توصيه به ديگران
۰
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۳
شکاف طبقاتی تهران چندبرابر می‌شود؟
در این بین گزینه ای که از ابتدا به عنوان یکی از گزینه های بالقوه شناخته شده و احتمال شهردار شدن آن هر روز تقویت می شود عباس آخوندی است.عباس آخوندی نشان داده است توانایی لابی کردن در جهت رسیدن به قدرت را به خوبی داراست، سه استیضاح ناموفق با به همراه داشتن کارنامه ای ناموفق نشان دهنده ی نفوذ و لابی گری عباس آخوندی است.
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز؛ پس از شنیدن خبرهایی در مورد قانون عدم به کارگیری بازنشستگان در مجلس، شورای شهر تهران به دنبال لابی گری برای استثنا کردن افشانی، شهردار نسبتا جدید تهران وارد عمل شد اما در نهایت نتوانستند رضایت مجلس را کسب کند. حال شورای شهر تهران پس از انتخاب دو سرپرست و دو شهردار به دنبال انتخاب سومین شهردار تهران است. پس از جلسات شورای شهر تهران و بررسی افراد و رای گیری از افراد دو نفر در لیست باقی ماندند. آخوندی با 16 و حناچی با 11 رای آمده می شوند تا انتخاب نهایی بین این دو را انجام دهند.

 
در این بین گزینه ای که از ابتدا به عنوان یکی از گزینه های بالقوه شناخته شده و احتمال شهردار شدن آن هر روز تقویت می شود عباس آخوندی است. وزیر مستعفی راه و شهرسازی که در نامه ی استعفای خود حاکم نبودن شرایط بازار آزاد بر سیاست های دولت را دلیل استعفای خود معرفی کرد. عباس آخوندی نشان داده است توانایی لابی کردن در جهت رسیدن به قدرت را به خوبی داراست، سه استیضاح ناموفق با به همراه داشتن کارنامه ای ناموفق نشان دهنده ی نفوذ و لابی گری عباس آخوندی است.

 
هر چند امروز آخوندی به عنوان وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران اعلام حضور کرده است اما منتقدان 5 سال مدیریت آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی معتقد هستند آخوندی توانایی مدیریت شهرداری تهران به عنوان یکی از امور مهم اجرایی را ندارد. برای مثال اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری در خصوص وزیر مستعفی راه و شهرسازی گفته بود: «آخوندی یک تئوری پرداز بود و به درد وزارت نمی خورد». گرانی ۱۷۴ و ۲۴۶ درصدی قیمت مسکن در ۲ دوره وزارت عباس آخوندی، توقف ساخت مسکن مهر و بی خانمانی 500 هزار خانوار متقاضی مسکن مهر، خسارت 40 میلیارد دلاری برای کشور در قرارداد بوئینگ و ... به عنوان نقاط ضعف کارنامه ی عباس آخوندی معرفی می گردد.


1) کارنامه ی آخوندی


الف) افزایش قیمت مسکن

 در حالی که متوسط قیمت مسکن در سال 91 متری بیش از 2میلیون و 964هزار تومان بود، در سال ابتدایی حضور آخوندی در ساختمان دادمان قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران با رشد 1میلیون تومانی 3میلیون و 954هزار تومان بود و یک سال بعد یعنی سال 93 هم با رشد 5.6درصدی به 4میلیون و 176هزار تومان افزایش یافت. در سال 94 نیز هر مترمربع آپارتمان با رشد منفی حدود یک‌درصدی به 4میلیون و 141هزار تومان رسید. در سال 95 متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی روند افزایشی در پیش گرفت و در رکود محض این بخش، رکورد 4میلیون و 372هزار تومان را ثبت کرد.

 
سال گذشته نیز متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران با رشد 15.2درصدی نسبت به سال 92 به 4میلیون و 556هزار تومان افزایش یافت. نبود برنامه مشخص در دوره اول حضور آخوندی گرچه به‌دلیل رکود نتوانست بازار مسکن را چندان تحت تأثیر قرار دهد، اما سرانجام به‌دلیل بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا و تمرکز صرف وزیر راه و تیمش بر تحریک تقاضا باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مانند اتفاقات دوره اول وزارت وی شد. به‌عبارت دیگر بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهریور امسال به 8میلیون و 122هزار تومان افزایش یافت، این بدان معناست که قیمت مسکن نسبت به سال 91 بالغ بر 174 درصد افزایش یافته است.


