به گزارش عصر امروز؛ اقتصاد، موضوع نخست کشور در برهه کنونی است، امروز مذاکرات هستهای چه خوب یا چه بد به فرجامی رسیده که نتایجش بر کشور سیطره انداخته است، از سوی دیگر بسیاری معتقد هستند که دولت به دلیل همین تمرکز بسیار زیاد بر مسائل خارجی بود که از اقتصاد داخلی غافل ماند و امروز معاش نخستین دغدغه مردم است.
از اینها که بگذریم مقوله تصمیم سازی برای اداره کشور در روزها نخستین سال همیشه نقل محافل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... بوده و گمانهزنیها برای برنامهریزی مسئولان در تطابق شعار سال باسیاستهای اجرایی، بازار داغی دارد، از سوی دیگر مقوله مهمتر از صرف تصمیم سازی، بررسی راههای رسیدن به تحقق شعار سال است که در دولت یازدهم با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در همان روزهای نخست فروردین ۹۵، ظاهراً جدی گرفته شد اما امسال هنوز باید منتظر ماند تا دید دولت در نخستین گام، چه خواهد کرد.
اما اگر بگوییم تنها دولت مسئول رسیدن کشور به اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال است، بیانصافی کردهایم امروز همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، همه دستگاهها و مردم باید به فکر تحقق این شعار باشند و دراینبین حتی سازمانهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این راه نقشآفرینی خواهند کرد.
برای بررسی این نقشآفرینی و همچنین کلیات شعار سال با حجتالاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان به گفتگو نشستیم.
*در نظر شما دلیل تأکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد چیست؟
اقتصاد موضوع نخست کشور است امروز تنومند شدن درخت انقلاب و شکوفایی بینالمللی آن، به قدرت اقتصادی داخلی و بینالمللی آن بستگی دارد و بدون داشتن یک اقتصاد قوی و تنومند که قابلیت عرضه و رقابت بینالمللی داشته باشد، نمیتواند در مرحله اول روی پای خود بایستد و در مرحله ثانی با قدرتهای اقتصادی جهان قدرت رقابت داشته باشد و در مرحله سوم کارآمدی قوانین اسلام و مدیریت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان بدهد و در مرحله بعد، نمیتوان نداشتن قدرت اقتصادی و رقابتپذیری جهانی، قدرت اسلام و زمینهساز ظهور منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر (عج) بود از همین روی مسئله اقتصاد هم از بعد داخلی و هم در بعد جهانی و هم به لحاظ مدیریت دینی از اهمیت بسیار فوقالعادهای برخورداراست.
*مفهوم نامگذاری سال۹۶ را در چه میبینید؟
معنای این نامگذاری، این است که تولید رکن اول و اشتغال رکن دوم اقتصاد مقاومتی است و نیز رکن دوم منوط به تحقق رکن اول یعنی تولید محسوب میشود و این بدان معناست که تولید نقش اساسی و محوری در تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز در ایجاد اشتغال مولد دارد از سوی دیگر تحقق تولید در جامعه نیازمند به فراهم شدن شرایطی و از بین بردن موانعی است که چند عامل را شامل میشود اما نخستین آنها سرمایهگذاری است.
سرمایهگذاری اولین و مهمترین شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است بهویژه در هنگامیکه سرمایههای داخلی به سمت سرمایهگذاریهای زیر بنایی اقتصاد، سوق پیداکرده و از واسطهگری، دلالی و شغلهای کاذب و صرفاً خدماتی اجتناب کند در این صورت نقدینگی جامعه هدفمند و جهتدار پیش میرود گرچه در برخی مواقع برای جلب سرمایهگذاران ممکن است به کشورهای دیگر محتاج باشیم ولی در اقتصاد مقاومتی اصل بر آن است که متکی بر سرمایههای داخلی بود، در این هنگام، بخش خصوصی میبایست سرمایههای مالی و اعتباری خود را به سمت سرمایهگذاریهای زیر بنایی و مولد هدایت کند تا بتوانیم خوداتکایی درونزا و روش گر به وجود آوریم.
*سرمایهگذاری چه ملزوماتی میخواهد آیا باید بداند که سرمایهاش ایمن است؟
قطعاً، برای همین مقوله ایجاد امنیت سرمایهگذاری پیش میآید، امروز امنیت بهویژه امنیت روانی برای سرمایهگذاران اعم از داخلی یا خارجی بسیار حساس است، بدون پدید آمدن شرایط امن، هیچ سرمایهگذاری، سرمایهاش را به بخش تولید کشور هدایت نمیکند و این موضوع نقش اساسی و محوری در اقتصاد مقاومتی دارد لذا بر مسئولان و متولیان امنیت لازم و ضروری است که فضای امن و سالم در فضای اقتصادی جامعه به وجود آورند.
