گلایه کرد. او به ایسنا گفت: «ما معتقدیم که هنوز نظامات مربوط به مشاع بودن دریای خزر و نظامات بین ایران و روسیه حاکم است، لذا اگر هرگونه تغییری در رژیم حقوقی دریای خزر صورت گیرد، باید مصوبه مجلس شورای اسلامی را همراه داشته باشد.» وی توضیح داد: «موضوع رژیم حقوقی دریای خزر مربوط به مرز است. طبق قانون هرگونه تغییر مرز باید به تصویب حداقل چهار پنجم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد کما این‌که تغییر رژیم حقوقی ممنوع است مگر در موارد جزیی که آن هم باید مجلس شورای اسلامی تصویب کند.» دولت درباره کنوانسیون رژیم حقوقی خزر  به مجلس گزارش دهد همچنین بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در واکنش به این حواشی و شایعات مطرح شده نوشت: «به نظر می‌رسد با توجه به حواشی و شائبه‌هایی که در این مدت به وجود آمده، لازم است که حتما دولت و دستگاه دیپلماسی در اسرع وقت گزارشی دقیق از محتوا و جزییات این کنوانسیون به مجلس ارایه کند تا ضمن تنویر افکار عمومی و مشخص شدن موضوع برای نمایندگان، اگر نیاز به مصوبه مجلس بود، در این راستا اقدامات لازم انجام شود و در غیر این صورت نیز دیگر مراحل قانونی آن طی شود.» ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 08:13:14 GMT http://asremrooz.ir/vdcg3q9xtak9tx4.rpra.html اظهار امیدواری پوتین برای دیدار با رهبر کره شمالی http://asremrooz.ir/vdcfvyd0mw6dj0a.igiw.html به گزارش عصر امروز، رسانه دولتی کره شمالی نوشت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اظهار امیدواری کرده است بزودی با «کیم جونگ ان» رهبر کره شمالی دیدار کند.  به نوشته خبرگزاری یونهاپ به نقل از کی.سی.ان.اِی، این پیام پوتین همزمان با پیام تبریک هفتاد و سومین سالگرد آزادی کره شمالی از ژاپن ارسال شد.   کی.سی.ان.اِی امروز (چهارشنبه) نوشت که پوتین در پیامی به رهبر کره شمالی گفته است «من از این واقعیت خوشنود هستم که روابط میان کشورهای ما ماهیت دوستان و سازنده دارد».  رسانه دولتی کره شمالی ادامه داد، پوتین در این پیام آمادگی خود برای دیدار هرچه سریعتر با رهبر کره شمالی را برای گفت‌وگو پیرامون مسائل ضروری در روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه اعلام کرده است. وی همچنین برای توسعه همکاری متقابل شامل زمینه‌های اقتصادی اظهار تمایل کرد.   کی.سی.ان.اِی همچنین نوشت، کیم در پاسخ به پیام رئیس جمهور روسیه بر توسعه روابط دوستانه میان دو کشور تاکید شده بود.   پوتین پیشتر کیم را برای حضور در یک همایش اقتصادی که در ماه سپتامبر در روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرده بود اما کیم هنوز حضور یا عدم حضور خود را اعلام نکرده است. ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 08:03:51 GMT http://asremrooz.ir/vdcfvyd0mw6dj0a.igiw.html باید آرایش اقتصاد جنگی بگیریم/ روش مدیریت فعلی را نمی‌پسندم http://asremrooz.ir/vdcepz8wwjh8ewi.b9bj.html به گزارش عصر امروز سیدمصطفی هاشمی‌طبا نامزد دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به وضعیت فعلی کشور اظهار داشت: وضعیت اقتصادی ما اکنون یک وضعیت اقتصادی جنگی است.  وی افزود:‌ با محدودیت منابع هزینه‌های سنگین دولت بازگشت مجدد تحریم‌ها و همچنین عدم تولید داخلی به نظرم دیگر تئوری اقتصاد آزاد جوابگو نیست.  