روز ۵ شنبه نخستین اجلاس ملی اصحاب عشق با حضور جمعی از فرهیختگان و فعالان حوزه فرهنگی کشور و میهمانانی از ۵ قاره جهان در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد.
به گزارش عصرامروز، به نقل از ستاد خبری اولین اجلاس ملی اصحاب عشق در این اجلاس دو روزه که طی روزهای ۵ شنبه و جمعه برگزار شد، حاج حسین یکتا، حجتالاسلام حائری شیرازی، حجتالاسلام پناهیان، حمیدرضا مقدمفر، حسین صفار هرندی و جمعی از کارشناسان حوزه فرهنگی و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سخنرانی کردند.
در این همایش موضوعاتی همچون پالایش جبهه خودی، آرایش و وضعیت جبهه دشمن، لزوم تبعیت از اوامر فرماندهی و جبهه سازی، و نگاه به تمدن مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین، در روز نخست میزگردی با عنوان تشریح موقعیت فرامرزی جبهه انقلاب با حضور مهمانان خارجی از ۵ قاره جهان، برگزار شد.
یکتا: ورود جناح مومن و انقلابی عاشق، لازم، واجب و ضروی است
حسین یکتا مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا (ص) با اشاره به هدف تشکیل همایش اصحاب عشق، اظهار داشت: این اجلاس و هماندیشی و هم فکری و جمع شدن رفقا در این قرارگاه و اردوگاه، یک اردوی هم فکری و هم افزایی و بررسی آمادگیهای رزم یگانهای جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی برای حضور قویتر و بیشتر و موثرتر در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.
وی افزود: نگاه و عنایت و نظر حضرت آقا به عنوان فرمانده معظم کل قوا در جنگ نرم به مجموعه های خودی مثبت است و در سخنرانی خود در ابتدای امسال در مشهد مقدس، فرمودند که این مجموعه ها، قوی تر و جدی وارد میدان شوند و پیداست که ایشان انتظار ویژه ای از این مجموعه ها دارند و دلبستگی ویژه ای به این کار دارند.
یکتا تصریح کرد: این جمع برای برنامه ریزی و انسجام برنامه های سال ۹۳ جبهه فرهنگی مردمی شکل گرفته است تا این جبهه کاملتر شکل بگیرد.
مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا (ص) تصریح کرد: نگاه امروز ما این است که موسسات مردمی میتوانند در داخل کشور با تولیدات و محصولات و تجربه ها و حوزه فکر و نیروی انسانی خودمان، به توانمند شدن و سازماندهی شدن مجموعه های مردمی در عرصه بین الملل کمک کنند.
یکتا تاکید کرد: وقتی که کار ما در یک حوزه ای سخت میشود یا در جایی احساس می کنیم که خط در حال شکسته شدن است یا شکسته شده است، فرمانده کل اعلام جهاد می کند و حضرت آقا امروز اعلام جهاد در عرصه جنگ نرم کرده اند.
وی افزود: فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم است و فتواست و در حکم یک دستور است و همه باید به آن عمل کنند و وارد میدان شوند. حجمی از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مردمی که هم اکنون در میدان هستند، پیشقراولان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستند و به عنوان معبر باز کن عمل می کنند که برای باز کردن معبر و آماده کردن جبهه به میدان آمده اند.
مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا تصریح کرد: جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی، با حکم جهادی حضرت آقا هنوز وارد میدان نشده است و موسسات و افراد موجود که با همه غریبی، در عین عزت هستند، خط شکنان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و اجرا کنندگاه ندای رهبری هستند و وقتی فتوحات و صدای ایشان و خنک نسیم عملیات و به ثمر نشستن کارهای ایشان به گوش مردم و عاشقان انقلاب اسلامی و مهدویت و امام حسین(ع) برسد، اصل حرکت جهادی شکل می گیرد.
این فعال فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: هر وقت تهاجم دشمن در جنگ سنگین می شد، دستگاه های دولتی نمی توانستند و نمی کشند و اکنون نیز چنین است و از طرف دیگر شاید نخواهند که در خیلی از جاها می بینیم که نمی خواهند و در بخشی دیگر نیز نمی توانند و در این موقعیت، جریان فرهنکی مومن و انقلابی باید وارد میدان شود.
یکتا تاکید کرد: امروز در بخشی از فعالیت ها، برخی از دستگاه ها نمی توانند یا نمی خواهند که امر حضرت آقا در جنگ نرم اجرا شود و در این حالت، ورود جناح مومن و انقلابی عاشق، لازم، واجب و ضروری است.
