توصيه به ديگران
۰
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱
با اعتراض صبورترین رانندگان ایران بیشتر آشنا شوید
کامیون‌داران در چند استان به دلیل تورم و پایین بودن دستمزد و کرایه بار اعتصاب کردند. اعتراضی که موجب شد حمل‌ونقل با اشکالاتی مواجه شود و مسئولین شیراز هم در توزیع بنزین به دردسر بیفتند.
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز، اعتصاب کامیون‌داران پس از چهار روز و با قول مساعد مسئولین در خصوص افزایش دستمزد پایان یافت. در اول خردادماه سال جاری بود که برخی ازکامیون‌داران در اقدامی صنفی و در اعتراض به ثابت بودن نرخ کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم‌یدکی دست به اعتصاب زدند؛ کاری که موجب شد در برخی از استان‌ها همانند شیراز، توزیع بنزین با مشکلاتی مواجه شود و به برخی از پمپ‌بنزین‌های این شهر سوخت کافی نرسد. اخلال در توزیع بنزین موجب شد تا مردم برای دریافت بنزین چندساعتی را در صف‌های طولانی منتظر شوند.


رانندگانی که همیشه آن‌ها را به‌عنوان صبورترین بخش حمل‌ونقل می‌شناسیم هم نتوانستند زیر فشار زیاد تورم و افزایش نرخ ارز که تأثیر مستقیمی بر شغل آن‌ها دارند ساکت بمانند و پس از بی‌توجهی‌های مکرر مجبور به برگزاری اعتصاب صنفی شدند تا از این طریق مشکلات شغلشان را به گوش مسئولین برسانند.

 
چراکه پیش‌ازاین و بنا بر گفته «غلامرضا خادمی زاده» رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان بخش مسافری کشور، رانندگان به‌صورت رسمی اعتراض خود را در خصوص پایین بودن کرایه‌ها اعلام کرده بودند و جلسات متعددی هم با مقامات مسئول برگزار کرده‌اند.

 
وی در گفت‌وگویی که با روزنامه دولتی «ایران» داشته اعلام می‌کند که شروع اعتصاب از بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به خواسته‌های آن‌ها بازمی‌گردد. او در این خصوص به روزنامه ایران این‌طور گفته «سه هفته پیش با ریاست مجلس جلسه‌ای داشتیم که البته خودشان حضور پیدا نکردند و رئیس دفترشان آمد و خواسته‌های ما را شنید. بعدازآن تمام تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل به دفتر وزیر راه و شهرسازی رفتند و جلسه با وزیر راه هم بدون نتیجه پایان یافت. ازآنجاکه کامیون داران دیگر توانایی ادامه کار نداشتند تصمیم به اعتراض گرفتند.»

 
هرچند کامیون‌داران با همه مشکلاتی که پیش رو داشتند، اعلام کرده بودند که این اقدامات فقط برای رساندن صدایشان به مسئولان است و به‌هیچ‌عنوان نخواهند گذاشت بار کشور روی زمین بماند.

 
از طرفی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس می‌گوید که کامیون‌داران برای بررسی مشکلاتشان باید با او نامه‌نگاری می‌کرده‌اند و این اتفاق رخ نداده است.

 
این نماینده مجلس پس از برگزاری اعتصاب رانندگان گفت: «انجمن‌های مربوط کامیون‌داران استان اصفهان در صورت ارائه درخواست و مطالبات خود به‌صورت مکتوب این امکان را به من بدهند تا بتوانم مسائل آنان را از طریق مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنم که البته منتظر درخواست کتبی آنان هستم.»

 
البته صحبت‌های حاجی‌دلیگانی را غلامرضا خادمی رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان بخش مسافری کشور رد کرده و می‌گوید به‌تمامی نهاد و ارگان‌های ذی‌ربط نامه‌نگاری کرده است اما پاسخ و یا راه‌حلی برای برون‌رفت از وضعیت ایجادشده دریافت نکرده است.