این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر این باور است که سیستم اقتصادی دولت باید یک سیستم منظم و به سمت صرفه‌جویی سوق داده شود و بنده روش مدیریت فعلی را نمی‌پسندم.  هاشمی‌طبا با تأکید بر اینکه چاره‌ای جز برنامه‌ریزی در اقتصاد نداریم خاطرنشان کرد: شاید برخی از دوستان بنده را متهم کنند که به دنبال طرفدار اقتصاد سوسیالیستی هستم اما اقتصاد لیبرالیسم مذهبی نیز تا کنون پاسخگو نبوده است.  وی با تأکید بر اینکه اگر برجام هم بود و آمریکا بدقولی نمی‌کرد من به این نوع از اقتصاد معتقد بودم خاطرنشان کرد:‌منابع طبیعی ما تا حدود زیادی از بین رفته و ما پول‌هایمان را به جای ایجاد کارخانه و تولید صرف واردات کالاهای بیهوده کره‌ایم بنابر این باید آرایش اقتصادی جنگی به خود بگیریم. ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 07:53:29 GMT http://asremrooz.ir/vdcepz8wwjh8ewi.b9bj.html مرعشی: توصیه دوستان آقای روحانی را قبول ندارم http://asremrooz.ir/vdcam6nuo49nyu1.k5k4.html به گزارش عصر امروز، حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره سوال از رئیس جمهور در مجلس، به اعتمادآنلاین گفت: آقای رییس‌جمهور باید کاملا مسئولانه به عنوان رییس‌جمهور و منتخب ملت ایران از این فرصت فقط برای هم‌افزایی قوا، همدلی و همراهی و پیدا کردن راهکارهایی که مشکلات مشترکی از همه مردم رفع کند استفاده کند و لاغیر.  وی روحانی را «بزرگ کشور» نامید و افزود: فراموش کردن منافع فردی، جناحی و دولت و پرداختن به مسائل اصلی مملکت از زاویه حل مسائل، حتما آقای روحانی را که بزرگ کشور هستند، ان‌شاالله بزرگتر خواهد کرد.  این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: من برخلاف توصیه‌های دوستان آقای رییس‌جمهور که فکر می‌کنند رییس‌جمهور باید از فرصت سوال برای بازکردن ریشه بسیاری از مشکلات کشور استفاده کند، فکر می‌کنم که کشمکش، بگومگو و اختلاف ممکن است که طرفداران این یا آن را راضی کند اما هیچ مسئله‌ای از مسائل کشور و مردم را حل نمی‌کند. ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 07:22:03 GMT http://asremrooz.ir/vdcam6nuo49nyu1.k5k4.html دیوید آلبرایت: می‌خواستیم بعد از ۸ سال محدودیت‌های ایران را دائمی کنیم http://asremrooz.ir/vdchmzni-23nkid.tft2.html به گزارش عصر امروز، «دیوید آلبرایت» مدیر موسسه «علم و امنیت بین‌الملل» آمریکا با ابراز تأسف از اینکه آمریکا نتوانست با اتحادیه اروپا درباره «اصلاح برجام» به توافق برسد و نهایتا از این توافق خارج شد، گفت بر اساس راهبرد «اصلاح» طرفین باید بعد از اجرای سفت و سخت برجام و اعمال محدودیت‌های بیشتر، هنگام انقضای سقف‌های توافق هسته‌ای، به ایران اعلام می‌کردند که همچنان باید رعایت محدودیت‌های پیشین ادامه دهد.  وی در میزگردی که ۲۰ جولای (۲۹ تیر) در «مرکز سیاست خاورمیانه» (MEPC) در ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن برگزار شده و متن آن به تازگی انتشار یافته، گفت پیش از خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای، کشورهای اروپایی مذاکرات فشرده‌ای با واشنگتن داشتند و در مسائلی مانند لزوم بازرسی از مراکز نظامی، محدود کردن برنامه موشکی ایران و حفظ محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از بازه زمانی ۱۰ ساله، توافق داشتند، اما طرفین نتوانستند درباره ساز و کار اجرای این اهداف به توافق برسند.  