مقدمفر : نگران تفکر تسامحی برخی مسئولان در عرصه فرهنگ هستیم
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه گفت: بررسی برخی از اظهارات مسئولان این نگرانی را افزایش داده که نگاه و تفکری که فرهنگ را تبعی دانسته تساهل و تسامح را در این زمینه تجویز میکند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد.
به گزارش سراج۲۴ به نقل از ستاد خبری اجلاس ملی اصحاب عشق، حمیدرضا مقدمفر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین اجلاس ملی اصحاب عشق در شهر مقدس قم، طی سخنانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال کنار موضوع اقتصاد، مسئله فرهنگ را نیز مطرح کردند، گفت: دغدغههای رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ جدید نیست و ایشان طی ۲۴ سال اخیر بهعناوین مختلف از تهدیدات و آسیبهای فرهنگی با عناوینی چون ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی یاد کردهاند اما در اینکه چرا امسال کنار اقتصاد، مسئله فرهنگ را مطرح کردهاند، باید تأمل بیشتری شود.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تصریح کرد: از ابتدای انقلاب در مقوله فرهنگ درگیر دو نگاه بودیم؛ یک نگاه، فرهنگ را تبعی و فرعی میدانست و نگاه دیگر، برای فرهنگ ذاتاً اصالت قائل بوده و فرهنگ را بهمنزله هوا برای تنفس میدانسته است. بررسی برخی اظهارات مسئولان این نگرانی را افزایش داده که این تفکر غیراصیل که فرهنگ را تبعی میداند، در عرصههای اجرایی فرهنگ نفوذ کرده و حاکم شده باشد.
وی تأکید کرد: دلیل دیگری که اهمیت سال فرهنگ را نشان میدهد، تمرکز دشمن روی تهدیدات فرهنگی است؛ شاید یکی از دلایل آن شکست دشمن در فتنه ۸۸ است. این فتنه آخرین مدل از تلاشهای سیاسی دشمن برای شکست جمهوری اسلامی بود که در آن همه کفر و نفاق با تمامی ظرفیتها و توان رسانهای، دیپلماتیک، اطلاعاتی و ظرفیتهایی که در داخل کشور در اختیار داشتند یکجا علیه نظام وارد عمل شدند ولی دچار هزیمت شده از آن پس با شکست در عرصههای سیاسی، استراتژیستها و اتاقهای فکر دشمن به این نتیجه رسیدند که تمرکز و تلاش اصلی را باید بهسمت حوزههای فرهنگی و اجتماعی ببرند.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تصریح کرد: پس از فتنه ۸۸ آنها دریافتند که اصلیترین عامل شکست جریان فتنه، مدیریت بینظیر رهبر معظم انقلاب و باورهای دینی و اعتقادی مردم در همراهی با رهبرشان بوده است.
وی با اشاره به اظهار نظر برخی استراتژیستهای آمریکایی گفت: برژینسکی میگوید برای سرنگونی جمهوری اسلامی نمیتوان با آن جنگید بلکه بهترین راهکار این است که اینترنت و ماهواره را در ایران توسعه دهیم و مردم ایران را به دیدن برنامههای ماهوارهای عادت دهیم.
مقدمفر با ارائه تحلیلی آماری از وضعیت شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و محتوای آن تصریح کرد: هدف و آماج تمامی این برنامه سازیها، چه از نوع سرگرمی، و چه توزیع و انتشار فساد و امثال آن، همه و همه یک نقطه کانونی را نشانه رفته است که آن ایمان و باورهای اعتقادی مردم ایران اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: دشمن، دشمن است و در دشمنی خود کم نمیگذارد اما واقعیت این است که آنچیزی که عرصه و میدان را برای دشمن باز کرده و او را به طمع انداخته و باعث رخنه و نفوذش به حوزههای فرهنگی ما شده است، غفلتهای فرهنگی مسئولان در این زمینه بوده است.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تأکید کرد: اینکه مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند تیغ انقلاب اسلامی در هیچجا کندتر از عرصه فرهنگ و هنر نبود، شاید علت آن همین غفلتهای فرهنگی است و این واقعیت که طی سالهای اخیر برخی فهم درستی از فرهنگ نداشته از این رو تصمیم درستی هم در این عرصه نمیگرفتند. امروز شاهد حجم زیادی از کارهای انجامنشده و زمینمانده در این عرصه هستیم.