 
سید هادی که یکی از کامیون‌داران است در خصوص گرانی نرخ ارز و تأثیر آن بر رانندگان گفته: «تا همین چند ماه پیش یک واشر سر سیلندر بنز 10 چرخ را 17 هزار تومان خریداری می‌کردم اما امروز با التماس به قیمت 35 هزار تومان به من فروخته‌اند و وقتی علت را جویا می‌شوم می‌گویند دلار گران شده است.»از سوی دیگر افزایش قیمت ارز و به‌خصوص دلار، تأثیر مستقیمی بر شغل رانندگان کامیون دارد چراکه بخش بسیار زیادی از لوازم‌یدکی خودروهای سنگین وارداتی است و گرانی ارز موجب تورم در هزینه‌های این قشر می‌شود.

 
وی هم‌چنین از دلالی قطعه فروشان هم‌صحبت کرد و دراین‌باره گفت: «کامیون من نیازمند تعمیرات اساسی است، اما به مغازه لوازم‌یدکی که مراجعه می‌کنم می‌گویند قطعه نداریم، زمانی که زیاد اصرار می‌کنم می‌گویند پس اجازه بدهید با تهران تماس بگیریم ببینیم امروز این قطعه را باید به چه قیمتی به شما بفروشیم؛ وقتی علت را جویا می‌شویم، می‌گویند امروز قیمت دلار فرق کرده است.»

 
جدای از گرانی لوازم و مخارج کامیون‌داران، رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم هست هم یکی از دلایلی است که در اعتراض رانندگان تأثیر داشته است. به گفته یکی از معترضین از آغاز دولت یازدهم وضعیت مالی آن‌ها بدتر شده است. یکی از همین رانندگان گفته است که «ما در دولت نهم و دهم جداً چنین مشکلاتی را نداشتیم، بازار رونق زیادی داشت، بار همه‌جا بود و وضعیت هم خوب بود، اما در این شرایط مشکلات اقتصادی واقعاً کارد به استخوانمان رسیده است.»

 
البته اعتراضات کامیون‌داران با واکنش رسانه‌های خارجی همراه بود و طبق معمول رسانه‌های خارج از کشور سعی کردند به اعتصاب رانندگان سمت‌وسوی سیاسی بدهند. بخش فارسی «یورونیوز» در گزارشی که از این اعتصاب منتشر کرده مدعی شده که کامیون‌داران تهدید شده‌اند تا اعتصاب را پایان دهند و البته بازهم پای سپاه را به میان آورده و گفته که تانکرهای سوخت‌رسان سپاه اقدام به توزیع سوخت کرده‌اند تا اعتصاب رانندگان بشکند که موفق هم نشده‌اند!

 
بی‌بی‌سی فارسی نیز به‌صورت ویژه‌ای این اعتصاب را پوشش داد و آن را اعتراضی گسترده و هزاران نفری نامید که منجر شده صف‌های طولانی در شهرهای ایران شده است.

 
 درنهایت و پس از چند روز از اعتصاب صنفی رانندگان، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به خبرنگاران گفت که دولت از ابتدا پیش‌بینی افزایش قیمت را داشته است و درباره اعتصاب رانندگان کامیون هم عنوان کرد: «از ابتدای ماه مبارک رمضان (27 اردیبهشت 97) موضوع افزایش کرایه‌ها بین 15 تا 20 درصد به استان‌ها ابلاغ شد که به‌طور متوسط در کشور افزایش 15 درصد اعمال‌شده است، این افزایش کرایه‌ها از سوی برخی استان‌ها اعمال شد و برخی از استان‌های دیگر نیز از پنجم خرداد و روزهای آتی این کرایه‌های جدید را اعمال خواهند کرد.»

 
افزایش 20 درصدی کرایه حمل بار در حالی صورت می گیرد که نمایندگان کامیون داران خواستار افزایش 40 درصدی کرایه بارشده بودند؛ حال باید دید که با این تدبیر دولت وضعیت در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت.
کد مطلب : 236762