۲
توصيه به ديگران
۰
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۱
پنج علامت مومن کدام است
اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه‌های ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. بر پایه این روایت، همان‌گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.
پنج علامت مومن کدام است
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز پنجاه روز است که شعیان جهان و ایران در غم واقعه عاشورا گریانند و این ماتم با فرا رسیدن اربعین حسینی علیه السلام به اوج خود می رسد.

بنا بر این گزارش امسال نیز عزاداران حسینی این واقعه را در همه نقاط عالم و مخصوصا با پیاده روی بزرگ 20 میلیونی در عراق و به عشق سرور و سالار شهیدان برگزار می کنند و امیدواریم که ما هم مشمول دعاهای خیر آنان قرار بگیریم.

از نشانه هاي مومن، زيارت امام حسين(ع) در روز اربعين

قال العسکری علیه السلام:
علامات المؤمنین خمس : صلاةُ الاحدی و الخمسین و زیارةُ الاربعین والتـَختم فی الیَمین و تـَعفیرُ الجـَبین و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحیم.

از حضرت امام حسن عسگري علیه السلام روايت شده است كه «علامتهاي مؤمن پنج چيز است، پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شبانه روز خواندن، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، پيشاني برخاك نهادن درسجده و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن در نماز».

اهمیت نوافل

مراد از 51 رکعت نماز، همان 17 رکعت نماز واجب روزانه به اضافه 34 رکعت نمازهای نافله است که جبران‌کننده نقص و ضعف نمازهای واجب است و روایات در مورد اهميّت نوافل فراوان از معصومین علیهم السلام است که برای تبرّک یک نمونه ذکر می‌شود.
 
محمّد بن علی بن محبوب عن ابی عبدالله علیه السلام:« إِيّاکم والکسل. إِنَّ رَبّكُم رحیمٌ یشكُر القلیل. إِنَّ الرَجُل لیصّلی رکعتین تطوّعاً یرید بِهما وجهُ اللهِ فیدخِله اللهُ بِهما الجَنّة» 

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: بر شما باد دوری از تنبلی و کسلی! همانا پروردگار شما مهربان است. که چیز کم را سپاس و شکر می‌گوید. همانا مردی برای رضا و خشنودی خدا دو رکعت نماز مستحبّی بجا آورد خداوند به خاطر خواندن این دو رکعت مستحبّی او را داخل بهشت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما اما در میان نوافل به نافله شب توصیه فراوان شده است مرحوم شیخ صدوق در علل الشرایع روایتی از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که فرمودند: «علیکم بصّلاة اللّیل» بر شما باد نماز شب. بعد می‌فرمایند: «فانّها سنّةُ نَبیّکم» اوّل نکته‌ای که باید درباره‌ این سنّت پیغمبر صلّى اللّه عليه وآله وسلّم بدانید این است که: «لقد کان فی رسول الله اسوةٌ حسنةٌ». اگر می‌خواهید از حضرت الگو بگیرید «من الّلیل فتهجّد به نافلةً لک عَسی اَن یبعثک ربّک مقاماً محموداً». این سنّت پیامبر است. ارتباطی است بین «مقامِ محمود»  و«نافله‌ شب» که برای من و شما «فاِنّها سنّةُ نبیّکم» است.

زیارت اربعین

حضرت آیت الله جوادی آملی ذر خصوص زیارت اربعین چنین می فرمایند:
مراد از زیارت اربعین، زیارت 40 مؤمن نیست؛ زیرا این مسئله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در کلمه «الاربعین»، نشان می‌دهد که مقصود امام عسکری علیه السلام اربعین معروف و معهود نزد مردم است.
 
اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه‌های ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. بر پایه این روایت، همان‌گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.
 
به دیگر سخن، بر اساس فرموده رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله وسلّم عصاره رسالت نبوی صلّى اللّه عليه وآله وسلّم قرآن و عترت است؛ «إنی تارک فیکم الثقلین... کتاب الله و... عترتی أهل بیتی». عصاره کتاب الهی که دین خداست، ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری علیه السلام در کنار هم ذکر شده است؛ اما مهم آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می‌کنند.
بنابر اين يكي از وظايف شيعيان را اهتمام به زيارت اربعين برشمرده اند.