آلبرایت که در تدوین نقشه راه مذاکره‌کنندگان آمریکایی در جریان گفت‌وگوهای منتهی به برجام نقش گسترده‌ای داشت، می‌گوید مفهوم «زمان گریز هسته‌ای» را او ابداع و محاسبه کرده، در این مورد گفت: «در واقع، اتحادیه اروپا، یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای در مورد این موضوعات با دولت ترامپ داشتند. آن‌ها در مورد این موضوع و اینکه افزایش غنی‌سازی ایران یک تهدید است، اشتراک نظر بسیار زیادی داشتند... آن‌ها به دستیابی به یک راه حل، بسیار نزدیک بودند.»  رئیس موسسه علم و امنیت هرچند به دولت سابق آمریکا در مورد برجام مشاوره می‌داد، اما با روی کار آمدن ترامپ، به یکی از منتقدان این توافق بدل شد و همراه با افرادی مانند «مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده دست راستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» از راهبرد موسوم به «اصلاح برجام» حمایت کرد، که بر حفظ چارچوب برجام و افزودن مفاد تازه بر آن مبتنی بود.  او در نشست ماه جولای عدم توافق آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد نحوه «اصلاح برجام» را یک «تراژدی» توصیف کرد و گفت مسئله این بود که «این دولت، یا رئیس‌جمهور ترامپ، تصمیم گرفت که تقابل باید الان اتفاق بیافتد و تحریم‌ها باید همین الان اعمال شود.»  این در حالی است که به گفته او، بر اساس راهبرد «اصلاح برجام» قرار بوده تقابل و فشار به ایران برای ادامه اعمال تحریم‌ها، پس از ۶ تا ۸ سال، یعنی زمانی که انقضای محدودیت غنی‌سازی و موشکی به پایان می‌رسد، رخ دهد. آلبرایت گفت: «باید اعتراف کنم که این راهبرد اصلاح، این بود که شما این توافق را با بازرسی‌های بهتر و خط کشیدن روی برنامه موشک‌های بالستیک قاره پیما اجرا می‌کنید و برای شش تا هشت سال کاری انجام نمی‌دهید. این [توافق] سر جایش می‌ماند. و ایران این پیام را دریافت می‌کند که اگر در آینده بخواهد برنامه غنی‌سازی خود را افزایش دهد، اوضاع بدی برایش رقم می‌خورد. و به همین دلیل، آن‌ها یا مذاکره می‌کنند یا این کار را (افزایش ظرفیت غنی‌سازی) انجام نمی‌دهند.»  او در ادامه این نشست به راهبرد آمریکا پس از خروج از برجام پرداخت و گفت واشنگتن با وجود بیرون آمدن از این توافق، آن را به هم نزد. وی گفت: «یکی از رخدادهای جالب، این است که ایالات متحده تصمیم گرفت توافق را به هم نزند.»  وی رویکرد آمریکا را با مثل «هم خدا را می‌خواهد و هم خرما را» توضیح داد و گفت وضعیتی که ایران اکنون در آن قرار گرفته، همان چیزی است که هم او و هم دولت آمریکا به دنبالش بودند: «آن‌ها تحریم‌ها را که قطعا به ایران لطمه می‌زند، احیا کردند. اما آن‌ها در عین حال ایران را در وضعیتی قرار دادند که اگر محدودیت‌های این توافق را نقض کند، اتحادیه اروپا هم تحریم‌هایش را احیا می‌کند. آن‌ها (اروپایی‌ها) این مسئله را رسما در جلسه کمیسیون مشترک اعلام کرده‌اند.»  آلبرایت افزود: «فرانسه و دیگران به ایران اعلام کرده‌اند که اگر محدودیت‌ها را نقض کنی، با بازگشت تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه می‌شوی. و آن وقت تحریم‌های سازمان ملل متحد هم بازمی‌گردد.» وی با بیان اینکه آمریکا نقطه هدف سیاست واشنگتن در قبال ایران از «غنی‌سازی محدود» به «غنی‌سازی صفر» بازگشته، گفت معتقد است که تهران فعلا از برجام خارج نمی‌شود، اما نمی‌توان درباره آینده پیش‌بینی کرد و ممکن است در آینده وضعیت آشفته‌ای در ارتباط با ایران پیش آید.  