اصغر فرهادی کارگردانی که اصرار دارد گذشته خود را انکار کند!
22 دی 1400 ساعت 8:34
اصغر فرهادی در گفتوگو با گاردین درباره حواشی اخیر ایجاد شده برای او در ایران، نقش رسانه و فیلم جدیدش صحبت کرده است.
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز اصغر فرهادی در گفتوگو با گاردین درباره حواشی اخیر ایجاد شده برای او در ایران، نقش رسانه و فیلم جدیدش صحبت کرده است.
او تاکید کرد همیشه از طرف تندروها و رسانههای آنها، به بهانه ارائه تصویر غیر واقعی از کشور، مورد انتقاد قرار گرفتهام. من واقعا موافق این نیستم، چرا که علیرغم موقعیتهای پیچیدهای که در فیلمهایم توصیف میکنم، همیشه تصویر بسیار نجیبی از مردم و شخصیتها ارائه میکنم. من نمیدانم آنها درباره چه "«تصویر غیر واقعی» صحبت میکنند.
فرهادی همچنین اذعان میکند که فیلمهایش نسبت به برخی دیگر از فیلمسازان، کمتر به صورت صریح به مسائل سیاسی میپردازند و اظهار میکند: «در ایران بستگی دارد چه فیلمی بسازید. اگر موضوع شما یا شیوه داستانگویی شما به طور مستقیم کمتر اجتماعی یا سیاسی باشد، مشکل کمتری میتواند باشد و تا جایی که میتوانید با محدودیت ها کار میکنید. اما به این هم بستگی دارد که بخواهید فیلمهایتان در ایران اکران شود یا خیر. این همیشه اولویت من بوده است. (سایت خبر داغ/چیزی جز یک فیلمساز نیستم/ 20 دی ماه 1400/ کد خبری908000)
این سخنان اصغر فرهادی را باید با منظر کاربردهای وطنی مورد ارزیابی قرار داد وگرنه خودش و همه می دانند که برندگان جوایز بین المللی مانند اسکار و ... بی شک اهداف و امیال سیاسی کشورهای غربی را در بطن خود دارد که به برخی موارد در این رابطه ذیلا اشاراتی خواهیم داشت:
1- منتخبین این فستیوال ها باید درصدی از غرب گرایی و غرب محوری را در درون مایه فیلم های خود داشته باشند. به این معنا فیلم هایی که پذیرفته می شوند می باید یا در جهت تایید فرهنگ و تمدن وحشی غرب باشد و یا حرکتی در راستای تخریب و سیاه نمایی فرهنگ خودی بمنظور الگو سازی فرهنگ غربی برای کشورهای هدف باشد.
2- تند رو، گروه فشار، تحت فشار، افراطی و .... از جمله واژه هایی است که عوامل فیلم از نویسنده و تهیه کننده و خصوصا کارگردان فیلم های پذیرفته شده باید در فیلم و یا در مصاحبه های خود بر آن پافشاری کنند حال یا برای جلب نظر و اعتماد غربی ها باشد و یا برای ایجاد جو مظلوم نمایی در درون کشور برای تحریک عواطف و جذب مردم به سمت گیشه ها تا بنوعی اهداف سیاسی خود را به افکار عمومی القاء کنند.
3- فرهادی خود اذعان دارد که فیلم هایش تنها پوششی برای اهداف سیاسی او هم می تواند باشد جایی که می گوید: در ایران بستگی دارد چه فیلمی بسازید. اگر موضوع شما یا شیوه داستانگویی شما به طور مستقیم کمتر اجتماعی یا سیاسی باشد.
4- باید این سئوال را از خود بپرسیم که درفستیوال های جهانی که در آن فیلم هایی با هزینه های نجومی وارد رقابت می شوند چگونه فیلم هایی در حد اندازه های متوسط هنری فرهادی می تواند با هر عنوانی که دارد و هزینه های متوسط ترش فیلم های دیگر را کنار بزند. نمی خواهیم متهم به خود تحقیری شویم اما واقعیت های این حرفه و تفکرات فرهادی مجبورمان می کند تا شاخص شدن برخی فیلم های او را در چارچوب همراهی باگفتمان قدرت سیاسی غربی ها تحلیل و تفسیر کنیم.
5- داوود مرادیان مدیر بخش مستند روایت فتح به نکاتی اشاره می کند که تناقض گفتار و رفتار فرهادی را بخوبی نمایش می دهد:
* در سریالسازی هیچگاه بر روی استاد فرهادی و همسرشان در صدا و سیما بسته نبوده و ایشان در یک حساب سرانگشتی چندین سریال را قرارداد بسته و نوشته است و سرمایه گذارش از بستگان به جمهوری اسلامی بودند مانند: در باره الی. روزگار جوانی، داستان یک شهر، سریال دیدنی! فرج و فرخ. به گفته مهران مهام، متهم گریخت و خانه به دوش رضا عطاران هم به قلم ایشان است اما بدون اسم، سریالهای ماه مهربان، چشم به راه، پزشکان، یادداشتهای کودکی و...
*در سیام مهرماه سال 1396 رسماً از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جمهوری اسلامی اعلام شد اصغر فرهادی نیازی به ارسال فیلمنامه برای پروانه ساخت ندارد یا در حالی که مچ بند سبز در سال 89 بدستش بسته بوده، هیات داوران پنج سیمرغ برای الی داده و به اسکار هم معرفیاش کرده است.
در مجموع و با همه این اوصاف وی که گذشته خود را کاملا به فراموشی سپرده است می گوید: چگونه من را منتسب به حکومتی میکنید که بارها پیغام فرستاده: «بهتر است فرهادی به ایران بازنگردد»؟ من نه هیچگاه کوچکترین قرابتی با منش و تفکر واپسگرای شما داشتهام و نه سر سوزنی به گزافهگوییهایتان در پوشش حمایت و تعریف و تمجید نیاز دارم.
لذا نه آن مواهب برخوردار شده از جمهوری اسلامی و نه این ایفای نقش اپوزیسیون و نه این سخنانش را که براحتی و بدون مزاحمت بیان کرده و در کنارش در کشور و سفرهای خارجی تردد کرده و کسی با وی کاری ندارد را باید بالجبار با دیده تردید نگریست .
رضا احمد زاده
کد مطلب: 307025
آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcewf8xnjh877i.b9bj.html