*اینکه برخی معتقد هستند ما برای این کار قوانین خوبی نداریم، درست است؟
یکی از مشکلاتی که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند ثبات قوانین است که به دو مقوله انباشت قوانین و تغییرات زودهنگام آنها تقسیم میشود، این دو موضوع فعالان اقتصادی را نگران و موجب کندی در فرآیند سرمایهگذاری و ... میشود ازاینروی، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن بهویژه کمیسیون اقتصادی وظیفهدارند که زمینههای لازم تحقق اقتصاد مقاومتی و موانع موجود را از حیث قانونگذاری بررسی و نسبت به انباشت قوانین از سالیان گذشته، تصمیمات انقلابی و شجاعانه بگیرند تا بتوانند ضمن ایجاد امنیت روانی، فرآیند سرمایهگذاری را در اقتصاد مقاومتی و مولد فراهم کنند.
*حال پس از رفع این موانع چه باید کرد؟
امروز یکی دیگر از زمینههای تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه و تعمیق فرهنگ کار، تلاش و کوشش در جامعه بهویژه نسل نوجوان و جوان جامعه است که از قدرت نیروی کار و خلاقیت و ایده پردازی برخوردار هستند.
دین مبین اسلام، جامعه را به کار و تلاش دعوت میکند و با تنبلی و تنپروری و بیکاری بشدت مخالف است و آن را ننگ میداند و بهگونهای که کسی اگر درراه معیشت خانواده تلاش و کوشش کرده و در آن راه بمیرد، ارزش شهید و شهادت درراه خدا را برای او قائل میشوند از همین روی، باید تلاش زیادی برای اصلاح فرهنگ کار، نحوه کار کردن، میزان کار و ... انجام پذیرد تا جامعه باکار و تلاش زیاد انس گرفته در فرهنگ جامعه، بیکاری مساوی با تنبل و تنپروری تلقی و ننگ شمرده شود، اینجا است که رسالت نهادهای فرهنگی در جامعه مهم شمرده میشود امروز باید از راه تبلیغ و ابزارهای آن به فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی با گفتمان سازی دوری از تنبلی و کار و کوشش، پرداخت تا بتوانیم شاهد گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و ایجاد دغدغه عمومی برای اقشار مختلف مردم دراینباره باشیم.
همچنین سازمان تبلیغات اسلامی میتواند با تبیین ضرورتهای استفاده از کالای داخلی از طریق روحانیان، منابر، مساجد، کانونهای فرهنگی، تشکلهای دینی، هیئتهای مذهبی، مداحان و ... بهسوی اقتصاد مقاومتی گام بردارد، امروز از دیگر عوامل مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید کالای باکیفیت و قابلرقابت با کالای خارجی است. این عامل میتواند مصرفکننده داخلی را به استفاده از کالای داخلی سوق دهد تا میل به مصرف کالای ایرانی افزایش یابد.
کالاهای خارجی در نزد افکار عمومی جامعه ما از اطمینان و کیفیت بالایی برخوردار است و از سویی هنوز توسط تولیدکننده داخلی این اطمینان و اعتماد به وجود نیامده است و به همین دلیل مردم میل به خرید و استفاده از کالای خارجی رادارند که این امر موجب شده قاچاق کالا در جامعه و خرید آن از رونق برخوردار باشد و قاچاقچی نیز ریسک بالای قاچاق کالا را بپذیرد تا از مبادی ورودی و گمرک و... کالای موردنظر را وارد کشور کند، از سوی دیگر این افراد حتی کالای تقلبی و بنجل را بهجای کالای اصلی به مردم در جامعه میفروشند.
* درنهایت باید چه کرد؟
لازم است تولیدکننده داخلی، به موضوع مشتری مداری توجه و ذائقه آنها را موردمطالعه و بررسی قرار دهد و با گسترش خدمات پس از فروش و مرجوع کردن کالای معیوب اعتماد و اطمینان مردم را نسبت به شرکت خود و مصرف کالای ایرانی به وجود آورند و بدینصورت است که برند سازیها در اقتصاد کشور شکل میگیرد، امروز مردم ثابت کردند که هرگاه کالای داخلی از برند معتبر یعنی از کیفیت خوب برخوردار باشد آن را بر کالای خارجی ترجیح میدهند.
اگر این شرایطی که بیان شد فراهم شود زمینه اشتغال و رفع بیکاری در جامعه بهویژه برای تحصیلکردهها فراهم میشود البته این نکته را نباید فراموش کرد که آموزش، بهویژه مراکز دانشگاهی، نقش بسزایی در پرورش انسانها دارند که دنبال کسبوکار بروند یعنی رشتههای تحصیلی بهگونهای باشد که فارغالتحصیل دانشگاه ماههای متمادی منتظر شغل دولتی و یا شغل آماده نباشد بلکه بادانش و آموختههای علمی خود ایجاد شغل هم برای خود و هم برای دیگران کند.
از همین روی در اقتصاد مقاومتی همه اقشار و همه مراکز دولتی، دانشگاهی، آموزشی و شرکتهای دانشبنیان و به عبارتی همه مردم نقش دارند لذا باید گفت خواستن توانستن است، اگر همه بخواهیم و عزم ملی بر ایستادن روی پای خود و تکیهبر داشتههای خود داشته باشیم اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا میکند و در این فعل خواستن تفاوتی بین مردم و مسئولان وجود ندارد و فقط تفاوت در حوزههای کاری و میزان مسئولیتها است.