توصيه به ديگران
۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۷
جزئیات پنهانی درباره توافق ژنو وجود ندارد/ آمریکایی‌ها حرف بی‌حساب زیاد می‌زنند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جا دارد از استقبالی که کشورهای مختلف برای حضور در این کنفرانس در تهران انجام دادند، تشکر کنم. این نشست کار خود را از روز جمعه در تهران آغاز کرده و روز سه‌شنبه نیز افتتاحیه مجمع عمومی کنفرانس خواهد بود که تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
جزئیات پنهانی درباره توافق ژنو وجود ندارد/ آمریکایی‌ها حرف بی‌حساب زیاد می‌زنند
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز خود ضمن تشکر از ملت ایران برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: هدف از این کنفرانس بیان دو موضوع مهم است.

وی ادامه داد: اولین موضوع در مورد کنفرانس بین‌المجالس کشورهای اسلامی است، همانطور که می‌دانید ایران موسس این اتحادیه بوده و در بین مجالس کشورها بعد از اتحادیه بین‌المجالس جهانی بزرگترین اتحادیه‌ای است که بین کشورهای اسلامی نقش‌آفرین است.

رئیس مجلس در ادامه بیان کرد: جا دارد از استقبالی که کشورهای مختلف برای حضور در این کنفرانس در تهران انجام دادند، تشکر کنم. این نشست کار خود را از روز جمعه در تهران آغاز کرده و روز سه‌شنبه نیز افتتاحیه مجمع عمومی کنفرانس خواهد بود که تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

** لزوم توجه اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی به چالش‌های عالم اسلام

لاریجانی همچنین اظهار داشت: امیدواریم این اجلاس که با جمع زیادی از روسای مجالس کشورهای اسلامی در تهران تشکیل می‌شود به چالش‌های مهمی که در عالم اسلام وجود دارد توجهی خاص داشته باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد:‌موضوع فلسطین، مسئله افراطی‌گری در دامنه شرایط سیاسی کشورهای اسلامی و همچنین مشکلاتی که در راه دموکراسی در کشورهای اسلامی ایجاد شده و علاوه بر اینها ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ کشورهای عضو در توسعه و آبادانی و پیشرفت علمی از موضوعات مورد علاقه در کنفرانس است.

نماینده مردم قم همچنین اظهار داشت: امیدواریم با همت همه کشورهای اسلامی این کنفرانس نتایجی ملموس برای ملل مسلمان در بر داشته باشد.

وی افزود: ما بویژه بر روی همکاری‌ بین کشورهای اسلامی تاکید می‌کنیم زیرا امروز کشورهای اسلامی مانند گذشته نیستند و از قابلیت‌های بالایی برخوردار هستند؛‌ باید ظرفیت‌هایشان برای بالا بردن سطح همکاری کشورهای عضو نقد شود.

رئیس مجلس در تصریح نکته دوم گفت: نکته دوم مسئله بودجه است که مدت مدیدی است در مجلس در کمیسیون‌های تخصصی و همچنین کمیسیون تلفیق و بعد از آن در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

**بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه تا آخر هفته جاری به پایان می‌رسد

لاریجانی بیان داشت: خوشبختانه امسال دولت به موقع بودجه را به مجلس تقدیم کرد و این مسئله بسیار حائز اهمیت بود زیرا همانطور که مشاهده می‌کنید تا پایان سال یک ماه فرصت باقی است اما کار بررسی بودجه در مجلس تمام شده و آرای مشخص شده از سوی شورای نگهبان نیز دوشنبه در مجلس بررسی خواهد شد و در این هفته کار بررسی بودجه کاملا به پایان می‌رسد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: طبعا دولت یک ماه فرصت دارد که آئین‌نامه‌های مرتبط با بودجه را اجرایی کند و سال آینده با نظامی روشن برای بخش‌های مختلف اجرایی کار خود را آغاز کنند، بویژه صاحبان سرمایه نیز متوجه خواهند بود که در چه چارچوبی می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

نماینده مردم قم اظهار داشت: بودجه کل کشور آنچه که در لایحه بوده و آنچه که در مجلس به تصویب رسید حدود سه درصد افزایش داشته است بدین صورت که بودجه کل کشور در لایحه ۸۰۶ هزار میلیارد تومان بود که به ۸۳۳ هزار میلیارد تومان تغییر پیدا کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در مورد شرکت‌های دولتی حدود ۲ درصد و در مورد بودجه عمومی دولت حدود ۶ درصد افزایش داشته‌ایم.

