توصيه به ديگران
۰
سه شنبه ۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۷
گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره علت ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه
مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش گروه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری خود، به تأثیر توجه به فناوری در پژوهش بر ارتقای اعتبار علمی کشور تأکید کرد.
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز، جدیدترین گزارش گروه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری مرکز  با عنوان «ارزیابی اثر ماده پژوهش و فناوری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی بر میزان تحقق شاخص‌های نقشه جامع علمی کشور» منتشر شد.

بر اساس این گزارش، آمارهای مرتبط با عملکرد دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد بین «انجام پژوهش‌های نیاز محور، تقاضامحور یا حل مسائل جامعه» و «حفظ و ارتقای جایگاه و اعتبار علمی کشور در عرصه بین المللی» ناترازی وجود دارد.

رسیدن به رتبه ۱۵ دنیا در تولید مستندات علمی در مقایسه با رتبه ۱۲۱ زیر شاخص ارتباط با صنعت و کاهش سرانه درآمد و ارتباط با صنعت اساتید دانشگاه ازجمله نشانه‌های ناترازی مذکور است.

برای این امر دلایل متعددی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به «ناکارآمدی در نظام تأمین مالی آموزش عالی»، «اشکال در نگاشت نهادی نظام ملی نوآوری کشور» و «عدم توسعه اقتصادی و سهم پایین اقتصاد دانش‌بنیان از درآمدهای کشور» اشاره کرد.

یکی از دلایل ناترازی موجود، نظام ارزیابی عملکرد اساتید دانشگاه با تمرکز بر انتشار مقالات علمی- پژوهشی است که در آن به تنوع توانمندی‌های اعضای هیئت علمی، تفاوت ذاتی گروه‌های مختلف آموزشی و گستردگی مأموریت‌های زیرنظام‌های مختلف آموزشی کمتر توجه شده است.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و مطالعه تجربیات بین المللی، تنوع‌بخشی به مسیرهای ارتقا و امکان ارتقا از مسیرهای «پژوهش‌های نظری و استنادی» و «پژوهش های مسئله محور در جهت نیازهای کشور» و گذار از الگوهای کمّیت گرا به الگوهای ارزیابی کیفی است.

همچنین گزارش حاضر جهت اجرایی شدن مصوبه «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری» (مصوب جلسات ۸۹۴ و ۸۹۵ مورخ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ و ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی) راهکارهای پیشنهادی تحت عناوین «تکمیل ترکیب هیئت های ممیزه»، «هدفمند شدن ضوابط و مقررات خاص مؤسسات»، «بازنگری آیین نامه های متأثر از آیین نامه ارتقا»، «جدول پیشنهادی پژوهش های مسئله محور» و «حداقل امتیازهای پیشنهادی لازم برای ارتقا از مسیر مسئله محوری» ارائه کرده است.
کد مطلب : 336992