مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: از سال ۸۵ تاکنون ۱۳۵ هزار گفتمان دینی با حضور سه هزار استاد در سه هزار مدرسه برگزار شده که مجموعاً یازده میلیون جمعیت را تحت پوشش قرار داده است.
به گزارش عصرامروز به نقل از ایسنا، مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو سازمان تبلیغات اسلامی - در نشست با اصحاب رسانه لرستان گفت: امروز عصر، عصر اطلاعات است و رسانهها بهعنوان چهارمین رکن دموکراسی محسوب میشوند.
وی ادامه داد: رسانهها بهواسطه دامنه نفوذ، وسعت و تأثیر گستردهای که دارند از کاربردهای متنوعی نیز برخوردار هستند و امروز عضویت چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفر در فیسبوک بیانگر استقبال چشمگیر مردم از رسانه و فناوریهای نوین است.
اسماعیلی با بیان اینکه تاثیرپذیر بودن ۸۵ درصد از انسانها قدرت تأثیرگذاری رسانه را دوچندان کند، تصریح کرد: طبق آماری که منتشر شد در هر دقیقه هزار مطلب را دو چندان کند، تصریح کرد: طبق آماری که منتشر شده در هر دقیقه هزار مطلب جدید، ۱۳۵ هزار دانلود و آپلود تصاویر، ۵۱۰ هزار کافینت و ۲۳۱ هزار پیامک در فضای مجازی منتشر میشود.
مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی تحت عنوان امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو در سه حوزه اقشار اجتماعی، برنامهریزی امور رسانه و فناوریهای نو و برنامهریزی مقابلهای با جنگ نرم فعالیت میکند.
اسماعیلی ادامه داد: در حوزه جوانان، یکی از فعالیتهای شاخص تبلیغات اسلامی بحث برگزاری سلسله گفتمانهای دینی در مدرسهها است که از سال ۸۵ که این طرح به اجرا درآمده و تاکنون ۱۳۵ هزار گفتمان دینی با حضور سه هزار استاد در سه هزار مدرسه انجام شده که مجموعاً یازده میلیون جمعیت را تحت پوشش قرار داده است. همچنین در این راستا دو سامانه با شمارههای ۹۶۵۰ و ۹۶۵۰۰۰ آماده، پاسخگوی به سؤالات شرعی است.
وی با اشاره به برنامههای امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو در حوزه فضای مجازی تصریح کرد: بهمنظور هدایت و حمایت از تبلیغ دین در اینترنت اقداماتی در جهت تقویت قدرت نرم و مصونیتبخشی به جامعه بهواسطه ارتقا ظرفیتهای موجود در فضای مجازی ما تولید و تجمیع محتوای مناسب، متنوع و جذاب دینی با گسترش نشر الکترونیک، حمایت از اقدامات فرهنگی فعالان، مؤسسات و تشکلهای دینی در فضای مجازی انجام داده است.
اسماعیلی ادامه داد: از دیگر فعالیتهای ادارهکل تبلیغات اسلامی در عرصه تبلیغ دین در فضای مجازی میتوان به ایجاد سه هزار شبکه اجتماعی در سطح مدرسهها که گفتمانهای دینی در حال برگزاری است، برگزاری جشنواره وبلاگهای دینی، پاسخگویی و مشاوره، خدمات علمی، فرهنگی مناسک، مراسم الکترونیکی، نمایش خودکار دعای روزانه، بسیج مجازی، ایجاد اتاق دعا، سوگواری و برگزاری اعیاد مذهبی آنلاین اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۷۶۰ برنامه تحت عنوان مشارکت در برگزاری یادواره شهدا به اجرا درآمد، تصریح کرد: برگزاری برنامههایی با رویکرد مسجد محوری و اعتکافف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برگزاری یادواره شهدا و اعزام دانشآموزان به راهیان نور، تولید ۲۰ نرمافزار آموزش در حوزه فضای مجازی، برپایی ۳۰ کارگاه آموزشی در رابطه با فلسفه حجاب ویژه مربیان آموزش و پرورش، تدوین و انتشار سه هزار مقاله و انتشار آن در فضای مجازی ار دیگر برنامههای امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو بوده است.
اسماعیلی اظهار کرد: بهطور کلی هزار و ۲۶۴ برنامه در راستای توسعه فرهنگ حجاب برگزار شده است که در این راستا به ۱۸۹ نفر از تولید کنندگان پوششهای ایرانی اسلامی هزینه سفر حج اهدا شد طبق تفاهمنامهای که با آموزش و پرورش امضا شده است بنا شده که برگزاری گفتمانهای دینی در سه سطح مدارس، دانشگاهها و مساجد ادامه داشته باشد که تاکنون ۱۷ هزار گفتمان دینی در مدرسهها و دانشگاهها برگزار شده است.
مدیرکل امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: برگزاری ۲۰۰ همایش و هشت میز اندیشه پیرامون مقوله حجاب، همچنین در رابطه با شناسایی و ساماندهی زنان فرهیخته تاکنون ۱۲۰۰ نفر از بانوان ایرانی که در مباحث مذهبی و فرهنگی فعالیت برجسته دارند بهعنوان زنان فرهیخته شناسایی شدهاند در حوزه ترویج فرهنگ نماز نیز امسال مصوبهای از طرف هیئت دولت مبنی بر اختصاص یک ردیف بودجه جهت ترویج و توسعه فرهنگ نماز در جامعه خصوصاً دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.
اسماعیلی بحث سواد رسانهای را یکی از الزامات سازمان تبلیغات اسلامی دانست و افزود: امروز بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور ما کاربر فضای مجازی و اینترنت هستند لذا بهمنظور استفاده هوشمند از این فضا و ترویج مبانی دینی در اینترنت باید سواد رسانهای افزایش یابد که در این راستا اقدام به برگزاری دورههای آموزشی برای طلاب، استادان گفتمان دینی و کارشناسان فرهنگی کردهایم