مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) با تاکید بر اینکه ساخت صحن حضت زهرا (س) منجر به احیای هنر و معماری سنتی، اسلامی و ایرانی و ماندگاری آن شده است گفت: برخی از اقدامات انجام شده در این صحن منحصر به فرد است.
به گزارش عصر امروز حامد امیری، درباره اجرای معماری ویژه و خاص صحن حضرت زهرا(س) حرم مطهر علوی گفت: اجرای معماری این صحن بر اساس معماری سنتی، اسلامی و ایرانی و احیای مجدد آن بوده و با آنکه زمان زیادی از برخی کارهای اجرا و انجام شده در دورههای گذشته میگذرد و هیچ نمونه کاری از آن وجود ندارد اما تلاش شده تا کارهای انجامشده در پروژه صحن حضرت زهرا(س) بر اساس این معماری اجرا و معماری سنتی آن مجدداً احیا شود به طوری که کارهای اجرا شده این صحن را بسیار زیبا و ماندگار کرده است.
وی در توضیح بیشتر افزود: بخشی از این کارهای زیبا و ماندگار اجرا شده در صحن حضرت زهرا(س) مربوط به ساخت و نصب کاسههای هنری بر اساس معماری ویژه آنهاست.
احیای بخشی از هنر و معماری مربوط به دوران صفویه
مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) تصریح کرد: نمونه این کارها در دوره صفویه انجام شده که مجدداً با اجرا و ساخت آن در صحن مطهر حضرت زهرا(س) این معماری سنتی احیا شده که البته در تعدادی از حرمهای اعتاب مقدسه این کارها اجرایی شده است.
امیری اظهار داشت: عملاً کارهایی که در بخش زیباسازی و نماکاری پروژه و صحن حضرت زهرا(س) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرا میشود بخشی از کارهای هنری است که در گذشته بهدست فراموشی سپرده شده اما با اجرای این معماری و هنرهای به کار رفته در آن این هنر نفیس و ماندگار احیا شده است، ضمن اینکه با تربیت نیروهای هنرمند و شاغل در صحن حضرت زهرا(س) و احیای هنر معماری سنتی میتوان از آموختههای آنها در آینده استفاده کرد.
اجرای مقرنسهای 6 قطاره و 7 قطاره، رسمی بندی و یزدی بندی
وی در ادامه گفت: کارهای ویژه دیگری در صحن حضرت زهرا (س) انجام شده که میتوان به رسمیبندی و کارهای گچی و یزدیبندی کاسههای سقف و مقرنسهای ویژه اشاره کرد. همچنین مقرنسهای 6 قطاره و 7 قطاره و مقرنسهای انجامشده در سردرهای اصلی، بخشی از نمونهکارهایی است که با کاشی معرق انجام شده و مشابه آن وجود ندارد.
مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) افزود: یک سری کاسههای معرق در صحن حضرت زهرا (س) اجرا شده که کارهای بسیار نفیسی محسوب میشود که این کاسهها برای ارتباط و اتصال با داخل و بیرون این صحن بوده است.
امیری گفت: تعدادی از این کاسههای نفیس به صورت نیمهکاسه در رواقهای صحن حضرت زهرا(س) اجرا شده است و تلاش داریم تا این کارها را به صورت کامل در آینده نزدیک رونمایی کنیم.
معماری منحصر به فرد صحن حضرت زهرا (س) در اعتاب مقدس
وی ادامه داد: 2 مقرنس بسیار بزرگ در صحن حضرت زهرا (س) اجرا شده که آنها بزرگترین مقرنسهای اجرا شده در حرمهای اعتاب مقدسه محسوب میشود که انشاءالله با اتمام آیینهکاری کاسهها و اطراف آن در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد که البته در صحن حضرت زهرا (س) این کارهای نفیس ماندگار خواهد شد.
مدیر پروژه صحن حضرت زهرا (س) درباره ویژگیهای خاص معماری صحن حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در معماری داخل فضای صحن تلاش شده در دیگر کارهای حرمهای مطهر این اقدامات انجام نشده باشد که میتوان به طراحیهای ویژه و آینهکاریها اشاره کرد. کارهایی که در صحن حضرت زهرا(س) اجرا میشود در مجموع شبیه کارهای ایرانی است که در برخی نقاط مشاهده میشود البته میکوشیم در صحن حضرت زهرا(س) این کارها منحصربهفرد باشد.
اجرای معرق و کاشیهای 7 رنگ در نماهای بیرونی صحن
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاشهای ما در حرم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و ابوائمه نفیس و در شأن زائران و بیبی 2 عالم حضرت زهرا(س) باشد.
وی افزود: در معماری صحن حضرت زهرا (س) تلاش کردیم تا ظرافتکاری مشابه با حرم قدیم و نمونهکارهایی که در آنجا انجام شده، احیا و ادامه سبک دوران صفوی باشد.
امیری افزود: در رواقهای بیرونی سمت خیابان از چند نمونه کاشی استفاده شده که کاشی 7 رنگ بخشی از آن است.
وی اضافه کرد: در قسمتهایی از مجموعه نماهای بیرونی، معرق کار شده است که میتوان به خیابان امام زینالعابدین (ع) و امام صادق (ع) اشاره کرد که این فضاها قابل رؤیت است.
مدیر پروژه صحن حضرت زهرا (س) با اشاره به استفاده کتبیهخطها در صحن حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در این کتبیهخطها از خط نفیس و آیات و روایات قرآنی و ادعیه مفاتیحالجنان استفاده شده که به کلام حق و اهلبیت(ع) مزین است.