مقدمفر تصریح کرد: در حوزههای سیاسی گاهی بنا به مصالحی میشود مسامحه کرد اما عرصههای فرهنگی زیرساختی است و نمیشود با آن شوخی و مسامحه کرد.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تأکید کرد: در زمان امام راحل دیدیم که ایشان نسبت به پخش گفتوگوی یک خانم با رادیو و سخن وی مبنی بر "بهجای حضرت زهرا(س) بهتر است اوشین را الگوی زنان قرار دهیم" چه واکنش قاطعی داشته چه برخوردی کردند، یا در ماجرای سلمان رشدی و جسارت وی به پیامبر اعظم(ص) در کتاب آیات شیطانی، امام راحل بلافاصله حکم ارتداد وی را صادر کردند.
مقدمفر رشد کمی و کیفی ظرفیتهای مردمی جناح مؤمن انقلاب اسلامی را از دیگر عواملی دانست که میتواند در سال فرهنگ بهعنوان اصلیترین سرمایه فرهنگی نظام وارد عمل شود و با ظرفیتهای ایجادشده هم دفع تهدید نماید و هم در پیشبرندگی فرهنگی و اقدامات ایجابی در عمقبخشی به حوزههای مختلف فرهنگ نقشآفرینی نماید.
وی تصریح کرد: شرایط امروز ما مثل دوران دوم خرداد نیست، امروز ظرفیتهای عظیمی بهطور خودجوش خصوصاً میان جوانان در کشور ایجاد شده که صحنه نبرد را بهنفع اسلام و انقلاب تغییر داده است. اینها تبدیل به یک جبهه منسجم شدهاند که مانند دوران دفاع مقدس با عزمی پولادین اراده کردهاند دشمن را در اهداف فرهنگیاش مانند اهداف سیاسی او در فتنه ۸۸ با شکست و هزیمت روبهرو کنند.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: هم اکنون هرکدام از تشکلها و مؤسسات فرهنگی مردمی، رسانهها و سایتها مبدل به یک یگان عملیاتی کارآمد برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی شدهاند.
مقدمفر افزود: در جشنواره فیلم فجر ۹۲، گروهی بسیار ذوق کردند که دولت عوض شده و خواهند توانست شرایط را بهدلخواه خود به عقب برگردانند ولی در کمال تعجب دیدند که صحنه طور دیگری رقم خورد و پرمخاطبترین فیلمها و محبوبترین کارگردانها، در نظر مردم از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یعنی همان جناح مؤمن انقلابی بودند.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: همین وضعیت را شما در سایر حوزههایی که بچههای انقلابی ورود کرده و با خودباوری و عزم و حرکت جهادی وارد میدان شدهاند، میبینید.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه در بخش پایانی سخنان خود، توصیههایی را در زمینه فرهنگی به حاضرین در اجلاس ارائه کرد که برخی از آنها عبارتند از: اولویت دادن به امور مهم، تمرین و آمادگی برای جبههای عمل کردن در این جنگ نامتقارن، خروج از وضعیت پدافندی و انفعالی و تلاش برای حرکتهای تهاجمی.
مقدمفر همچنین افزود: ساختارها، تشکلها و اشخاص در جناح مؤمن انقلابی باید مراقب باشند کنار یکدیگر رقابتها را تبدیل به رفاقت کنند و تمامی حواس و هوش خود را متوجه دشمن و فعالیتهای وی در داخل و خارج علیه جمهوری اسلامی نمایند، لذا خدای ناکرده بر اساس غفلت و تحریک اغیار نباید در این عرصه، رقابت غیرسازنده و ناصحیح بین خودیها شکل بگیرد.
وی با توصیه به ضرورت خلاقیت و ابتکار و نوآوری در عرصه فرهنگ، بازخوردگیری مستمر از اقدامات انجامشده و تصحیح تلاشها و هدفگذاریها را مهم و شایان توجه دانست و گفت: برخی با کار فرهنگی نقطهای برخورد میکنند که قطعاً صحیح نیست، چراکه کار فرهنگی، حرکتی جریانی و مستمر است.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه در پایان با تأکید بر اهمیت مخاطبشناسی و تولید محصول فرهنگی بر اساس شناخت صحیح از مخاطب هدف، به موضوع عمقبخشی و غنیسازی کارهای فرهنگی و اهمیت دادن به محتوا در اینگونه کارها اشاره و تصریح کرد: شعارها خوب و گاهی لازم است اما تکیه همیشگی به آن اشتباه است؛ شعار همیشه مابهازای محتوا نیست لذا باید در این زمینه بهطور مشخص با مطالعه، عمقبخشی به آگاهیها برای تحلیل صحیح از شرایط و غنیسازی محصولات، کار فرهنگی را ارتقا بخشید.