** مجلس تلاش کرده در زمینه رونق تولید گام‌های روشنی بردارد

رئیس مجلس تاکید کرد:‌ آنچه مهم است این است که از نوشتن سند بودجه علاوه بر تنظیم بودجه مالی هدف‌گیری روشنی را بتوانیم مشاهده کنیم و به نظر من مجلس تلاش کرد در زمینه رونق تولید و تثبیت فضای کسب و کار گام‌های روشنی بردارد.

لاریجانی گفت: با توجه به وضعیت فعلی ما، تغییر شرایط کار ساده‌ای نیست، لذا در زمینه رونق‌بخشی به تولید که می‌تواند کلید بهبود شرایط باشد چند گام مهم برداشته شده است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکی از این موارد در بند ج تبصره ۲ بود که پرداخت بدهی‌های دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی را در آن شاهد بودیم و باید به این مسئله توجه کرد که یکی از مشکلات بخش فعلی بدهی‌هایی است که دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی دارند، بخش خصوصی ظرفیتی که این مقدار طلبکار باشد را ندارد مخصوصا در بخش نیرو این مشکل به صورت حاد وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم اجازه استفاده از تسهیلات تامین مالی خارجی، فاینانس است که علاوه بر باقیمانده فاینانس‌های سال‌های گذشته معادل ریالی ۳۵ میلیارد دلار توسط دولت برای بخش خصوصی قدرت جذب برای این امر وجود دارد، این نکته مهمی برای رونق‌بخشی به تولید است و از آنجا که منابع فعلی کشور اجازه نمی‌دهد باید از فاینانس استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته سوم اجازه سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی است، در حد ۲ میلیارد دلار این اجازه داده شده است که برای ضمانت‌نامه‌های تامین نقدینگی برای پیش‌پرداخت یا تامین کارگاه برای پیمانکاران ایرانی که در مناقصات خارجی برنده می‌شوند یا شرکت‌هایی که موفق به صدور کالا یا خدمات فنی- مهندسی می‌شوند در بانک‌های کشورهای هدف تا ۲ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی اجازه داشته که برای این موضوع تمهید کند که این می‌تواند برای صدور خدمات فنی- مهندسی کمک کند.

لاریجانی تصریح کرد:مشکل دیگر طرح‌های نیمه‌تمام چه در بخش‌های تولیدی و اقتصادی،‌ خصوصی و تعاونی بود،‌ اینهایی که از حساب ذخیره ارزی استفاده کرده بودند صندوق توسعه به آنها وام جدید نمی‌داد اینجا بهشان اجازه داده شده اگر عوامل غیر ارادی در این امر دخالت داشته و آنها نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند و موجب شده پرداخت کارهای آنها با تاخیر باشد بتواند از صندوق توسعه تسهیلات بگیرد که این موضوع می‌تواند بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مشکل دیگری بود برای دیرکرد پرداخت تسهیلات بانکی مخصوصا به کشاورزان که دچار حوادثی مانند خشکسالی می‌شدند ما برای آنها در قانون بخشودگی برایشان اعلام کردیم که دچار مشکل نشوند مخصوصا بخش کشاورزی و دامداری در کشور که دچار مضایقی است که حتما بایدمورد حمایت قرار گیرند.

لاریجانی تصریح کرد: ضمنا به دولت اجازه داده شده در تبصره الحاقی ۴ تا طرح‌های تولیدی و صنعتی که دچار مشکل شده‌اند و در آستانه تعطیلی هستند توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع تکمیل شود، همان طور که می‌دانید سازمان گسترش نمی‌تواند این طرح‌ها را بپذیرد و محدوده خاصی دارد اما اینجا به آنها اجازه داده شده تا این گونه طرح‌های نیمه تمام را بتواند تکمیل کند، ضمنا یک الزامی برای کلیه بانک‌ها ایجاد شد که برای گشایش ال‌سی بیشتر از ۳۰ درصد نقدینگی نگیرند و مابقی را پس از اینکه کالا رسید و تحویل داده شد گرفته شود که البته این را قبلا دولت هم گفته بود ولی بانک‌ها عمل نکرده بودند که در اینجا به صورت قانونی الزام شد.

