«فشار بر کمیسیون انرژی مجلس برای انصراف از طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی»؛ این یکی از عجیبترین اخبار مجلس و حوزه انرژی بود که به تازگی از سوی سیدمهدی موسوینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد.
به گزارش عصر امروز این نماینده اظهار کرده بود برخی نمایندگان مجلس به خاطر پیگیری طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی تحت فشار هستند. این موضوع موجب شد سراغ ابراهیم کارخانه، عضو دیگری از کمیسیون انرژی برویم تا نظر او را درباره فشار و لابی برای لغو و حذف یک طرح که امنیت سودجویان و واردکنندگان بنزین را تهدید میکند، جویا شویم. این نماینده مجلس هرچند صلاح نمیداند پاسخ روشنی در این باره به خبرنگار «وطنامروز» بدهد اما ما را با صبر و حوصله تا انتهای مصاحبه همراهی میکند.
***
جناب آقای کارخانه! زمان زیادی از تهیه طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی میگذرد. کمیسیون انرژی مجلس که شما نیز عضو آن هستید ماهها برای آن وقت گذاشت. این طرح اکنون در چه وضعیتی است؟
هنوز به جریان نیفتاده است.
گویا هیات رئیسه مجلس هنوز برای طرح این موضوع در صحن علنی به نتیجه نرسیده است.
در جریان این موضوع نیستم.
به تازگی این شائبه مطرح شده که تعدادی از اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدهاند که نباید به وزارت نفت فشار آورند.
توضیح در این باره به صلاح نیست.
این یک موضوع مهم محسوب میشود. از ۲ سال قبل افکار عمومی با آن درگیر است.
جلسهای داشتیم و صحبتهایی کردیم که محرمانه است.
با چه کسانی؟ در کمیسیون جلسه داشتید یا با وزارت نفت؟
همه اینها محرمانه است.
یعنی شما هم قبول دارید که شاید توافقی بین وزارت نفت و برخی اعضای کمیسیون حاصل شده باشد؟
نه! چنین چیزی نیست.
همکار شما آقای موسوینژاد هم به تازگی اظهار داشت لابیهای سنگین و تماموقت برای منصرف شدن مجلس از پیگیری طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی به جریان افتاده است. شما هم این را قبول دارید؟
بنده در این باره چیزی نشنیدهام.
مهمترین موضوعی که اکنون در کمیسیون انرژی مجلس پیگیر آن هستید چیست؟
چیز خاصی نداریم.
بالاخره کار میکنید که! قطعا بیکار نیستید.
قیمت سوخت لنجها و کامیونهایی را که از مرز خارج میشوند بررسی میکنیم تا فشار کمتری به آنها بیاید و سوخت را با قیمت کمتری تهیه کنند.
به نظرتان موضوعات مهم دیگری در کنار این وجود ندارد؟
دلیلی ندارد که الان آنها را بازگو کنیم.
سهشنبه هشتم اردیبهشت امسال قرار بود آقای زنگنه برای ارائه توضیحاتی در کمیسیون انرژی حاضر شود اما این اتفاق نیفتاد. از جمله مهمترین دلایل حضور وی آلودگی بنزین و وضعیت برخی پالایشگاهها عنوان شده بود؛ چرا آقای زنگنه از حضور در کمیسیون امتناع کرد؟
معمولا آقای زنگنه و معاونانشان به کمیسیون انرژی میآیند. این یک موضوع عادی است.
بحث را طور دیگری ادامه میدهیم. آیا شما آلایندگی بنزین وارداتی را قبول دارید؟
درباره آلایندگی بنزین صحبتهای زیادی شده است. کمیسیونهای انرژی، بهداشت و اصل ۹۰ جلسات زیادی در این باره داشتند و پیگیر موضوع بودند.
نظر خود شما درباره بنزین وارداتی چیست؟
این بحث بیش از حد سیاسی شد. از وضعیت عادی خارج شد. محیطزیست حرفهایی زد و بعد منتقدانش چیزهایی گفتند و بحث بالا گرفت.
آیا شما ادعاهای سازمان محیطزیست را درباره سرطانزا بودن بنزین داخلی قبول داشتید؟ شهریور ۱۳۹۲ بود که با مطرح شدن شایعات موسوم به سونامی سرطان، موجی از نگرانی در جامعه ایجاد شد.
موضع محیطزیست درست نبود. بالاخره یک مسائلی از نظر تحریمها برای کشور ایجاد شد و ما در زمان خاصی مجبور بودیم برای تولید بنزین روی پای خودمان بایستیم. اگر آن زمان برای خودکفایی کشور کاری نمیکردیم ضربه سختی به کشور وارد میشد. به نظر من دولت قبل ابتکار به خرج داد و محدودیتهایی که در زمینه سوخت و بنزین داشتیم به خوبی مدیریت شد.
شما اطلاعی از میزان کنونی و قبلی بنزن در بنزینهای وارداتی یا داخلی دارید؟
استانداردهای بنزین تابع زمان است. هرچه بیشتر پیشرفت میکنیم سطح استانداردها بالاتر میرود. در دهه ۹۰ میلادی شاید بنزن بالای ۱۰ درصد هم استاندارد محسوب میشد اما در حال حاضر استاندارد جهانی آن کمتر از یک درصد است.
یک مقام ارشد محیطزیست پیش از آنکه در این دولت عهدهدار مسؤولیت شود اعلام کرد سالها قبل میزان بنزن در بنزین تولید داخل آنقدر زیاد بوده که گاه به ۵۰ درصد هم میرسیده است!
چنین ادعاهایی فقط در حد شایعه بود. بنزن ۵۰ درصد به شوخی شباهت دارد. ضمن اینکه ما نمیتوانیم مدام گذشته کشور را زیر سوال ببریم. بالاخره ۲۰ سال قبل قطعا میزان بنزن بسیار زیاد بوده اما آن زمان استانداردهای جهانی هم پایینتر از اکنون بوده است. ما نمیتوانیم بگوییم ۲۰ سال قبل، مدیران محیطزیست یا دولت به مردم و کشور خیانت میکردهاند.
بنابراین شما با جوسازی و شایعهسازی مقامات دولتی محیطزیست درباره وضعیت بنزین تولید داخل مخالف بودید.
بله! محیطزیست این مسائل را سیاسی کرد. این در حالی است که موضوعات علمی نباید براساس خواستهها و منافع جناحی و حزبی پیگیری شود. سلامت و بهداشت جسمی و روانی مردم از هر چیز مهمتر است و بهتر این بود که موضوع بنزین نیز با نگاه کارشناسی و از سوی نهادها و افراد دارای صلاحیت بررسی میشد.
شما در اظهارات خود تایید کردید جامعه در ۲ سال گذشته با جوسازیها و حاشیههای بنزینی مواجه بوده و افکارعمومی هنوز هم درباره این مسائل قانع نشده است؛ چرا این فضا تغییر نمیکند؟ باید چه کنیم که مردم به برخی مدیران محیطزیست و مقامات اجرایی دولت بیاعتماد نباشند؟
باید صادقانه با مردم حرف بزنیم. اظهاراتمان نباید مبهم باشد. در این صورت مردم اعتماد میکنند.
حالا که بحث به اینجا رسید، لطفا بهطور واضح بگویید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برای رفع ابهامات و قانع شدن افکار عمومی در زمینه شایعات بنزینی دقیقا چه کرده و چه خواهد کرد؟
صحبت در این باره فعلا به صلاح نیست. بعدا در جریان مسائل قرار خواهید گرفت.
مهدی جابری