آلبرایت که پیش از این حتی ساز و کار بازرسی برجام را ناکافی و کم‌اثر توصیف کرده بود، در بخش دیگری از این نشست گفت حتی اگر ایران از برجام خارج شود، بازرسی‌های آژانس بر اساس تعهدات ایران در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) و پروتکل الحاقی ادامه می‌یابد. ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 06:52:14 GMT http://asremrooz.ir/vdchmzni-23nkid.tft2.html چرا فساد در ایران «سیستماتیک» نیست؟ http://asremrooz.ir/vdcenz8wxjh8ewi.b9bj.html به گزارش عصر امروز، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با اشاره به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در کشور ما فساد سیستمی وجود ندارد، تصریح کرد: فساد در کشور ما سیستمی نیست چراکه فساد سیستماتیک دو ویژگی دارد یکی اینکه از صدر تا ذیل همه فاسدند و دیگری اینکه فساد به یک هنجار در جامعه تبدیل شده باشد.  وی در ادامه افزود: ما در حکومت پهلوی شاهد فساد سیستماتیک بودیم در آن زمان بدنه حکومت درگیر فساد و زد و بند با کشورها و شرکت‌های خارجی بود و این یکی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد فساد سیستمی بوده از خود خاندان پهلوی در راس تا وزرا و درباریان همه درگیر فساد بودند. خلیلیان با بیان اینکه اکثر مدیران ما پاکدست هستند، خاطرنشان کرد: به نظر من این ویژگی الان در حکومت جمهوری اسلامی وجود ندارد زیرا به جز تعداد اندکی بخش قابل توجهی از دولتمردان ما در این 40 ساله و در دولتها و بخش‌های مختلف نظام واقعاً پاکدست هستند ممکن است در دولتی افرادی دچار خطاهایی شوند که آن خطاها توسط خود نظام با آن مقابله می‌شود.  وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با بیان اینکه اکنون فضاسازی‌ها و تبلیغات علیه ما است، اذعان کرد: به نظرم یک مقدار هم فضاسازی رسانه‌ای توسط دشمنان خارجی و داخلی از همین معدود فسادهایی که انجام می‌شود بزرگنمایی می‌کنند و اینگونه القا می‌کنند که در جامعه ما فساد عادی شده است الان اکثریت قریب به اتفاق جامعه ما خواستار مبارزه با فساد در هر سطح آن هستند. بنابراین به هیچ عنوان بحث فساد سیستماتیک در جامعه ما مطرح نیست.  وی درباره بحث مذاکره مجدد با آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: ما یک تجربه‌ای در این چند ساله داشتیم که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب این اجازه داده شد که مذاکرات هسته‌ای صورت بگیرد و نتیجه آن این شد که ما به تعهدات خودمان پایبند بودیم ولی طرف مقابل یعنی آمریکا نه تنها تعهداتش را انجام نداد بلکه عملاً از برجام خارج شد وقتی ما چنین تجربه‌ای را که در همین چند سال اخیر به وقوع پیوسته داریم چرا باید دوباره مذاکره کنیم.  به گزارش تسنیم خلیلیان درباره لزوم برخورد با مفسدان اقتصادی، تصریح کرد: با وجود اینکه ما فساد سیستماتیک در جامعه‌مان نداریم اما مردم باید همین فساد اندکی را هم که می‌بینند احساس کنند یک اراده قوی در برخورد با آن وجود دارد این کمک می‌کند دشمنان نتوانند در این زمینه علیه ما تبلیغ کنند و خود مسئولان هم باید به حرف‌ها و شعارهایی که می‌دهند پایبند باشند تا ما بتوانیم مسیر مبارزه با فساد را هرچه سریع‌تر طی کنیم. ]]> سیاسی Wed, 15 Aug 2018 06:21:58 GMT http://asremrooz.ir/vdcenz8wxjh8ewi.b9bj.html