نیم نگاهی بر صیرورت زن، زندگی، آزادی در روز سینما
21 شهريور 1402 ساعت 13:11
شاید روزی که برادران لومیر در سال ۱۸۹۵ سینماتوگراف را اختراع کردند و آن پرده سفید، تبدیل به تابلویی متحرک شد که انسان را مبهوت روایتگریِ جست و خیز خود در این دنیا بنماید، تصور نمی کردند روزگاری برسد که سیاستها، فرهنگها و باورها، هنجارها و ناهنجارها را در ذیل خود تعریف نموده، در اقتصاد نظام سرمایه داری نقشی اثرگذار و تعیین کننده ایفا کند.
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز؛ شاید روزی که برادران لومیر در سال ۱۸۹۵ سینماتوگراف را اختراع کردند و آن پرده سفید، تبدیل به تابلویی متحرک شد که انسان را مبهوت روایتگریِ جست و خیز خود در این دنیا بنماید، تصور نمی کردند روزگاری برسد که سیاستها، فرهنگها و باورها، هنجارها و ناهنجارها را در ذیل خود تعریف نموده، در اقتصاد نظام سرمایه داری نقشی اثرگذار و تعیین کننده ایفا کند.
♦️ذات جاذبه گرای سینما که خلق تفنن و سرگرمی را درون خود تعبیه نموده بود، گردانندگان آن را مصمم نمود که هر آنچه بتواند این جذابیت را به اوج برساند تحت سلطه ی خود درآورند.
و اینگونه شد که محوریت این جاذبه خیره کننده را در وجود زنان به عنوان نقش آفرینانی مسحور کننده قرار دادند.
♦️هم نوا شدن این بهره گیریِ شرم آور با ملزومات جامعه صنعتی و تجدد گرا بهترین بهانه بود که سودجویان و منفعت طلبان اقتصادی معطوف این پدیده ی حیرت آور گردند و وجود و شرافت زن را به عنوان متاعی پرطرفدار در این پرده جادویی به حراج بگذارند.
♦️البته ظهور آموزه های لیبرالیسم که با نظریه های ولنگاری جنسی فروید همگام گردیده بود نیز بستر جامعه را برای کام جویی لجام گسیخته از جاذبه های زنانه هموار نمود و بر این ویرانگی دامن زد.
♦️معصومیت زن در مسابقه اغواگری، آنچنان تحول یافت که از نمایش چهره ژان دارک، قدیسه فرانسوی که درایر خالقِ مصائب آن بود و آن اشک روی گونه اش در سکانسی تأثیر گذار شوریدن بر کلیشه های کلیسا را مصداقی از قداست و نجابت در ترجمه غربی آن نشان می داد تا محاکمه ژان دارک که برسون به تصویر کشید و آن اسطوره را متناسب با فضای اجتماع زمان خود مطابق ساخته و آن را دست یافتنی تر از آن قدیسه ی آشنا نمود، تحولی است هدفمند که این سیر سقوط را به مریلین مونرو منتهی نموده، ثبات این ذلت را رقم می زد.
♦️و البته این تراژدی هولناک به اینجا ختم نمی شد.
ذات استیلا طلبِ یهود این عرصه را بدانجا کشاند که زنان هنرپیشه ی پیکرتراشی شده ای چون آنجلینا جولی را آفرید تا بتواند در ورای جاذبه این ساحره ها به مقاصد بلندپروازانه تری برای استثمار وجود آنان در قالب سفیران صلح با باطنی شیطانی دست یابد.
⁉️ اکنون یک پرسش بنیادی در ادامه این سرگذشت می تواند ما را به ژرفای اندیشه فرو برد که در جامعه ای آرمان گرا و با قواره فرهنگی و اسلامیِ ایرانی، زنان را با چه رویکرد و نمایی در این قاب جادویی به تصویر کشیده ایم؟!
✍️ مریم اشرفی گودرزی
کد مطلب: 329129
آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcdxn0snyt0xf6.2a2y.html