لاریجانی اظهار داشت: یک مناسباتی را از نظر صندوق و بانک‌ها هم با همین هدف‌گیری تولید در نظر گرفتیم که به چند نکته آن اشاره می‌کنم، به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد ۲۰ درصد از منابع خود را نزد بانک‌های داخلی چه خصوصی و چه دولتی سپرده‌گذاری کند، طبق قانون صندوق فقط می‌تواند در بانک‌های خارجی سپرده‌گذاری کند که اینجا ما به آن اجازه دادیم تا ۲۰ درصد از منابع خود را در بانک‌های داخلی چه خصوصی و چه دولتی سپرده‌گذاری کند که این موضوع می‌تواند یک گشایشی برای بانک‌های عامل به وجود آورد.

لاریجانی ادامه داد: صد در صد منابعی که از حساب ذخیره ارزی به بانک‌های دولتی صرف اعتلای تسهیلات بخش‌های خصوصی و تعاون در سال ۹۳ اعلام وصول شوند که اینها بابت دو موضوع بتوانند هزینه کنند، یکی بابت تسهیل بدهی‌های دولت به بانک‌ها و دوم در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها که یکی از مشکلات وضعیت فعلی همین نداشتن منابع برای سرمایه بانک‌ها است که آنها بتوانند سرمایه در گردش برای بخش‌های تولیدی فراهم کند که از این طریق که منابع قابل توجهی است ما برای هر دو موضوع در نظر گرفته‌ایم که هم سرمایه بانک‌ها بتواند افزایش پیدا کند و هم بابت بدهی دولت به بانک تسهیل شود که بانک‌ها بتوانند کار خود را دقیق‌تر انجام دهند.

رئیس مجلس تصریح کرد: نکته سومی که ما مورد توجه قرار دادیم نحوه تسویه مطالبات گیرندگان تسهیلات و نحوه افزایش سرمایه، نرخ تبدیل ارز به ریال زمان و نحوه بخشودگی به جرائم است که همه این‌ها با یک دستورالعملی که در شورای پول و اعتبار تصویب می‌شود منوط کردیم چون به شرایط بستگی دارد چراکه همه ظرایف را نمی‌شود در قانون بودجه در نظر گرفت لذا آن را به مصوبه‌ای که از سوی شورای پول و اعتبار در نظر گرفته می‌شود منوط کردیم.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد که ۵/۳ میلیارد دلار نزد بانک‌های تخصصی سپرده‌گذاری کند تا مبلغ مذکور از سوی بانک‌های عامل با معرفی وزارت صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خصوصی و تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات غیر دولتی به مصرف برسد.

رئیس مجلس تصریح کرد: این هم یک گشایش دیگری است برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی چراکه مشکل جدی آنها امروزه این موضوع است این ۵/۳ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ضمنا به صندوق توسعه ملی این اجازه داده شده است که منابع ریالی مانده اعتبارات بودجه سال ۹۱ و ۹۲ که در این دو سال ۱۰ درصد از صندوق را به صنعت و کشاورزی اختصاص دادیم از مانده آنها در بانک‌های خصوصی ودولتی سپرده‌گذاری کردیم تا برای طرح‌های که توجیه سهمیه اقتصادی دارند تسهیلات دهند بنابراین ده درصد از منابع صندوق توسعه به ریال در اختیار صنعت و ده درصد به ریال به کشاورزی اختصاص دادیم.

لاریجانی تاکید کرد: علاوه بر این اوراق مشارکت را که درآمد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مهم در نظر گرفته شده که البته یک مقدار مشکل در فروش اینها هم برای شهرداری‌ها و هم طرح‌های مهم در آن قرار گرفته است لذا باید مقداری در نرخ این دولت توجه کند تا قدرت جذب برای آن وجود داشته باشد که حالا امروز شنیدم فروش این اوراق مشارکت شروع شده که این کار درستی است.