صفار هرندی :گرگهای عقیدتی و تشکیلاتی فعالیتهای فرهنگی جزیرهای را طعمه خود میکنند
صفار هرندی کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در این اجلاس در سخنانی گفت: تجمع شما مصداق کوثری است که حتما به مذاق طعنهزنان خوش نمیآید. باید خدا را شاکر باشیم البته بیآنکه بخواهیم به مسئولیتهای بزرگی که در پیش رو داریم، مغرور شویم و نسبت به آن غافل شده و برداشتهای فعلی خود دلخوش باشیم.
صفارهرندی ادامه داد: امیدارم که این خلاء همانطور که تا الان پر شده در آینده نیز بیش از اینها جبران مافات کند.
وی تصریح کرد: باید بدانیم که مدیریت جهادی در مقابل چه مدیریتی مطرح میشود. مدیریت جهادی یعنی در فضایی عمل کردن که یک طرف آن اراده دشمن در تقابل حضور دارد. البته تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد.
صفارهرندی تصریح کرد: آنچه مورد عنایت حضرت آقاست این است که در عمل جهادی یک طرف دشمن است که بدون لحاظ کردن آن جهاد شکل نمیگیرد.
وی با بیان اینکه در سالهای دهه ۶۰ به دلیل مسائلی نظیر جنگ و دوران دفاع مقدس که پیش آمد ناگزیر به ورود در مدیریت جهادی بودیم، گفت: وقتی جنگ تمام شد عدهای معتقد بودند که جهاد به پایان رسیده است، اما جلوههای تازهای از جهاد پیش روی ما بود و با اعلام پایان جهاد مجموعهای از اقدامات را انجام دادند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در همین زمینه ادامه داد: یک تفکر معتقد بود که حالا که جنگ تمام شده باید دفتر جهاد راتعطیل کنیم و دور جدیدی را آغاز کنیم که حتی به این دوره جدید وجهه تئوریک هم میدادند. یکی از مقالاتی که در آن زمان منتشر شد مدیریت فقهی و مدیریت علمی نام گرفت.
برخی میخواستند مدیریت جهادی را محکوم به بیمنطقی کنند
صفارهرندی در ادامه تاکید کرد: آنها قصد داشتند طوری مدیریت کنند که مدیریت جهادی به بیمنطقی محکوم شود. افراد تعابیری نظیر فرارسیدن فصل خرد را مطرح کردند و اقداماتی در حوزههای فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر مبنای تجدیدپذیری در آنها صورت گرفت.
وی ادامه داد: کسانی که نظریهپرداز نگاه عدالتپیشه در انقلاب بودند، تئوریپرداز جریان رفاهزده شدند که در خطبههای نماز جمعه نیز آن را مطرح کردند و مردم را به دنیاطلبی و دنیاخواهی تشبیه میکردند و از این طریق فرهنگ رفاهزدگی و مصرفگرایی را ترویج میدادند. دست دراز کردن به صندوق بینالمللی پول یکی از اقداماتی بود که برای گسترش فرهنگ و رفاهزدگی انجام شد. البته این اقدامات با اهداف اولیه انقلاب در تعارض است اما آنها به بهانه برخاستن در حوزه اقتصاد، وارونگی فرهنگی ایجاد کردند که باید آن را تحمل میکردیم.
صفارهرندی تصریح کرد: آنها میگفتند باید به مردمی که از جنگ خسته هستند تنفس داد و کمی تفنن و تفریح لازم است و باید فضا را از عصبانیت جنگ خارج کنیم که این مسئله در آثار فرهنگی ما در فیلمها دیده میشد.
وی در ادامه اظهار داشت: در سیاست نیز با این تئوری که باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم، کوتاه آمدند و آمادگی معامله کردن ارزشهای انقلاب با اغیار را پیدا کردند.
صفارهرندی ادامه داد: ما از یک دورهای که ناگزیر به مدیریت جهادی بودیم، به دورهای وارد شدیم که نسبت به گذشتههای خودمان تصمیم گرفتیم و این کار توسط دستاندرکاران ایجاد شد.
