توصيه به ديگران
۰
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۳
گفت و گوی فرشتگان با زائر سیدالشهدا(ع)
در روایات آماده است کسی که به حرم ابا عبد الله الحسین(علیه السلام) برود به هنگام بازگشت، ملائکه الهی با او مصاحفه می کنند و به او می گویند آنچه در گذشته زندگی تو بوده، بخشیده شد و روز تازه ای در زندگی ات آغاز شده است.
گفت و گوی فرشتگان با زائر سیدالشهدا(ع)
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس سیاسی عصر امروز سیدباقر آیت میردامادی؛ امام جماعت مسجد جامع امام رضا(علیه السلام) با بیان اینکه اربعین به ما می‌آموزد باید یاد و خاطره شهدا را گرامی بداریم، افزود: اربعین حسینی از یک جهت انسان را یاد مصائب بعد از عاشورا و اسرای کربلا و نیز فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی و ارزش والای جهاد در راه خدا می‌اندازد.
 
بنا بر این گزارش این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نقش جریان پیاده‌روی اربعین حسینی در بیداری ملت‌ها اظهار کرد: حرکت اربعینی ذهن‌ها را روشن، فکرها را پویا، قلب‌ها را جلا، دل‌ها را صفا و در نهایت همه جامعه بشری را برای ظهور بقیه الله آماده می‌کند؛ از سوی دیگر نقطه اوج قیام امام زمان(عجل الله تعالی) در همان حوالی جغرافیایی یعنی شهر کوفه قرار دارد. از این رو نمی‌توان پیوند حسینت با مهدویت را نادیده گرفت. باید گفت اربعین حسینی قطعا زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عجل الله تعالی) خواهد بود.

وی زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام) را ظرفیتی مناسب برای دریافت آموزه‌های دینی معرفی کرد و افزود: آنچه باعث تداوم قیام امام حسین(علیه السلام) شد، وجود اخلاص و صفات پسندیده در امام حسین(علیه السلام) و یاران با وفایشان شد. از این رو در زیارت اربعین می‌خوانیم «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ: خدایا ایشان در راه تو بذل جان کردند تا بندگانت را از جهالت بیدار کنند».

میردامادی با بیان اینکه معتقدم از یک میلیاردم سرمایه‌گذاری امام حسین (علیه السلام) درکربلا استفاده نکردیم، افزود: میلیاردها برابر ارزش افزوده ی این سرمایه‌گذاری برای اباعبدالله(علیه السلام) در عصر ظهور بقیةالله بهره‌برداری خواهد شد.

تمام رسانه‌های جهان، هم نمی توانند حقیقت اربعین را به تصویر بکشند
 
این نویسنده و پژوهشگر فعال حوزه های دین با اشاره به اینکه اگر تمام رسانه‌های جهان بخواهند حقیقت اربعین را به تصویر بکشند، توانایی آن را ندارند، گفت: در ایام پیاده‌روی اربعین شاهدیم مردم از سراسر دنیا مسیر محدودی را با شور و شوق طی می‌کنند که همگی دارای یک هدف و مقصد واحد هستند که حقیقتا واقعیت این امر قابل وصف نیست؛ بنابراین باید خدا را شکر کنیم که عاشق امام حسین (علیه السلام) و اربعین هستیم و ان شالله امیدواریم به زودی شاهد ظهور منتقم خون شهدای کربلا حضرت بقیه الله باشیم.
 
میردامادی با بیان اینکه اربعین و عدد چهل در روایات و قرآن جایگاه خاصی دارد، گفت: به عنوان مثال در قرآن می بینم که میقات حضرت موسی(علیه السلام) که در کوه تور عبادت می کرد در چهل شبانه روز به اتمام رسید یا در روایات بیان شده که زمان بعثت رسول الله(صلی الله و علیه وآله) در چهل سالگی بوده و سن چهل سالگی برای انسان را زمان تکامل فکری می دانند.

