توصيه به ديگران
۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۶
شرکت‌هاي هواپيمايي ۷۵۰ ميليارد تومان بدهكارند
ضيغمي گفت: شرکت هاي هواپيمايي به جز ۵۰۰ ميليارد تومان بدهي سوخت در بخش پروازهاي داخلي براي تأمين سوخت پروازهاي خارجي نيز نزديک به ۲۵۰ ميليارد تومان به شرکت ملي پخش و پالايش فرآورده هاي نفتي بدهکارند.
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز عليرضا ضيغمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: در نامه آخري که براي اين شرکت ها ارسال کرديم چهار روز مهلت داديم ، بدهي خود را پرداخت کنند.

وي افزود: البته جلسات متعدد و مستمري بارها برگزار شد و متأسفانه اين شرکت ها براي پرداخت بدهي خود اقدام نکردند.

ضيغمي گفت: براي فروش اعتباري و نسيه سوخت بايد هر ۱۵ يا ۲۰ روز يک بار قيمت آن بر اساس قرارداد و ضمانتنامه پرداخت شود و اگر سر موعد مقرر پرداخت نشود ، مي توان از ضمانتنامه برداشت کرد.

وي افزود: برخي شرکت ها قرارداد منعقد کردند و برخي هم اصلاً نرخ سود را قبول نداشتند ، در حالي که نرخ ، مصوبه ستاد هدفمندي يارانه هاست.

معاون وزير نفت گفت: براساس ابلاغ آخرين مصوبه اين ستاد در تاريخ ۲۵-۸-۹۱ ما مجري اجراي اين قانون هستيم.
ضيغمي افزود: بعد از هدفمندي يارانه ها (۲۸-۹-۸۹) قيمت سوخت هواپيما براي پروازهاي خارجي ليتري ۴۰۰ تومان محاسبه مي شد که با مکاتبات زياد شرکت هاي هواپيمايي مقرر شد تا ۳۰-۸-۹۱ تسويه حساب سوخت شرکت ها به نرخ ۲۰۰ تومان انجام شود.

وي گفت: بعد از افزايش ۶۵ درصدي قيمت بليت هواپيما در آبان امسال نرخ سوخت براي پروازهاي داخلي ليتري ۷۰۰ تومان و براي پروازهاي خارجي هم از اوايل سال گذشته براساس مصوبه هدفمندي يارانه ها بر مبناي نرخ بين المللي يعني حدود۲ هزار و ۴۰۰ تومان تعيين شد.

ضيغمي افزود: شرکت هاي هواپيمايي ابلاغ نرخ هاي مصوب شده در ستاد هدفمندي يارانه ها در مورد نرخ سوخت پروازهاي خارجي را نمي پذيرند در حالي که اين قيمت ، قانوني است.

وي گفت: اين شرکت ها قيمت سوخت پروازهاي داخلي را با برگزاري جلسات متعدد پذيرفتند و مقرر شد از آغاز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تا تاريخ ۳۰-۸-۹۱ تسويه حساب ها با نرخ ليتري ۲۰۰ تومان و از تاريخ ۱-۹-۹۱ به بعد نيز نرخ سوخت پروازهاي داخلي با ليتري ۷۰۰ تومان محاسبه شود.

معاون وزير نفت افزود: گرچه ما در اصطلاح مي گوييم پول سوخت را نقدي مي خواهيم اما اين موضوع نقدي- اعتباري محسوب مي شود که ۱۰ تا ۲۰ روز براي تسويه حساب بر اساس توافق شرکت ملي پخش و پالايش با شرکت هاي هواپيمايي براي اين شرکت ها فرصت ايجاد مي کند.

وي گفت: بيشتر بدهي هاي شرکت هاي هواپيمايي يک رقمي است اما چند شرکت هم رقم هاي درشتي مانند ۱۱۳ ميليارد ، ۱۱۷ تا ۱۵۰ ميليارد تومان بدهکار هستند.

ضيغمي افزود: با قطع سوخت پروازها موافق نيستيم اما شرکت هاي هواپيمايي هم نبايد مردم را سيبل قرار دهند و تصور کنند شرکت پخش و پالايش هيچ وقت سوخت را قطع نمي کند. بنابر اين آنها هم نبايد از اين موضوع سوء استفاده کنند.

معاون وزير نفت گفت: شرکت هاي هواپيمايي بايد به مصوبه هاي قانوني پايبند باشند زيرا شرکت ملي پالايش و پخش واسطه اي است که نفت خام را به پالايشگاه هاي بخش خصوصي مي دهد ، فرآورده (سوخت) را تحويل مي گيرد و بايد پول آن به خزانه دولت واريز شود تا براي پرداخت هاي ستاد هدفمندي يارانه ها ، نظام مالياتي و نيازهاي مالي شرکت پالايش و پخش هزينه شود.
کد مطلب : 41153