ب)مسکن اجتماعی، طرحی که اجرا نشد

 بعد از استقرار دولت یازدهم، مسئولین وزارت راه و شهرسازی، بازنگری در طرح جامع مسکن دولت قبل را مدنظر قراردادند که پس از تأخیرهای چندباره، سرانجام در خرداد ماه 94 منتشر شد. وزیر راه و شهرسازی از این طرح به‌عنوان «نقشه راه مسکن» یادکرد؛ مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در مورد میزان تولید مسکن مطابق با این طرح گفته بود: اگر سالی یک‌میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود به‌طور متوسط طی 12سال همه خانوارهای نیازمند می‌توانند صاحب‌خانه شوند. این در حالی است که با توجه به سرشماری سال 95 در حالی که تعداد خانوارهای کشور به ۲۴.۱ میلیون نفر رسیده، کل موجودی مسکن کشور 22.8 میلیون واحد بوده است. علاوه بر این با توجه به جمعیت جوان کشور بازار مسکن در این سال ها همواره با حجم عظیمی از تقاضاهای جدید ناشی از ازدواج رو به رو بوده است. همچنین حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور و 60 درصد از جمعیت روستایی کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می کنند که واحدهای مسکونی آن ها نیاز به بهسازی و بازسازی دارند. بنابراین بسیاری از کارشناسان میزان نیاز واقعی کشور به تولید مسکن را بیش از یک و نیم میلیون واحد در سال می دانند.

 
با این وجود سیاست های آخوندی در زمینه تولید واحدهای مسکونی نیز ناکارآمد بود و نتوانست نیاز بیان شده در طرح جامع مسکنی که قرار بود نقشه راه مسکن باشد، را برآورده کند. مطابق با داده های مرکز آمار تعداد پروانه های صادر شده توسط شهرداری های کشور نشان با کاهش بیش از 50 درصدی تولید مسکن در دوران وزرات آخوندی نسبت به دولت قبل، میانگین تولید مسکن در این سال ها به 400 هزار واحد در سال هم نرسید.


3)مسکن مهر مورد بی مهری

 آخوندی که تا قبل از شروع کار در دولت یازدهم خود را ملزم به ادامه و اصلاح طرح مسکن مهر می دانست، پس از رای اعتماد از مجلس تا آخرین روز کار خود در وزرات راه و شهرسازی، به صورت مداوم به انتقاد به این طرح و سنگ اندازی در روند تکمیل آن پرداخت. با تلاش آخوندی، در جلسه 8 آبان ماه 1392 هیئت دولت، عملا دستور توقف مسکن مهر در دولت یازدهم صادر شد. در مورد تکمیل واحدهای باقی مانده این طرح نیز با وجود وعده های بسیار، هنوز هم متقاضیان بسیاری وجود دارند که واحدهای خود را تحویل نگرفته اند.

 
ب) ناکارآمدی در بهشت

 کارنامه ی ناموفق آخوندنی در وزارت راه و شهرسازی موجب شده است متحدان قدیمی وی نیز این بار از او حمایت نکنند، سایت تابناک در این زمینه ادعا کرده است: شنیده های موثق از منابع آگاه حاکی از این است که علی رغم مراجعات مکرر عباس اخوندی جهت کسب حمایت باجناقش برای تصاحب پست شهرداری تهران، ناطق نوری اعلام کرده که موافق حضور او در شهرداری نیست و به دفعات به آخوندی توصیه کرده که برنامه ای برای شهرداری نداشته باشد.


با نزدیک شدن به زمان انتخاب عباس آخوندی نظرات پیرامون ناکارآمدی این فرد در پست شهرداری برای این فرد نیز افزایش پیدا کرده است. برای مثال مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در خصوص انتخاب عباس آخوندی به عنوان یکی از گزینه شهرداری تهران اظهار کرد: «این انتخاب سیاسی است و نشان می‌دهد که اعضای شورای شهر تهران هیچ توجه‌ای را به حل مشکلات و مسائل شهری ندارند.» چمران با بیان اینکه انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران چالش جدید پایتخت خواهد بود، گفت: اینگونه انتخابات سیاسی و حزبی در این دوره از شورای شهر تهران رویه شده است.


این نگرانی در حالی صورت می گیرد که تا کنون شورای شهر تهران دو شهردار عوض کرده است و در صورت ناکارآمدی گزینه ی سوم عملا نتیجه ی مشخصی ازاین دوره ی شورای شهر عاید مردم نخواهد شد. بسته شدن پروژه های شهری تهران، سخن گفتن از شهر تهران به عنوان یک شهر گران قیمت، عدم توجه به وظایف شهرداری از قبیل توجه به بی خانمان ها از نمونه های دیگری از نحوه ی برخورد اصلاح طلبان با شهرداری تهران است. این پست بیش از آنکه اجرایی باشد در دست این گروه به پستی سیاسی تبدیل شده است. عباس آخوندی نشان داده است می تواند در این شرایط از فرصت استفاده کرده و رای بیاورد اما در نهایت دود رای آوردن عباس آخوندی به چشم هواداران اصلاح طلبی و ساکنان تهران خواهد رفت. ساکنانی که چشمشان نه به شهردار جدید بلکه باید به "دست بازار" به عنوان کنترل کننده ی قیمت ها، نحوه ی مدیریت هزینه ها و امور اقتصادی شهرداری باشد.

 
* گزارش از امین خلیق
مرجع : خبرنامه دانشجویان
کد مطلب : 246332