وی در ادامه افزود: در این شرایط رهبری از یک طرف میخواهند کشور و نظام مستقر را حمایت کنند و از طرفی نیز باید در برابر این ناهنجاریها موضع میگرفتند که در این مقابله و ایستادگی هشدار دادند و از مردم میخواستند که نگذارند که وارونگی فرهنگی اتفاق بیفتد.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه ایمان به خداوند و اعتماد به او را یکی از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: گاهی اوقات ما به ظاهر به خداوند ایمان داریم اما اعتماد نداریم. بنابر این در مواقعی که میگوییم توکل به خدا، به دنبال کانال باز کردن از آدمها میگردیم که راه را باز کنیم.
پرهیز از یاس و ناامیدی از شاخصهای مدیریت جهادی
صفارهرندی در ادامه افزود: امیدواری و پرهیز از یاس و ناامیدی یکی از شاخصهای مدیریت جهادی است. رهبر انقلاب مکرر در طول سالهای تصدی مسئولیت خطیرشان همواره بر امیدواری بین همه اقشار مردم و به خصوص جوانان تاکید کردند. نباید هیچگاه بگذاریم که امیدها کشته شود. اگر امید از بین برود آمادگی برای ذلت آغاز میشود.
وی تصریح کرد: همه کسانی که در جبهه مقدم مبارزه حضور داشتند، پس از اینکه امیدهایشان متزلزل شد مغلوب شدند. یکی از اهداف دشمن متزلزل کردن امیدهاست که باید به آن توجه کرد.
صفارهرندی در ادامه اخلاص را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: اگر همه مواردی که برای مدیریت جهادی عنوان کردیم موجود باشد، ولی اخلاص نباشد، هر روز ممکن است که به گوشهای از کار لطمه وارد شود. اگر اخلاص در کار نباشد از مسیر حق و الهی منحرف میشویم.
وی در ادامه اظهارداشت: اعتقاد به آموزههای الهی و سیره پیامبر اسلام در اخلاص مهم است که این موضوع در حوزه فرهنگ بیشتر خودشان را نشان میدهد.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه به داشتن غیرت دینی،اعتقادی و انقلابی را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان خدا به هیچ وجه منافاتی با روحیه رافت و رحمت در برابر مومنین و دوستان خدا ندارد. ما گاهی اوقات در این موارد کم میآوریم.
صفارهرندی ادامه داد:افرادی مانند بازرگان به آیاتی از قرآن استناد میکرد که احساس میکرد باید با کافرین نیز رافت داشته باشد.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه ضمن ابراز تاسف از برخی فعالیتهای فرهنگی به صورت جزیرهای گفت: برخی جزیرههای پراکنده در بعضی اوقات اصرار دارند که خودشان کار جدایی انجام دهند که این خطرناک است و یکی از خطرات آن این است که اینها طعمه گرگهای عقیدتی و تشکیلاتی میشوند.
صفارهرندی ادامه داد:کسانی ادعای خط امامی بودن میکردند، اما از دایره منویات امام خارج شدند. کسانی مدعی ورود در سلک یاران امام عصر بودند، اما از دایره منتظران واقعی خارج شدند و یا حتی روبروی آن حضرت نیز قرار گرفتند. هر کس از دایره عمل جبههای خارج شود به دنبال فرقه است.
وی پرکاری و خستگیناپذیری را یکی دیگر از شاخص مدیریت جهادی دانست و گفت: ساعت ۸ صبح به سر کار آمدن و ۲ عصر از کار برگشتن عملی جهادی نیست. ما باید روحیهای خستگیناپذیری و پرکاری داشته باشیم.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه افزود: آمادگی اخذ تصمیم یکی دیگر از شاخصهای اقتصاد مقاومتی است. بعضی از ماها دهها جلسه میگذاریم و مشورت میکنیم، اما به تصمیم نمیرسیم. جلسه باید به تصمیم و عزم منجر شود.
صفارهرندی افزود: ابتکار و روحیه جوان داشتن این نیست که قانون را کنار بگذارند.
رئیس حوزه :جبهههای فرهنگی مردمی به توزیع محصولات فرهنگی توجه کنند
رئیس حوزه هنری در قم گفت: محصولات فرهنگی خوبی در کشور تولید می شود ولی در حوزه توزیع ضعف داریم و توجه جبهههای فرهنگی مردمی به بخش توزیع محصولات فرهنگی میتواند این خلاء مهم در حوزه فرهنگی را برطرف کند.