انگشتر بدست راست کردن

از حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم انگشتر را در دست راست مي كردند.
از سلمان فارسى رضى اللّه عنه مروي است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم به حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود : كه يا على انگشتر در دست راست بكن تا از مقرّبان باشى . عرض كرد كه : يا رسول اللّه مقرّبان كدام اند ؟ فرمود : كه جبرئيل و ميكائيل. پرسيدند كه چه انگشتر در دست كنم ؟ فرمود كه : عقيق سرخ به درستي كه آن اقرار كرده است براى خدا به يگانگى و براى من پيغمبرى و براى تو يا على به آن كه وصىّ منى و براى فرزندان تو به امامت و براى دوستان تو به بهشت و براى شيعيان فرزندان تو به جنّت الفردوس .

در حديث معتبر دیگری منقول است كه از حضرت امام موسى عليه السّلام سؤال كردند كه : به چه علّت حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام انگشتر در دست راست مي كردند؟ فرمود : زيرا كه آن حضرت پيشواى اصحاب يمين است كه در قيامت نامه هاي شان را به دست راست مي دهند و حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم انگشتر را در دست راست مي كردند و اين علامتى است براى شيعيان ما كه به اين علامت ايشان را مى شناسند و به محافظت كردن در وقت فضليت نمازهاى پنج گانه و به دادن زكات و به قسمت كردن مال خود با برادران مؤمن خود و امر به نيكى ها كردن و نهى از بدي ها كردن .

پیشانی بر خاک نهادن در سجده

شيعه بر ادعاي خود به روايت مورد قبول شيعه واهل سنت از پيامبر صلّى اللّه عليه وآله وسلّم  تمسك مي‌كند كه فرمود:« جُعِلَت لِيَ الاَرضُ مَسجِداً و طَهُوراً  زمين براي من محل سجده و وسيله طهارت (تيمم و…) قرار داده شد»

بر اين اساس به فرموده رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله وسلّم هر كس در نماز بايد پيشاني را روي خاك بگذارد به همين جهت امام صادق علیه السلام فرمودند: السجود علي الارض فريضه و علي الخمرة سنه. سجده بر زمين حكم الهي و سجده بر خمره سنت پيامبر صلّى اللّه عليه وآله وسلّم است.

محدثان اهل سنت رواياتي را آورده اند كه نشان مي‌دهد رسول الله  صلّى اللّه عليه وآله وسلّم كساني را كه هنگام سجده گوشه دستار خود را بين پيشاني خود و زمين قرار مي‌دادند از اين كار بازداشت.
 
صالح سبايي مي‌گويد: انّ رسول الله صلّى اللّه عليه وآله وسلّم رأي رجلا يسجده بجنبه و قد اعتّم علي جبهته فحسر رسول الله  صلّى اللّه عليه وآله وسلّم عن جبهته. پيامبر گرامي صلّى اللّه عليه وآله وسلّم شخصي را در حال سجده كنار خود مشاهده فرمود در حالي كه بر پيشاني خود دستار بسته بود. پيامبر صلّى اللّه عليه وآله وسلّم عمامه را از پيشاني وي كنار زد.

بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم

بلند گفتن و آشکار کردن “بسم الله الرحمن الرحیم ”‌ بسیار سفارش شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: “حدثنی ابی عن ابیه عن جده عن علی بن ابی طالب انه قال التقیه دینی و دین آبائی فی کل شیء الا فی تحریم المسکر و خلع الخفین عند الوضوء و الجهر به بسم الله الرحمن و الرحیم؛
پدرم از پدرانش روایت کرده است که علی بن ابی طالب(صلی الله علیه وآله) فرمود: تقیه در هر چیز، دین من و دین پدران من است؛ جز در تحریم مست کننده و در کندن کفش، [برای مسح] هنگام وضو و در بلند گفتن “بسم الله الرحمن الرحیم “. 
کد مطلب : 99615
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۱۴:۳۵:۰۸
عالی
 
زهرا
۱۳۹۶-۰۸-۳۰ ۱۷:۴۲:۵۰
سلام من خیلی درس دارم نمیتونم 51 رکعت بخونم تازه به اندازه کم کم 4 سال نمازقضا دارم چه خاکی بریزم سرم؟؟