به گزارش
سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز بنا بر نقل مورخین شیعه در روز بیستم ماه جمادی الثانی سال پنجم هجری بعد از بعثت وجود نازنین کوثر الهی به نبی مکرم اسلام عطا گردید.
بنا بر این گزارش، این تاریخ ولادت با داستان شب معراج که از حضرت رسول اکرم(ص) نقل است که در معراج بوی خوشی به مشام حضرت رسید و حضرت علت آن را از جبرائیل سئوال کرد و جبرائیل در پاسخ گفت که خداوند سیصدهزار سال پیش سیبی را آفریده که هیچ کس علت آفرینش آن را نمی داند و در اثنای همین سخن فرشته ای دیگر با تشریفاتی خاص همان سیب را آورد و عرضه داشت یا رسول الله(ص) خداوند سلام می رساند و می فرماید این سیب را به شما هدیه می دهم تا از نطفه او بانویی متولد شود که در آسمانها او را منصوره و در زمین او را فاطمه می نامند، تطابق دارد.
به گزارش خبرنگار ما و این همان بانویی است که خداوند در شان و مرتبه وی در حدیث قدسی به پیامبرش(ص) او را علة الغائية معرفی نموده و می فرماید: یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما.
اي احمد اگر تو نبودي افلاک را نمي آفريدم و اگر علي نبود تو را نمي آفريدم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را خلق نمي کردم .
و اما برخی از ویژگی های حبیبه خدا فاطمه زهرا(س) رسول خدا(ص) فرمود: فی الجنة درجة تدعی الوسیلة فاذا سالتم الله فاسالوا لی الوسیلة قالوا یا رسول الله من یسکن معک فیها؟ قال علی و فاطمة و الحسن و الحسین
در بهشت درجه ای به نام «وسیله » است. هرگاه خواستید، هنگام دعا، چیزی برایم بخواهید، مقام وسیله را از خداوند خواستار شوید.
گفتند: یا رسول الله! چه کسانی دراین درجه (مخصوص) با شما همنشین خواهند بود؟
فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین. [فاطمة الزهراء، علامه امینی ص 99]
در كنزالعمال آمده است:
«فاطمه نامش نهادند، چرا كه خداوند او و دوستدارانش را از آتش جدا نموده است. [ صاحب كنزالعمال مى گويد: ديلمى به نقل از ابى هريره اين روايت را از رسول خدا نقل كرده است. ]
[كنزالعمال ج 6، ص 219. ]
در صحيح ترمذى به نقل از عايشه، آمده است:
كسى را نديدم كه شباهت وى و وقار و سيره ى او در نشست و برخاست به رسول اكرم (ص) بيش از فاطمه باشد. هرگاه فاطمه (س) بر رسول اكرم (ص) وارد مى شد، رسول خدا سوى او مى شتافت، او را مى بوسيد و در جاى خود مى نشاند. [ صحيح ترمذى، ج 2، ص 319. ]
سورۀ قدر
امام صادق (ع) در تفسیر و تاویل آیۀ: «انا انزلناه فی لیله القدر» می فرمایند: «منظور از لیله حضرت فاطمه(س) و مراد از قدر خداوند است.»
و در ادامه می فرمایند:
«فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر و انما سمیت فاطمه لان الخلق فطموا عن معرفتها»
«هر کس حضرت فاطمه(س) را به حقیقت بشناسد، در واقع شب قدر را درک نموده است؛ و بدان دلیل فاطمه نامیده شد که خلق از شناخت و معرفت ایشان بر گرفته شده اند. (و نمی توانند به کنه و حقیقت حضرتش برسند)
شكوه و جلال فاطمه(س) در قيامت
روايات متعددي در دست است كه از شكوه و جلال حضرت فاطمه (س) در قيامت خبر ميدهد. اين روايات از طرفي بيانگر مقام و منزلت حضرت فاطمه(س) نزد خداوند است، از طرف ديگر قدرت معنوي آن حضرت را در مقابل آحاد خلائق در روز محشر نشان ميدهد به ويژه آن كه با وجود حضرت زهرا(س) نوعي صفبندي بين محبان و مبغضان آن بزرگوار نيز به وجود ميآيد. محب الدين طبري از ابوايوب انصاري آورده است كه رسول خدا(ص) فرمود: «زماني كه قيامت برپا ميشود منادي از عرش خداوند ندا ميكند كه: اي اهل محشر سرهاي خود را فرو بياوريد و چشمها را ببنديد كه فـاطمه دختر محمـد(ص) بر صـراط ميگذرد. پس فاطمه در حـالي كه هفتـاد هـزار كنيز از حورالعين او را همراهي ميكنند، مثل بـرق درخشنـده از صراط عبور ميكنند» [هـاشمـي، 1376: ص261 بـه نـقـل از ذخـائرالعقبي، الصـواعقالمـحرقه، نورالابصار و...]