محمد حسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری صبح روز جمعه در روز دوم اجلاس ملی اصحاب عشق و در جلسه هم اندیشی "بایسته ها و الزامات توسعه فعالیت های فرهنگی جوانان مومن و انقلابی" در سخنانی اظهار کرد: محصولات فرهنگی خوبی در کشور تولید می شود ولی در حوزه توزیع ضعف داریم و توجه جبهههای فرهنگی مردمی به بخش توزیع محصولات فرهنگی میتواند این خلاء مهم در حوزه فرهنگی را برطرف کند.
وی افزود: امیداورم برخورد ما با شعار امسال که به موضوع فرهنگ اشاره دارد، تنها منحصر به شعار نباشد. آنچه من در این موضوع بیان می کنم اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد که در این جلسه ایشان بر تولید مبتکرانه، رصد و مدیریت در مقابله با پدیده های وارداتی تاکید داشتند که من بیشتر در مورد بخش اول یعنی تولید مبتکرانه تاکید دارم.
این فعال فرهنگی اضافه کرد: شما اگر به فیلم "چ" نگاه کنید، می بینید که فیلم خوبی درحوزه سینما ساخته شده و مورد تائید نهاد های فرهنگی و رهبر معظم انقلاب هم هست ولی همان طور که می بینیم آنطور که شایسته است از آن استقبال نمی شود لذا لازم است نهادهای مردمی در این مورد همکاری کنند.
مومنی شریف با اشاره به سئوالی که از جمع فعالان فرهنگی در مورد فیلم طبقه حساس پرسیده شد، گفت: حوزه هنری تنها یکی از سهام داران ساخت این فیلم بود که البته سهامداران نمی توانند در مورد یک فیلم دخالت کنند، من خودم به شخصه این فیلم را ندیدم و اینطور فیلم ها را هم دوست ندارم.
وحید جلیلی :نگاهمان در حوزه فرهنگ نباید "تهدیدمحور" باشد
یک فعال فرهنگی گفت: برخی از کسانی که امروز صرفا در موضوع فرهنگ، نگاه همراه با تهدیدات فرهنگی دارند، فعال فرهنگی نیستند بلکه علاف فرهنگی هستند.
وحید جلیلی فعال فرهنگیدر روز دوم اجلاس اصحاب عشق و در جلسه هم اندیشی "بایسته ها و الزامات توسعه فعالیت های فرهنگی جوانان مومن و انقلابی" اظهار کرد: امروز فعال فرهنگی باید مهمات خودی که در عرصه تاریخ انقلاب و فرهنگ موجود است را به خوبی بشناسند.
وی با اشاره به اینکه برای صحبتهایش تیتر فرصت محوری را به جای تهدید محوری را انتخاب کرده است، افزود: برخی از کسانی که امروز صرفا در موضوع فرهنگ، نگاه همراه با تهدیدات فرهنگی دارند، فعال فرهنگی نیستند بلکه علاف فرهنگی هستند. در مساله فرهنگی و نگاه به محصولات فرهنگی لازم است که با نگاهی فرصت محور توجه کنیم.
این فعال حوزه فرهنگ تصریح کرد: اینکه در مسائل فرهنگی به صورت تهدید محور نگاه می کنیم به خاطراین است که بیشتر کسانی که دراین حوزه فعالیت می کنند، معمولا نگاهشان تهدید محوراست شاید در مساله امنیتی نگاه تهدید محور درست باشد ولی در مسائل فرهنگی این نگاه درست نیست. مطمئنا باید نیروی فرهنگی، تهدید شناس باشد ولی نباید با نگاه تهدید محور به موضوع فرهنگ نگاه شود لذا اولین ویژگی فعال فرهنگی باید فرصت محوری باشد.
جلیلی اضافه کرد: امروز فعال فرهنگی باید مهمات خودی که در عرصه تاریخ انقلاب و فرهنگ وجود دارد را بشناسند. کسانی که در حوزه فرهنگی فعالیت دارند، باید قبل از اینکه موضوعاتی مثل شیطان پرستی را بشناسند باید فرصتهای محیط فرهنگی خود را بشناسند.
وی با اشاره به اینکه هر شهری می تواند در مناسبتهای منطقه خود نشانه گذاری کند، اضافه کرد: در شهر اصفهان یک کار خوبی که صورت گرفته و آن اینکه روزی که بیشترین شهید در این شهر تشییع شده است را به عنوان روز خاص این شهر نشانه گذاری کردند و مراسمی را هم برگزار می کنند.