در رابطه با ابا عبد الله الحسین(علیه السلام) می توان گفت که خصوصیات و ویژگی هایی وجود دارد که با سایر ائمه اطهار(علیهم السلام) متفاوت است، مثلا خوردن خاک حرام است اما خوردن تربت قبر امام حیسن(علیه السلام) به عنوان شفا مانعی ندارد یا خواندن نماز برای فرد مسافر شکسته است اما سر قبر امام حیسن(علیه السلام) نماز می تواند کامل خوانده شود، از همین رو ثواب عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) نیز بسیار زیاد است و اشک ریختن برای اهداف و مظلومیت امام حسین(علیه السلام) نیز ثواب دارد.

وی گفت: پیاده روی باشکوه اربعین، در کنار بعیت و تجدید عهد با امام حسین(علیه السلام)، نشانگر اقتدار جبهه اسلام ناب محمدی(صلی الله و علیه وآله) در برابر ظالمان، استکبار جهانی و تکفیری ها است.

زیارت اربعین از علائم شیعیان است
 
این نویسنده و پژوهشگر فعال حوزه های دین خاطرنشان کرد: اولا، برای زیارت اربعین روایت روشنی از امام حسن عسکری(علیه السلام) داریم که به عنوان علائم شیعیان اعلام کردند زیارت اربعین را شاید عنایت خاصی در این علامت گذاری بوده که میعاد گاه سالیانه عزاداران ابا عبد الله الحسین(علیه السلام) و عموم شیعیان باشد و این میعادگاه به طور طبیعی شکل گرفته است.
 
ثانیا، وجود یک روز به عنوان روزی که عزاداران حضرت ابا عبد الله حسین(علیه السلام) در کربلا تجمع کنند به عنوان یک میعادگاه بزرگ از نظر آثار اجتماعی و بین الملی قابل مقایسه با زیارت هایی که در طول سال انجام می گیرد نیست و نخواهد بود. وقتی ائمه هدی(علیهم السلام) به اربعین سفارش کردند، لابد می دانستند زمانی خواهد رسید که میلیون ها نفر از مشتاقان علاقمند هستند که زیارت اربعین را درک کنند. این سفارش ها توسط آخرین امامی که در بین شیعیان حضور داشتند مثل امام حسن عسکری(علیه السلام) انجام گرفته و آدم احساس می کند یک معنای ویژه ای در این سفارش بوده که گویی اهل بیت عصمت و طهارت خودشان علاقه مند و مصّر بودند برای اینکه اربعین را میعادگاه قرار بدهند برای کربلای ابا عبد الله الحسین(علیه السلام).
 
ایشان اظهار داشت: این میعادگاه به واسطه سفارش اهل بیت به طور طبیعی شکل گرفته و اساسا کسانی که عزادار ابا عبد الله الحسین(علیه السلام) هستند دوست دارند هرموقع که مشرف به کربلا شدند کربلا را در اوج شور و احساس ببینند و آدم که زمانی رفت کربلا، اگر کربلا خلوت باشد و اون شور احساس حسینی در آن فراوان نباشد، گاهی احساس غریبی می کند. ولی وقتی که شور حسینی در اربعین در کربلا احیا می شود و برای خودش عاشورای دیگر رقم می خورد، در متن آن شور زیارت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) یک حال و هوای دیگه ای دارد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: ائمه اطهار(علیهم السلام) به کرات در روایات، پیاده روی را توصیه کردند که از مسیر های چه بسا دور برای هر قدمش، اجر و مغفرت ویژه ای در نظر گرفته اند.

در روایات آمده است کسی که به حرم ابا عبد الله الحسین(علیه السلام) برود به هنگام بازگشت ملائکه الهی با او مصاحفه می کنند و به او می گویند آنچه در گذشته زندگی تو بوده بخشیده شد، و روز تازه ای در زندگی ات آغاز شده است؛ تاکید بر پیاده روی به صورت یک یا دو مورد یا با تاکید اندک نبوده است. معلوم می شود ائمه هدی(علیهم السلام) تدبیری داشته اند برای زمانی که نفوس شیعیان زیاد می شوند قدرت و امکانات پیدا می کنند؛ بیابان های اطراف کربلای معلی مملو از خانه هایی می شود که زائران ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) هستند.
کد مطلب : 219828