رئیس مجلس ادامه داد: برای برخی از بخش‌ها نیز یک نگاه خاص در نظر گرفته شده است من جمله حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای بهداشت و درمان و حوزه به خصوص حوزه بیمه روستاییان در نظر گرفته شد که در مجلس یک پیشنهادی در صحن داده شد که ابهاماتی داشت، بین این دو دستگاه چگونه این بودجه تقسیم شود، که نهایتا تصمیم در اختیار معاونت نظارت و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور قرار گرفت که شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفت و شورای نگهبان تاکید کرده که این بودجه باید کاملا روشن باشد که چه مقدار برای وزارت بهداشت است و چه مقدار برای بیمه سلامت که به نظر من این یک تصمیم درستی است که انشالله این موضوع را در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهیم کرد.

وی افزود: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی در نظر گرفته شد و ۳۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس در نظر گرفته شد، ۱۲۰ میلیارد تومان برای طرح سرانه مدارس، ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی روستایی، ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستا برای طرح‌های عشایر و کمک‌های فنی- اعتباری به طرح‌های آبیاری به جز تسهیلات، مبالغی هم به عنوان کمک در حد ۶۰ میلیارد در نظر گرفته شده و ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و شرق استان هرمزگان،‌ ۳۰۰ میلیارد تومان هم سیم رسانی به رادیو و تلویزیون و گیرنده‌های آن توسط وزارت مخابرات در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم قم ادامه داد: علاوه بر این کار جهشی انجام شده و برای طرح‌های مهمی از جمله سرمایه‌گذاری نفت و گاز، ۱۰۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده که امیدواریم از این سرمایه‌ با گشاده‌‌دستی به خوبی استفاده شود.

وی در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها نیز بیان داشت: در این خصوص نیز دولت پیشنهاداتی را به مجلس داد که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

لاریجانی ادامه داد: در مجلس پیشنهاد دیگری داده شد که روح آن این بود که فعلا با مصوبه ۹۲ اجرایی شود و هنوز مصوبه مجلس اجرا نشده و برای سال آینده دولت ملزم شده لایحه‌ای ارائه کند که در آن ۱۱ هزار میلیارد برای این سه ماه در نظر گرفته شده است که این مسئله از دو جهت مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دو مورد از ایرادات شورای نگهبان تصریح کرد:‌ یکی از این ایردات الزام دولت به اینکه توسط مجلس لایحه‌ای بیاورد و اینکه این موضوع مورد ابهام است و شفاف نیست لذا این امر باید در کمیسیون تلفیق به سرانجام برسد.

نماینده مردم قم درباره سهم هدفمندی یارانه‌ها در مذاکره با دولت گفت: در رابطه با تولید، بخش بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفت و رویکرد مجلس در بررسی بودجه بیشتر مربوط به رونق‌بخشی تولید بود.

وی افزود: برای آینده کشور تصمیماتی گرفته شده و ما راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و تولید نداریم، هر چند که همین کار هم بدون مشکل در کشور نیست. این رویکرد را درست می‌دانم و دولت باید با این روحیه بودجه را محقق کند و به اجرا درآورد تا کشور از فضای رکود خارج شود.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر نشست بین‌المجالس روسای مجالس برگزار شد که ۵۳ کشور عضو این اتحادیه هستند، آمارها نشان می‌دهد که از این اجلاس استقبال زیادی شده و شما علت این استقبال را چه می‌دانید، اظهار داشت: استقبال خوبی در سطح روسای مجالس شده و مجموعه شرایطی که هم‌اکنون در منطقه وجود دارد احتیاج به همفکری را در میان این کشورها بیشتر کرده است و می‌تواند بستر مناسبی برای گفتگو درباره مسائل حساس و منطقه باشد و احتیاج به رایزنی دارد.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله فلسطین در عالم اسلام بسیار مهم است، تصریح کرد: در این زمینه در سطح بین‌الملل رفت و آمدهایی انجام شده است اما این مسئله راه حل درستی پیدا نکرده است و باید روی مسئله فلسطین تمرکز بسیاری کرد زیرا مسئله افراطی‌گری بین فرق اسلامی افزایش یافته که امروزه کشورهای افغانستان، عراق و سوریه را درگیر کرده است که این موضوع نیاز به هوشیاری دارد، همکاری‌های فنی و علمی که میان کشورهای اسلامی بوجود می‌آید این کشورها بر حسب قدرت‌شان می‌توانند تاثیرگذار باشند.