وی ادامه داد: روز ۲۱ تیرماه در دوره رضاخان مردم مشهد برای اعتراض به کلاه پهلوی تجمع کرده بودند که صدها نفر به خاطر این تجمع بدست رضا خان تجدد طلب، کشته شدند. ما یک چنین روزی را برای تاریخ این شهر داریم ولی خود مردم مشهد هم این را نمی دانند.
وحید جلیلی درادامه ضمن اشاره به مثالهای فرهنگی که می توان به عنوان یک فرصت فرهنگی نگاه کرد، ادامه داد: افراد مستقل فرهنگی باید در هر مسجدی به صورت فعال کار فرهنگی کنند. وقتی ما از محصولات فرهنگی خود به صورت یک عنصر فرصت محور توجه نکنیم به این مساله دچار می شویم که محصولات فرهنگی را از بیرون وارد کنیم.
حجتالاسلام پناهیان:باید هماهنگی برای جریانسازی را تکلیف شرعی و اخلاقی خود تلقی کنیم
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه که در نوبت عصر دومین روز از اجلاس ملی اصحاب عشق سخن میگفت، طی سخنانی گفت: موضوعی هست که اگر به آن دقت کنید، تمام ابعاد فعالیت فرهنگی را در بر میگیرد. به عنوان مقدمه، توجه کنیم به توصیهای که معصومین فرمودهاند: «واجعل همک هماً واحداً» همت خودت را یک همت قرار بده. امروز استراتژیستها هم تا حدی همین مسئله را فهمیدهاند که باید تنها یک راهبرد انتخاب شود و انسان بر آن متمرکز شود.
این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: «جریان سازی»، مهمترین کاری است که باید مد نظر قرار گیرد و کار فرهنگیای که به جریان سازی منجر نمیشود، و چه بسا برخی اوقات انجام ندادنش بهتر باشد. نشود. جریانسازی یعنی یک موضوع در حافظه مردم، و در گسترۀ مردم، تداوم بخشیده شود. وقتی اینچنین بر روی یک موضوع کار شود، ایجاد موج میکند و موج به نهاد تبدیل میشود و در جامعه نهادینه میشود و در بین مردم جا میافتد.
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: باید از جریان خوبی که در حال شکل گرفتن است حمایت کنیم تا این جریان به تکامل برسد و سپس به سراغ جریان بعدی برویم. در مقابل ما جبهه دشمن قرار دارد که بدون تلاش برای جریان سازی، دست به عمل نمیزنند.
وی تاکید کرد: باید هماهنگی برای جریانسازی را تکلیف شرعی و اخلاقی خود تلقی کنیم. قرآن کریم میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»(آل عمران/۲۰۰) اگر هر یک از ما به تنهایی یک کار خوب انجام دهیم، "صابروا" محقق نمیشود بلکه صابروا این است که کار جمعی انجام دهیم و باید به "رابطوا" عمل کنیم و قوای خود را روی هم بگذاریم به حدی که ممکن است پس از موفقیت یک جریانسازی فرهنگی، مشخص نشود این جریان را که چه کسی درست کرد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تقریباً جز جریانسازی نباید برای کارهای خود، خاصیت دیگری قائل شویم. بنابراین اولویتها، همانهایی هستند که میشود برای آنها جریانسازی کرد. فرصتها، همۀ فرصتهای جریانسازی است. تهدیدهای مهم، با جریان سازی از بین میروند و اگر ما بتوانیم جریان سازی کنیم، نیمی از تهدیدهای ما از بین میرود. زیرا وقتی دشمن قدرت جریانسازی جبهۀ حق را ببینید، اساساً بسیاری از تهدیدها را انجام نمیدهد، چون میداند که به نتیجه نمیرسد.
حجت الاسلام پناهیان همچنین تاکید کرد: باید گفتمان و ادبیات نو ساخته شود چرا که ادبیات نو و جدید، شاخه ای از جریان سازی است. از سوی دیگر باید در شاخه ای دیگر از جریان سازی، شخصیت سازی پردازی هم کنیم.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر مومنین «با هم» کاری را انجام بدهند، به جریان تبدیل میشود و از سوی دیگر تکمیل کردن کار یکدیگر جریانسازی است.