** بین دولت و مجلس تعامل خوبی به وجود آمده است

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی خبرنگاری مبنی بر اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تعامل خوبی میان دولت و مجلس به وجود آمده و ما شاهد تلاش روزافزون این دو قوه هستیم اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این تعامل تبدیل به تقابل شده، به نظر شما چه اقدامی می‌توان کرد که تعامل بین قوا بیشتر شود، اظهار داشت: تعامل بین این دو قوه خوب است، آرای سیاسی مختلفی در مجلس وجود دارد و نگاه رفاقتی میان نمایندگان مجلس و دولت زیاد است امیدواریم این تعامل پایدار باشد و راهش ارتباط بیشتر است این تعامل به صورت گسترده‌تر و به دور از حاشیه صورت گیرد.

نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شورای نگهبان مصوبه مجلس هدفمندی یارانه‌ها را مغایر قانون دانسته و شما به عنوان رئیس مجلس برای بهتر اجرایی شدن فاز دوم در سال ۹۳ چه پیشنهادی دارید، بیان داشت: هدفمندی در مقام موضوع بسیار مهم است، در نحوه اجرای آن در ابتدا مشکلاتی ایجاد شد، یعنی قانون اجرا نشد و آن کمک به بخش تولیدی بود که دچار رکود نشود و در این راستا باید به حمل و نقل، تولید، بهداشت و درمان توجه می‌شد ولی این کار صورت نگرفت و این عوارضی است که دامن‌گیر وضعیت فعلی شده است.

**روابط ایران و ترکیه دوستانه و صمیمی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ایران تمایل دارد همکاری‌ اقتصادی با اروپا داشته باشد و ارزیابی شما از روابط ایران و ترکیه چیست گفت: روابط ما با کشور ترکیه دوستانه و صمیمانه است ترکیه کشور دوست و برادر ماست روابط تجاری ما در سال گذشته با این کشور رشد بسیار خوبی داشته و رایزنی‌های ما با ترکیه نیز افزایش یافته است ضمن اینکه در برخی زمینه‌ها ا ختلاف نظری میان ما و آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: در کل هم رایزنی‌های سیاسی با ترکیه و هم سطح مراودات تجاری ما با این کشور افزایش یافته و کار درستی است نگاه دولت فعلی نیز همکاری بیشتر با همسایگان است.

لاریجانی با بیان اینکه ایران با اتحادیه اروپا همیشه روابط تجاری خوب و گسترده‌ای داشته است افزود: شاید در گذشته اتحادیه اروپا شریک اول تجاری ایران محسوب می‌شد اما پس از حوادث سال‌های اخیر و بحث تحریم‌ها سطح روابط تجاری ما با این اتحادیه کاهش پیدا کرد و قطعا رقبای دیگری جایگزین آن شد اما آنچه که مورد اقبال است این است که روابط تجاری ایران و اروپا به جایگاه گذشته خود نزدیک شود ما هم علاقمند هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسیدن به این همکاری زمانبر است امیدواریم در گفتگوهای اتحادیه اروپا و ایران مجال بسیاری به وجود آید همانطور که برخی کشورها در این مدت به ایران سفر کردند مذاکرات مثبت و سازنده بود و اگر ادامه یابد می‌تواند سطح روابط اتحادیه اروپا با ایران را افزایش دهد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه با توجه به تحرکات اخیر در بحرین و سوریه و کشته شدن زنان و کودکان اجلاس بین‌المجالس چه چاره‌ای برای جلوگیری از این تحرکات اندیشیده است، اظهار داشت: فکر می‌کنم در این دو سال و اندی که گذشت مسیر دایره‌وار برای صحنه بین‌المللی درسوریه و بحرین طی شد از ابتدا جمهوری اسلامی معتقد بود که این موضوع بایستی در مسیر سیاسی حل و فصل شود اما برخی قبول نداشتند و مسیر نظامی را دنبال کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شاید در ژنو ۱ هم نگاه دقیقی به این موضوع نبود که نتوانستند راه حل دقیقی بیابند حال هم در ژنو ۲ تلاش این است که راه‌حل سیاسی برای این مسئله استفاده شود هنوز این مسئله پیش نرفته و مذاکرات در حال انجام بوده و بعضی اختلاف نظرها جدی است.

لاریجانی گفت: ما فکر می‌کنیم در چالش‌های این روزهای منطقه و در درازمدت مردم‌سالاری که خواسته مهمی برای مسلمانان است بایستی با خواست خود آنها انجام شود با وجود نبرد نظامی این کار عملی نیست امیدواریم که در عمل نیز این راه‌حل سیاسی طی شود.

**با احترام به آرای مردم سوریه می‌توان به یک راه‌حل سیاسی راه یافت

وی با بیان اینکه تفکر جمهوری اسلامی در راه‌حل سیاسی بوده است، ادامه داد: فکر می‌کنم که دیگران به این تلقی رسیده باشند که شاید بسترها بیش از گذشته برای راه‌حل سیاسی آماده باشد اما باید دقیق شد چراکه گاهی راه‌حل سیاسی برای این است که بحران جدیدی را از این طریق به وجود بیاورد و راه‌حل سیاسی نمی‌تواند مشکلات را حل کند بنابراین با احترام به آرای مردم می‌توان به یک راه‌حل سیاسی راه یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چرا در ردیف سنواتی ردیف درآمدی انفال نداریم در حالی که اصل ۴۵ قانون اساسی ناظر به این ردیف درآمدی است، اضافه کرد: پول نفت و گاز همان انفال است عنوانش خیلی مهم نیست مهم این است که بدانیم ازاین ظرفیت برای اداره کشور استفاده می‌شود.

**اظهارات بی‌ادبانه آمریکا سطح پایین و بی‌حساب و کتاب است

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه از توافق ژنو تا کنون شاهد اظهارات بی ادبانه و مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی نسبت به جمهوری اسلامی بوده‌ایم که مقامات ما در داخل با دو موضع متفاوت با آن برخورد کردند نظر ریاست مجلس و نمایندگان در این زمینه چیست؟ موضع مجلس نسبت به پذیرش پروتکل الحاقی در گام نهایی که منوط به تصمیم نمایندگان مجلس نیز هست چیست؟ اظهار داشت: حرف‌هایی که گفته می‌شود هم می‌تواند مصرف داخلی داشته باشد و هم می‌توان به آنها پاسخ داد من فکر نمی‌کنم در داخل کشور کسی براین نظر باشد که به اینها پاسخ داده نشود سطح این حرف‌ها پایین است و بی‌حساب و کتاب که لزومی ندارد وقتی برای آن گذاشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن چیز که مهم است منافع ملی کشور را در بهترین شرایط جلو ببریم برخی از جریان‌ها در آمریکا و منطقه بدشان نمی‌آید که این گونه مذاکرات قطع شود و یا حل و فصل هسته‌ای منقطع شود ضمن اینکه باید ازمنافع ملی با قدرت دفاع کرد ومراقب شیطنت‌ها نیز بود.

**الان وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی نیست

لاریجانی خاطرنشان کرد: آنجایی که لازم است باید به حرف‌های آنها جواب داده شود و تا آنجایی که می‌بینم مسئولین وزارت خارجه و سخنگوی آن هرزگاهی به آنها پاسخ می‌دهند و در مجلس هم نمایندگان خودشان و اگر لازم باشد بیشتر به صورت بیانیه آنها را بدون پاسخ نمی‌گذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون پروتکل الحاقی نیز اضافه کرد: درباره این موضوع وقت است و برای اینکه ببینیم آنها در مسیر کار چه مقدار درست عمل می‌کنند و بنابراین وقت مباحثه در مسئله پروتکل اکنون نیست.