وی پس از مقدمۀ بحث، بخش اصلی سخنان خود را به بازسازی تعریف دین اختصاص داد و تاکید کرد: در ابتدا باید فکرمان را براساس دین بازسازی و بازتعریف کنیم و سپس برنامههای فرهنگی خود را بر این اساس سامان دهیم. و اگر چنین کاری را انجام دهید، هم کسانی که دینداری میکنند از آسیبها مصون میمانند و رشد و ارتقاء پیدا میکنند و هم کسانی که از دین جاماندهاند و دچار بیدینی یا دینگریزی شدهاند، به دین رو میآورند.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان افزود:پس از یافتن قرارگاه برای ملاقات خدا، باید ظرفیت و تناسب پیدا کنیم که این کار با رنج و مهیا میشود. خداوند میفرماید: «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه»(انشقاق/۶)
وی تاکید کرد: از بُعد انسان شناسی نیز نقش امیال و گرایش در وجود انسان مشخص است و تعریف زندگی، مدیریت امیال است. انسان برای تولید ارزش آفریده شده، که از طریق پا گذاشتن روی برخی امیال محقق میشود. در اینجا نیز به رنج میرسیم. از بعد حیاتشناسی هم که نگاه کنیم، انسان نمیتواند بسیاری از تمایلات خود را در این دنیا ارضاء کند و دچار محدودیتهای بسیاری است که باعث رنج میشود. خداوند میفرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ»(بلد/۴)
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه مسئله رنج را جا بیاندازیم، نمیتوانیم به دینشناسی برسیم و مبارزه با برخی امیال و رنج، نیازمند برنامهریزی است که این برنامه باید عقلانی و دینی باشد.
پناهیان در ادامه در خصوص ابعاد دیگر بازتعریف دین و مختصات و جامعیت آن توضیحاتی ارائه کرد.
بشارت خداوند به مجاهدان راه حق به روایت آیتالله موسوی جزایری
آیتالله موسویجزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در مراسم اختتامیه این اجلاس در سخنانی اظهار کرد: این جلسه به لطف خدا بسیار پربار و پرمحتوا بود، بنده به کار شما قبطه میخورم که زحمتهای زیادی میکشید و مانند لوکوموتیوی مجموعه های بسیاری را به دنبال خودتان و بدون توقف میکشید.
وی تصریح کرد: از خداوند میخواهم که بنده را عضو کوچکی از شما محسوب کند و توفیق دهد که بنده عضو ناقابلی از مجموعه شما باشم، انشاءالله این امانت الهی را همه با هم بتوانیم به وسیله رهبری معظم انقلاب اسلامی و با همراهی ایشان به وجود حضرت مهدی(عج) برسانیم.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در ادامه اظهار کرد: براساس تجارب حدود ۴۰ ساله بنده، آیات قرآن را نشان میدهد به طوری که براین اساس خداوند به کسانی که در راه او مجاهده کنند مژده داده که یکی از آنها این است که برای رسیدن به هدف در راه مجاهدت، مسیر را به آنها نشان میدهد. این وعده خداوند است. آنهایی که در صدد طی کردن راه مجاهدت هستند بسیارند اما عده قلیلی به مقصد میرسند.
وی در ادامه به بشارت دیگری که خداوند به مجاهدان راه حق داده است، اشاره کرد و گفت: یک بشارت دیگری که از بشارت اول بالاتر است این است که خداوند در قرآن میفرماید در این مسیر شما را تنها نمیگذارد و نمیگذارد که احساس غریبی کنید و خداوند وعده داده که شما پیروز میدان هستید.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ادامه داد: وقتی نیتها خالص باشد کارها به سرانجام میرسد. باید به هم کمک کنیم و درصدد تقویت یکدیگر باشیم و نگذاریم بینمان تفرقه بیفتد. امیدوارم خداوند لطف و عنایتش را نسبت به ما بیشتر کند.
در مراسم اختتامیه اولین اجلاس ملی اصحاب عشق از آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اهدای لوح تقدیر، انگشتری و تسبیح نفیسی تقدیر بهعمل آمد.
تجلیل از مجاهدتهای آیتالله موسوی جزائری در راه دفاع از انقلاب اسلامی
اختتامیه همایش ملی اصحاب عشق با تجلیل از آیت الله جزائری در قالب برنامه "تقدیر از علمای مجاهد" برگزار شد.
این همایش که در مدت دو روز، به بررسی راه کارهای استحکام فعالیتهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اختصاص داشت، با سخنرانی کارشناسان عرصههای مختلف فرهنگی عصر امروز در مجتمع مهدی یاوران با تجلیل از آیت الله موسوی جزائری به کار خود پایان داد.
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در نظر دارد از علمای مجاهد در مسیر تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، مقابله با دشمن در عرصه جنگ نرم و پرورش نیروهای انقلابی در قالب "تقدیراز علمای مجاهد" تجلیل کند که در برنامه نخست از آیت الله جزائری انجام شد.